DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht te communiceren in het huidige tijdperk van information overload. Zij doet dat door een doordachte inzet van SEO, de DC websites en haar social media kanalen.
Datahandelaren verkopen verzamelde data. Deze data halen ze bij commerciële bedrijven en de overheid. Voordat je het weet staat jouw informatie erbij en krijg je ongewilde reclames, spam en kan er zelfs identiteitsfraude worden gepleegd met jouw gegevens. “Dankzij de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Europese GDPR kunnen consumenten nu zelf in actie komen tegen deze datahandelaren,” benadrukt Abel Baas , cybersecurityexpert bij VPNdiensten.nl.
Duizenden datahandelaren actief
Door de levendige handel in data kunnen nietsvermoedende burgers slachtoffer worden van ongewilde reclames, spam en zelfs identiteitsfraude. Volgens cybersecurityexpert Baas zijn er duizenden databrokers actief. Daarmee lijkt zelf actie ondernemen onaantrekkelijk, zegt Baas: “Er zijn ook bedrijven actief die je kunnen helpen met het verwijderen van je data bij al die databrokers, maar in de praktijk hebben die weinig succes.”
Tijd om zelf in actie te komen
VPNdiensten roept op om massaal verwijdering van de gegevens te vragen. De website heeft een gids gepubliceerd om mensen te helpen met het verwijderen van de gegevens.
Wanneer databrokers de gegevens weigeren te verwijderen, of een tegenverzoek sturen, overtreden ze mogelijk de privacywet, zegt Baas: “Je mag dit soort bedrijven er op wijzen dat wat zij doen niet in lijn is met de wet. Als er wordt gevraagd om nog meer gegevens, kun je antwoorden dat het een onredelijk verzoek is en dat ze zich gewoon aan de privacywet moeten houden.”
Juridische stappen
Wanneer databrokers niet overgaan tot het verwijderen van de gegevens, kunnen mensen van wie de data is opgeslagen juridische stappen ondernemen. De eerste stap is een melding maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens, zegt Abel Baas: “De Autoriteit Persoonsgegevens is belast met dit soort zaken. Bij meerdere meldingen doet de Autoriteit onderzoek. Daar zitten databrokers niet op te wachten. Ze kunnen in het uiterste geval hun hele verdienmodel kwijtraken. Dan kiest zo’n bedrijf normaliter eieren voor zijn geld.”
Door gezamenlijk actie te ondernemen tegen dit soort bedrijven, kunnen we onze privacy een stuk verbeteren. “Niemand hoeft er genoegen mee te nemen om handelswaar te zijn,” aldus Baas.
Verder lezen over Consument
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
Online04.09.2024
Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Verder lezen over Data
Technology27.06.2024
Dit is de innovatieve Control Room van Team Visma | Lease a Bike
Cybercrime27.06.2024
Veel zorginstellingen hebben last van DDoS-ransomware aanvallen
Online31.10.2023
Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?
Technology20.09.2023
Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde
Online25.08.2023
Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox
Online11.07.2023
Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan
Komt Threads dan nu wel naar Europa?Cybercrime28.06.2023
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe
41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalekCybercrime26.05.2023