DC Business30.11.2021

Een iconische Black Friday


In de Verenigde Staten wordt is Black Friday inmiddels een traditie geworden op de dag na Thanksgiving. Het luidt het begin van het seizoen van kerstinkopen aan. En hoewel voor ons de benaming Thanksgiving bekender is, vieren wij dit nog niet in grote mate maar is Black Friday door de commerciële bedrijven en haar consumenten omarmd sinds 2015.

Omarmd door de consumenten

En dat het omarmd wordt door de consumenten kunnen we zien aan de verkoopcijfers van diverse bedrijven. Het mannenmodemerk Icon behaald de maand November een omzet die gelijk staat aan de halve jaaromzet van heel 2020. Daarmee verkocht het deze maand eveneens meer dan in het gehele voorgaande kwartaal. Voor het eerst bracht het merk bovendien ook een collectie “top wear” uit, waarvan het in de week voorafgaand aan Black Friday nieuwe shirts en polo’s lanceerde.

verbreken eigen verkooprecords

Sinds de lancering van ICON. AMSTERDAM in 2018 verbreken we ieder jaar onze eigen verkooprecords”, blikt oprichter en CEO Samuel Onuha terug. “Vorig jaar gebeurde dat op Black Friday, dit jaar sneuvelde dat record alweer en gingen we daar afgelopen week élke dag overheen, op bijna alle dagen zelfs met dubbele cijfers.” Onuha en zijn team hebben dan ook groot ingezet op de actieperiode rond Black Friday, die inmiddels meerdere dagen beslaat, met billboards rond Amsterdam, de lancering van de nieuwe collectie en een 24 uur durende pre-sale.

Voor het eerst ook top wear

De nieuwe collectie bestaat uit circa dertig items, waarvan een tiental stukken top wear zijn. Deze zijn stapsgewijs gelanceerd. “De zes shirts en polo’s die we vorige week maandag als eerste hebben uitgebracht, hebben een luxe design en sluiten perfect aan op broeken die we al aanboden”, legt Onuha uit. “Daardoor kunnen klanten onze kleding combineren en outfits zelfs als complete sets kopen, waar al vaak toe is verzocht.” Op een poll met de vraag of ICON. AMSTERDAM ook bovenkleding aan de collectie moest toevoegen, antwoordde via sociale media zelfs 97 procent van de respondenten met een volmondig ‘ja’.

Ook de rest van de najaarscollectie is in de afgelopen maand geleidelijk gelanceerd. Deze bestaat naast bovenkleding uit de gebruikelijke comfortabele en tegelijkertijd stijlvolle jeans-, vrijetijds- en pantalonbroeken, veelal met een stretch en muscle fit pasvorm.

Spaarzaam met exclusieve kortingsacties

ICON. AMSTERDAM leidde Black Friday in met een exclusieve pre-sale. Op maandag 22 november hadden enkel bezoekers die zich vooraf hadden aangemeld toegang tot de website van ICON. AMSTERDAM. Wie over het correcte wachtwoord beschikte, kreeg 24 uur exclusief toegang tot producten die voor anderen pas een dag later beschikbaar waren. Hiervan maakten meer dan 10.000 kopers gebruik. Voor het merendeel waren dit loyale, terugkerende klanten.

Wie ons kent, weet dat wij niet tot nauwelijks aan kortingsacties doen”, licht Samuel Onuha toe. “Voor Black Friday maken wij echter jaarlijks een uitzondering en geven we extreme kortingen.” In deze periode gaat het dan ook hard met de voorraad. “Klanten weten dat ze zulke hoge kortingen niet meer gaan terugzien, maar beseffen tegelijkertijd dat tienduizenden anderen hen voor willen zijn”, aldus Onuha. “Door trouwe klanten eerder toegang te geven tot de sale en de nieuwe collectie, belonen we hun loyaliteit.

Sylvia Torn

DC Business is het zakelijke platform van Dutchcowboys en wordt beheerd door Sylvia. Met veel passie en energie helpt Sylvia organisaties en merken gericht te communiceren in het huidige tijdperk van information overload. Zij doet dat door een doordachte inzet van SEO, de DC websites en haar social media kanalen.

...

Verder lezen over Bedrijven

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

Verder lezen over Viral Marketing

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

In de Amsterdamse IKEA hebben duizenden mensen meegedaan aan het pyjamafeest: het ging door tot 16 uur. Met ontbijt én korting dus.

Marketing01.09.2024

IKEA laat mensen in pyjama opdraven voor korting

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Verlang je soms terug naar die tijd van eenvoud: dat je je telefoon alleen gebruikte voor telefoneren en Snake? Die tijd kun je herbeleven: dit is de Boring Phone.

Mobile17.04.2024

Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

Onder de noemer ‘Niet cacaoboeren, maar advocaten winnen', is Tony’s Chocolonely gedwongen om hun ‘Fair Alternative’ campagne in Duitsland aan te passen. Een relletje met een ludieke insteek die niet wordt gewaar...

Marketing23.02.2024

Paarse koeien willen Tony’s Chocolonely verbieden in Duitsland

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

Volgende week is het zover: dan start het Amsterdam Dance Event. Van woensdag 18 oktober tot zondag 22 oktober moet je eraan geloven: talloze stories met mensen die uit hun dak gaan op grote feesten, kleine feesten, midd...

Events11.10.2023

5 x waarom bedrijven zich allemaal storten op ADE

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes