DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is


Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Verenigde Staten is overgewaaid naar Europa, maar nu relevanter is dan ooit. Waarom? Omdat het idee is dat je door growth hacking hard kunt groeien, zonder dat je daar gigantische marketingbudgetten voor hoeft te hebben.

Growth hacking

Klinkt alsof je heel veel zelf moet doen. Ook dat valt wel mee. Wat je doet, moet je gewoon slim doen. En dat slim doen, daar kan een growth hacking agency je bij helpen. Door middel van data te gebruiken en slimme oplossingen te gebruiken, kun je ook een klein bedrijfje een dijk van een online imago geven. Daarvoor hoef je geen viral gaande campagnes te bedenken die gebaseerd zijn op een gênante vertoning.

Kijk bijvoorbeeld naar Dropbox. De marketingmanager daar gelooft dat uiteindelijk iedereen in het bedrijf een growth hacker kan zijn. Dat hoeft niet bij marketing te blijven, dat kan ook een ontwikkelaar zijn of een data analist. Het gaat om de bestemming: groei, en dan vooral die groei bereiken door te kijken naar de data. Die vertelt je namelijk hoe jij de meeste impact maakt op je publiek. Maar let wel, het werk is nooit af: er is altijd verbetering mogelijk.

Mensen die zeggen: “Ja, dat gaan we niet doen, dat hebben we 8 jaar geleden al geprobeerd”, of “Ja, maar toen we 15 jaar geleden onze site opzetten, hebben we daar bewust voor gekozen, dus dat moet gewoon zo blijven”: dat zijn niet je growth hackers. Het zijn mensen met een groei-mindset, de mensen die in eerste instantie ja zeggen, in plaats van nee. Mensen die graag nieuwe dingen proberen, die uitdagingen en kansen aangaan en vooral: die ook zien.

Een open blik

Geen oogkleppen dus, geen tunnelvisie, maar een open blik. Openstaan voor wat nieuw is en begrijpen dat verandering goed is. Makkelijk? Zeker niet, maar wel gezond. Zelfs mensen die volledig openstaan voor nieuwe dingen, hebben ook altijd een moment van afscheid nemen van het oude, wanneer er iets verandert. Het verschil zit hem ten eerste in hoe ze dit verwelkomen en hoe ze daarmee omgaan. Kunnen ze het naast zich neerleggen?

Misschien vraag je je af hoe je daar als bedrijf baat bij hebt: nieuwe ideeën hoeven niet per se te slagen. Het is iets wat we ook veel grote IT-ers hebben horen zeggen: faal. Experimenteer veel, faal veel, want dan kom je eerder bij de oplossing. Sneller dan dat je eerst maandenlang een plan bedenkt, dat langzaam uitwerkt, enzovoorts. Het is ook meegaan met trends: probeer net als social medium Bluesky eens iets te lanceren wat op basis van uitnodigingen is, of biedt iets gratis aan als iemand het voor het eerst gebruikt en kijk hoe snel de naam van je bedrijf zich als een lopend vuurtje verspreidt.

Zelf meer doen met growth hacken? Zorg dat je outside the box denkt, efficiënt aan de slag gaat en vaker beslissingen neemt op basis van data. Laat data dus altijd een onderwerp zijn in meetings: of dat nou een meeting met collega’s is, of met mensen van een growth hacking agency.

[Fotocredits – taa22 © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert