DC Business24.01.2017

Hack bij Nationale-Nederlanden blijkt marketingstunt


Saai onderwerp wordt gesprek van de dag

Een in scene gezette hack op het keurige hoofdkantoor van Nationale-Nederlanden zorgde onlangs voor opschudding.

Uitdagende teksten als “Psst….ik vind u lekker” en “Psst…hack ik u gek?” verschenen gelijktijdig op de schermen van medewerkers, van bureau tot broekzak.. Even later deelden zwijgende gemaskerde figuren ter plaatse koekjes uit waarop stond “Pssst… van iets lekkers, kan ik niet afblijven“. De IT-helpdesk stond roodgloeiend maar binnen enkele uren kwam de verlossing. Het bleek een hoax-hack van het Nederlands Cyber Collectief.

De hoax-hack, een nep hack, zette iedereen op scherp. En dat was de bedoeling. Cybersecurity is een onderwerp dat vaak moeilijk onder de aandacht te brengen is. Hier lukte dat wel. Mensen schrokken enorm maar gelukkig kon er ook om gelachen worden.

Dit is wat de medewerkers op hun beeldschermen te zien kregen!
Dit is wat de medewerkers op hun beeldschermen te zien kregen!

Handen in het haar

Het doel van de actie was medewerkers van Nationale-Nederlanden te laten ondervinden wat een MKB-er doormaakt als hij gehackt wordt. Een traditionele aandachtscampagne zou minder reactie teweeg hebben gebracht, dus kozen wij voor deze bijzondere aandachtsstunt. Stiekem was de IT afdeling ingelicht. Zij speelden het spel knap mee.

Lekkers voor Hackers

De hoax riep op tot alertheid met de achterliggende boodschap “maak jouw cyberomgeving niet te lekker voor een hacker“. Makkelijk toegankelijke data is voor een cybercrimineel immers als een koekje voor een hongerig kind: moeilijk om af te blijven.

...