De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Mobiel solliciteren in de lift
Dat de mobiel langzamerhand de desktop van zijn troon heeft gestoten als het gaat om online activiteiten, is oud nieuws. Zo werkt het ook bij recruitment: bij oriëntatie op vacatures wordt steeds vaker de smartphone/tablet gebruikt. Hoe kun je hier als bedrijf op inspelen?
Ook in de wereld van werving en selectie is de mobiel niet uit het veld te slaan. Dagelijks komen duizenden gebruikers in aanraking met bedrijven en vacatures via LinkedIn, Twitter of Facebook – laat staan hoe vaak ze getipt worden op een vacature via WhatsApp. Personeel werven is tegenwoordig meer dan enkel een vacature plaatsen en maar afwachten tot er mensen reageren: je moet inspelen op (technologische) trends om je te onderscheiden.
Uit cijfers van vacaturesite deBanenSite.nl blijkt dat er niet alleen meer wordt georiënteerd via de mobiele telefoon, maar ook steeds meer werkzoekenden daadwerkelijk de stap maken om te solliciteren. Ter vergelijking: het aantal mobiele sessies in het eerste kwartaal van 2015 lag op zo’n 100.000. In hetzelfde kwartaal van 2016 lag dit aantal op zo’n 161.000. Geen bizarre stijging zou je zeggen – aangezien het totaal aantal sessies (dus ook vanaf tablet of desktop) met zo’n 220.000 toenam. Maar: in het aantal daadwerkelijk voltooide sollicitaties is wel degelijk een enorme stijging te zien.
Afgeronde sollicitaties
Uit de cijfers kan worden geconcludeerd dat, van het totaal aantal voltooide sollicitaties, er in Q1 2015 3,9% via de mobiel was gedaan, terwijl dit percentage in Q1 van 2016 op zo’n 8% lag. In absolute aantallen steeg het aantal afgeronde sollicitaties vanaf een mobiel apparaat zelfs met ruim 352%.
Het bewijst het belang van een goedwerkende adaptive website maar weer eens. In een tijd waarin veel recruiters wel het belang van een goed ingerichte mobiele site kennen, maar niet de knowhow hebben, valt er veel te winnen. Wat zijn bijvoorbeeld de musts voor een optimale mobiele beleving bij het solliciteren?
Een goed ontwerp is het halve werk
Een apart ontwerp voor mobiel: het is een open deur. Toch is dit een gebied waar veel bedrijven, recruiters en vacaturesites nog winst kunnen behalen. Kies liever voor een aparte mobiele site (adaptive) in plaats van een geschaalde (responsive), zodat je de mobiele versie helemaal aan kunt passen aan de mobiele gebruiker. Een mobiele gebruiker is immers niet hetzelfde als een bezoeker die via de laptop je website bezoekt. Smartphone gebruikers zijn sneller op zoek naar relevante informatie, en willen niet via hun telefoon hoeven zoeken naar informatie. Kortere maar krachtiger content is daarbij onmisbaar, maar ook een aangepaste header, apart ontwerp een overzichtelijke navigatie zijn belangrijk.
Vereisten voor een goede adaptive sollicitatiewebsite zijn bijvoorbeeld:
- De werkzoekende moet direct kunnen solliciteren;
- De werkzoekende moet eenvoudig zijn cv kunnen toevoegen;
Waarschijnlijk hebben niet veel mobiele gebruikers hun cv op hun telefoon. Daarom is het handig als de kandidaat een cv kan aanmaken of kan integreren van LinkedIn bijvoorbeeld. - De werkzoekende moet de vacature kunnen delen of bewaren: zo kan hij/zij later alsnog via desktop/tablet reageren.
Optimale vindbaarheid
Wil je je mobiele bezoekers goed bereiken? Dan moet je werken aan de online vindbaarheid van je website én vacaturetekst. Een aantal tips voor een goede SEO vacaturetekst:
- Gebruik (combinaties van) tref- en zoekwoorden in de tekst;
- Gebruik (tussen)koppen H1 t/m H3;
- Gebruik synoniemen;
- Gebruik opsommingen;
- Schrijf een grammaticaal correcte tekst;
- Personaliseer de vacature met beeld, zoals video’s, een logo of afbeeldingen.
Verspreiden van de vacature
Omdat het grootste gedeelte van de mobiele doelgroep waarschijnlijk op sociale media als Facebook, Twitter en LinkedIn te vinden is, doe je er goed aan de vacature ook via deze kanalen te (laten) verspreiden.
Kortom: er valt nog veel te halen op het gebied van mobile recruitment. Zorg ervoor dat je de mobiele sollicitanten niet vergeet in je proces: zij zijn immers de toekomst.