Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Fiat heeft met de Fiat Tipo een auto in huis voor een breed publiek. In het moederland Italië gaat het prima met de verkoopcijfers en kampt men zelfs met leveringscapaciteit. Ook in andere landen waaronder Nederland lijkt het goed te gaan met de Tipo. De algemene indruk van deze nieuwe Italiaan (die overigens in Turkije wordt geproduceerd) is dat je veel auto voor een relatief lage prijs krijgt ook al blijft de concurrentie wel degelijk in de buurt.
De Tipo is ruim, rijdt goed en is zeer compleet uitgevoerd voor een gunstige prijs. Eigenlijk heb je dan het belangrijkste gezegd wat je kunt zeggen over een auto. Nadat we eerder al reden met de Stationwagon was het nu de beurt aan de hatchback. Die oogt een tikkeltje sportiever, rijdt gevoelsmatig daardoor net wat lekkerder al zal dat verschil als je direct zou oversteken zo maar minimaal kunnen zijn. Wat blijft bij de Fiat Tipo Hatchback is dezelfde binnenruimte. Niet alleen voorin zit je goed, ook op de achterbank heb je als passagier meer dan voldoende beenruimte. En dat terwijl er dan nog steeds een 440 liter bagageruimte is.
Je kunt zeggen dat ze het goed hebben gedaan daar in Italië. Met de namen van auto’s blijft het alleen stoeien. Nog steeds struikelen mensen over de 500 modellen die allen zeer divers zijn. Een 500L is geen 500X en beide hebben niets met de Fiat 500 te maken. Zo is het ook met deze Tipo die niets met z’n eigenwijze voorganger (daar tussen zit nog wel de Fiat Bravo) te maken heeft. Deze Tipo is een duidelijk gemaakt voor de Europese markt. Misschien is het enige minpunt de redelijk hoge CO2 uitstoot waardoor hij in Nederland beduidend duurder is als in de buurlanden. Nou hebben heel veel auto’s in het overvolle C-segment een vanaf prijs van 19.995 maar al gauw schiet de prijs fors omhoog als je wat meer luxe en accessoires wilt. Soms met prijzen richting de 35 duizend euro.
Verrassend voordelig en verbazend volledig
De Tipo blijft op dat punt wel een interessante optie want de meest complete Tipo is de Business Lusso versie. De zeer compleet uitgeruste variant staat voor € 24.795 in de prijslijst. Daarvoor krijg je o.a. zaken als lederen bekleding, armsteun achter, licht- en regensensor, parkeersensoren achter, privacy glas, automatisch geregelde airconditioning, mistlampen voor, Uconnect, navigatie met Bluetooth, USB-aansluiting, Uconnect Live en cruise control.
Wie dat wat too much vindt kan kiezen voor een standaarduitvoering met handbediende airconditioning, Uconnect radio met Bluetooth connectie, infodisplay, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, centrale portiervergrendeling, in ongelijke delen neerklapbare achterbank (60/40), elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels en ESC (Electronic Stability Control) met Hill Holder en Trailer Sway Control voor wie van plan is een caravan te gaan trekken.
Het is een gegeven dat de keuze voor een (lease)auto steeds vaker vanachter een computer wordt bepaald en why not. Bij lease gaat het vaak om de leaseprijs en het lijstje accessoires wat in die prijs zit. Kijken doen we in file blijkbaar. Toch blijft een proefrit de beste keuze. Daarom denken we oprecht dat heel wat potentiele autokopers zomaar aangenaam verrast zullen zijn als ze eens gaan rijden met deze nieuwe Tipo. Wat dat betreft hadden ze bij Fiat gerust even de slogan van de Action kunnen lenen, verrassend voordelig en verbazend volledig.
Verder lezen over Fiat
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive27.02.2024
Fiat Ginevra: de retro-toekomst van een Italiaans merk
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive05.07.2023