De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
95 procent van alle Nederlanders leest wel eens een reclamefolder. Daarmee bereikt de onverminderd populaire folder 12,7 miljoen Nederlanders. De papieren huis-aan-huis verspreide folders bereiken 11,1 miljoen mensen, de digitale folders 3,5 miljoen mensen. Onder digitale folderlezers zitten opvallend meer boodschappers (verantwoordelijk voor grootste deel huishoudelijke taken) en hoger opgeleiden dan onder lezers van de papieren variant. Na het lezen van een folder, digitaal of op papier, zegt 60 procent van de lezers bereid te zijn tot het doen van aankopen. 46 procent koopt regelmatig een product uit een folder. De huis-aan-huis folder is daarmee een succesvol (communicatie)middel dat aanzet tot actie. Dit blijkt uit de NOM Folder Monitor 2016, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep Verspreidingen, onder auspiciën van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM).
Actie
De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederlanders ook in 2016 vast houden aan de papieren folder die door 83 procent van de Nederlanders wordt gelezen. Het netto bereik van de digitale folder is 26 procent. Er wordt gemiddeld meer tijd besteed aan het lezen van papieren folders (17 minuten) dan digitale folders (12 minuten). Nederlanders geven aan dat aanbiedingen de belangrijkste reden zijn om een folder te bekijken. Een groot deel leest folders ook ter ontspanning (44 procent) of om zich te laten verrassen of te inspireren (30 procent). Folders zetten aan tot actie, 60 procent van de lezers overweegt bepaalde aankopen na het lezen van een folder en 46 procent zegt regelmatig zaken uit de folders te kopen. Verder ontvangen Nederlanders een papieren folder bij voorkeur in het weekend of op maandag. Meer dan de helft van de Nederlanders (53 procent) zou het verdwijnen van papieren folders een groot gemis vinden.
Welstand
De cijfers wijzen uit dat reclamefolders door alle doelgroepen gelezen en gebruikt worden en dat de beïnvloeding groot is. Ongeacht leeftijdscategorieën of welstandsklassen. Van mensen uit de hoogste welstandklasse (W1, bruto inkomen hoger dan 39.500 euro) zegt 65% door de folder bepaalde aankopen te overwegen. Mensen uit de lagere welstandsklassen (W5 en W4) geven vaker dan de andere welstandsklassen aan, dat ze aanbiedingen kopen uit de folder.