DC Business12.01.2018

Effenaar en Brainport Development helpen bedrijven in virtuele wereld


De concurrentiepositie van bedrijven in de hightech maakindustrie versterken door inzet van Virtual en/of Augmented Reality? Dat zou interessant kunnen zijn. Maar voor de meeste ondernemingen blijkt het nog onbekend of ontoegankelijk terrein. Poppodium De Effenaar en Brainport Development, de economische ontwikkelmaatschappij voor Brainport Eindhoven, starten daarom in 2018 een project om regionale bedrijven kennis te laten maken met deze vooruitstrevende technologieën. De sessies in de Effenaar zijn kosteloos dankzij de bijdragen van de Metropoolregio Eindhoven, de Effenaar, Brainport Development en diverse regionale bedrijven. Doel is om regionale bedrijven van ‘onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam’ te brengen.

Begrip, draagvlak en inzicht

De VR/AR-kennismakingssessies, de Reality Check genoemd, duren ongeveer twee uur en worden begeleid door een onafhankelijke ervaren adviseur. Zo kunnen bedrijven in een private setting, met behulp van relevant advies, goed ervaren wat de mogelijkheden van VR en AR kunnen zijn voor diens betreffende branches. Want ‘Je ziet het pas als je het ervaart’, zo luidt het credo van dit project. Na afloop hebben de bedrijven meer begrip en draagvlak binnen hun teams gekregen en inzicht in mogelijke vervolgstappen voor de organisatie. Bijvoorbeeld hoe je met Virtual en Augmented Reality een machine kunt repareren met hulp op afstand, nieuwe gebouwen, producten of machines kunt ontwerpen, marketing kunt inrichten en/of trainingen kunt geven.

Bedrijfskundige toepassingen

Volgens Ruud van Iwaarden, bedrijfsadviseur en programmamanager bij Brainport Development, associëren veel bedrijven VR en AR nog – ten onrechte – met gaming. “Terwijl er echt heel interessante bedrijfskundige toepassingen mogelijk zijn, die vaak ook makkelijker toe te passen zijn dan gedacht.” Hij noemt verbetering van de human machine interface (relatie tussen mens en machine), servitisation (onderhoud machines; een groeiend verdienmodel voor hightech bedrijven) op afstand (dus niet meer nodig om voor onderhoud naar internationale klanten te reizen) en virtualisatie van design als mogelijke toepassingen.

Geen toekomstmuziek

Van Iwaarden benadrukt dat dergelijke mogelijkheden geen toekomstmuziek zijn. “Deze innovatiegolf gaat zó snel, dat je er als (hightech) bedrijf echt bewuste keuzes in moet maken. Concurrenten, in Nederland en in het buitenland, zitten ook niet stil en voor je het weet, loop je achter de feiten aan. Doel van de Reality Check is niet zo zeer dat bedrijven ‘iets moeten’ met AR en VR, maar om ze in ieder geval daarover een goed doordachte stelling te laten innemen. Daarvoor hebben ze de juiste kennis en ervaring nodig en dat bieden we ze met dit project.” Volgens hem is de Effenaar als locatie onontbeerlijk voor dat specifieke doel: “Zonder die unieke en toegankelijke ruimtes, beschikbare apparatuur en hoeveelheid bezoekers kunnen we niet de ervaring bieden die nodig is.”

Kruisbestuiving

Voor de Effenaar zelf is het ook een meerwaarde om door middel van dergelijke projecten kruisbestuiving tussen bedrijven en de muziekwereld te creëren. “Muzikanten bieden inspiratie vanwege de vrijheid waarmee ze nieuwe technologie toepassen en het bedrijfsleven heeft juist de power om innovatie door te ontwikkelen. Dat maakt het tot stand brengen van connecties tussen die twee werelden interessant”, aldus directeur Jos Feijen. “Daarnaast is het een goede manier om de ruimtes in het pand ook overdag te vullen.” Ook hij beaamt dat het belangrijk is om in de voorhoede te lopen met technologische vooruitgang. “Maar het is lastig om daar op een laagdrempelige manier mee kennis te maken. De magie van een poppodium kan daarin het verschil maken. Dat brengt toch een andere sfeer met zich mee. Hier ervaar je de vrijheid om iets nieuws te beleven.”

Smart Venue

Vanuit die invalshoek wil de Effenaar, als zijnde een Smart Venue, meer activiteiten aanbieden op het gebied van nieuwe technologie om andere doelgroepen buiten de avonduren aan te trekken. “Zo werken we samen met studenten van Fontys Hogescholen en de TU/e aan verschillende projecten, die we een paar keer per jaar presenteren in de Effenaar. Zij voegen ook al vaker interactieve elementen toe aan feesten”, vertelt Feijen. “Uiteindelijk willen we een permanent fieldlab worden voor dit soort ontwikkelingen. Voor zowel muzikanten als voor bedrijven. Waarom alleen beperken tot onze primaire doelgroep? We hebben de ruimtes en de apparatuur en we bevinden ons middenin een hightech ecosysteem, dus het is een logische stap.”

Bedrijven die interesse hebben in de Reality Check sessies over VR en AR in de Effenaar, vinden op de website van Brainport Eindhoven meer informatie en beschikbare data. Wie na afloop van zo’n sessie vervolgstappen wil zetten, kan ook daarvoor advies en begeleiding krijgen.

Header afbeelding: Adobe Stock SFIO CRACHO

...

Verder lezen over Virtual

​Metaverse: Straks heb je een digitale tweeling die als jij denkt

Je hebt je offline leven en je online leven: bij sommige mensen zijn die twee enorm verbonden. Hoe handig zou het zijn als je een digitale tweeling hebt die je helpt je online leven te leven? Zo houd je meer tijd over vo...

Metaverse14.06.2022

​Metaverse: Straks heb je een digitale tweeling die als jij denkt

De voordelen en nadelen van augmented reality-brillen

Google toonde gisteren op de valreep zijn nieuwe augmented reality-bril. Een verrassing, maar ook weer niet: immers heeft Google ooit zijn Google Glass uitgebracht. Echter kwam die met de nodige problemen en het is de vr...

Gadgets12.05.2022

De voordelen en nadelen van augmented reality-brillen

​Wat is een metaverse nou eigenlijk?

Facebook heet nu meta en het maakt een metaverse. We schreven eerder al ongeveer wat het is, maar wat is het nou eigenlijk echt? We duiken in het metaverse: of eigenlijk, wat we denken dat het metaverse zou kunnen zijn.

Metaverse10.11.2021

​Wat is een metaverse nou eigenlijk?

​Kunstenaar Abner Preis maakt virtual reality-kunstwerk voor HP

Zolang we allemaal thuiswerken, is het niet makkelijk om van fysieke kunst te genieten. Vandaar dat HP een kunstwerk heeft laten maken door Abner Preis. Hij is een virtual reality kunstenaar die normaliter veelvuldig geb...

Technology21.04.2021

​Kunstenaar Abner Preis maakt virtual reality-kunstwerk voor HP

Nothing beats the human touch
Herdenkingsdag voor de Holocaust: bezoek Auschwitz virtueel

Vandaag wordt stilgestaan bij de slachtoffers en verschirkkingen van de Holocaust. De genocide tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt op 27 januari wereldwijd herdacht. Dat gebeurt in Nederland natuurlijk ook op 4 en 5 mei...

Nieuws27.01.2021

Herdenkingsdag voor de Holocaust: bezoek Auschwitz virtueel

Journalistiek platform zet VR in om verhaal te vertellen

Wij schrijven veel over Virtual Reality. VR is namelijk de toekomst. Het wordt al in heel wat sectoren toegepast. Of het nu bij een overzichtstentoonstelling van de gehele carrière van Leonardo da Vinci in het Louvre in...

Technology01.12.2020

Journalistiek platform zet VR in om verhaal te vertellen

Spot On Stories
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Groei gebruik van Virtual Reality (VR) in de gezondsheidszorg

Het gebruik van Virtual Reality (VR) in de gezondsheidszorg groeit in een rap tempo. Dat is een van de conclusies uit het VR Health Event tijdens de Dutch Technology Week in Eindhoven, waarbij vooral is gekeken naar toep...

Technology02.05.2019

Groei gebruik van Virtual Reality (VR) in de gezondsheidszorg

Verder lezen over Virtual Reality

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

De VR-bril van Apple is een flink ding. Tijd voor iets subtielers, moet Apple denken: het zou onderzoek doen naar een slimme bril.

Gadgets05.11.2024

Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Immersive video klinkt het in het Engels, maar in het Nederlands kun je dat het beste meeslepend noemen, iets waar je volledig in opgaat.

Video07.10.2024

Apple maakt short voor Vision Pro waardoor je naar adem hapt

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Orion is de augmented reality-bril die volgens Meta-leider Mark Zuckerberg “de meest geavanceerde AR-bril is die de wereld ooit heeft gezien”.

Gadgets25.09.2024

Meta presenteert zijn eerste augmented reality-bril Orion

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Meta zou een concurrent willen maken voor de Apple Vision Pro en was al vrij ver in de ontwikkeling. Nu cancelt het die VR-bril.

Technology23.08.2024

Meta stopt met zijn concurrent voor Apple Vision Pro

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

Ja, Apple werkt wel degelijk aan een nieuwe bril die het even helemaal anders doet, maar nee, snel komt die niet.

Gadgets24.06.2024

Augmented reality-bril van Apple komt nog lang niet

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Stel je voor dat een gewone bril straks kan fungeren als augmented reality-bril? Dat is helemaal niet straks, dat is nu.

Technology13.05.2024

De nieuwste augmented reality-bril is een heel gewoon montuur

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Porna, een term die de laatste jaren steeds vaker opduikt in gesprekken over erotica en seksuele expressie, heeft een opmerkelijke verschuiving teweeggebracht in de manier waarop we naar erotische inhoud kijken. Waar traditionele porno vaak wordt geassocieerd met expliciete en soms zelfs expliciet onrealistische weergaven van seks, richt porna zich op een meer genuanceerde benadering. In dit artikel gaan we dieper in op de kunst van het verleiden en onderzoeken we hoe deze vorm van erotica onze perceptie van seksualiteit en intimiteit beïnvloedt.

Lifestyle29.04.2024

Exploring Porna: De kunst van het verleiden in beeld gebracht

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality

Meta verliest elke maand een hoog bedrag door virtual reality: miljarden. Nu verdient het nog steeds meer, maar dit blijft wel even doorgaan.

Metaverse27.04.2024

Meta verliest elke maand weer miljarden euro’s door virtual reality