DC Business30.01.2017

Een gestandaardiseerd pakketlabel geeft extra injectie aan online omzet


De expertgroep Standaardisering Pakketlabels constateert dat Nederland achterloopt als het gaat om grensoverschrijdend online verkoop. Europa biedt grote kansen voor Nederlandse e-commercepartijen, maar om die te kunnen grijpen is een optimale belevering van buitenlandse consumenten cruciaal. Nu hapert die nog te vaak vanwege een gebrekkige interoperabiliteit in het pakketvervoer, zo staat onder meer in de bluepaper van expertgroep Standaardisering Pakketlabels.

Een gestandaardiseerd pakketlabel biedt consumenten, online retailers en dienstverleners nieuwe mogelijkheden en betere service. Tegelijkertijd stijgt de efficiëntie van internationale pakketdistributienetwerken, waardoor de kosten dalen. Dat blijkt uit de business case die de expertgroep Standaardisering Pakketlabels van Shopping Tomorrow heeft gepresenteerd tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Volgens de retailers en logistiek dienstverleners uit deze werkgroep geeft een dergelijk standaardpakketlabel een extra impuls aan de online omzet.

Uit de praktijk van Kleertjes.com

Kleertjes.com gaf tijdens de Webwinkel Vakdagen het voorbeeld van een Duitse klant die slechts twee van de vijf bestelde pakketten op het afgesproken tijdstip ontving.

Nieuwe diensten voor consumenten

Een standaardpakketlabel vergemakkelijkt niet alleen de overdracht van pakketten aan buitenlandse pakketvervoerders, maar ook aan specialisten in stadsdistributie. Steeds vaker doen e-commercepartijen een beroep op deze specialisten voor het verzorgen van de ‘last mile’ in grote steden. “Een standaardpakketlabel maakt nieuwe diensten richting consumenten mogelijk. Stel je voor dat consumenten straks via één app al hun pakketten kunnen volgen, ongeacht de vervoerder die ze aflevert. Ook postagentschappen willen niets liever dan de mogelijkheid bieden om pakketten van verschillende vervoerders af te halen. De unieke barcode op het pakketlabel maakt dat mogelijk”, vertelt Margreeth Pape, Adviseur Logistiek & Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org en voorzitter van de expertgroep.

Nadelen wegen niet op tegen voordelen van een standaardpakketlabel

Een standaardpakketlabel heeft als nadeel dat online retailers het wel eerst moeten implementeren, inclusief de bijbehorende data-uitwisseling en procesafspraken. Daartegenover staan een groot aantal voordelen. Ze hoeven niet langer voor elke pakketvervoerder een ander label te plakken en kunnen gemakkelijker van vervoerder wisselen zonder eerst systemen en printers te hoeven aanpassen.

Omdat de internationale pakketdistributienetwerken beter op elkaar aansluiten, zullen ook de verzendkosten uiteindelijk dalen. Kleertjes.com rekent voor dat het verzenden van een pakket met de vaste vervoerder naar een Franse consument 4,8 keer zo veel kost als verzending naar een Nederlandse consument. “Als we de pakketten voor Frankrijk zelf met een linehaul naar een lokale pakketvervoerder in Frankrijk brengen, zijn de kosten slechts 1,6 keer zo hoog.”

Nederland loopt achter

De introductie van een standaardpakketlabel is nabij. Europese postbedrijven en retailers, verenigd in Ecommerce Europe, hebben in nauw overleg al een standaardpakketlabel ontworpen. Dat ontwerp ligt nu ter goedkeuring bij de verschillende nationale normcommissies en wordt naar verwachting eind voorjaar definitief gemaakt. Op het pakketlabel is een prominente plek ingeruimd voor de SSCC, de barcode waarmee aan elk pakket een uniek identificatienummer wordt toegekend. In Scandinavië maken pakketvervoerders al sinds 1995 gebruik van deze SSCC. In 2015 hebben ook pakketvervoerders in Duitsland hierover al afspraken gemaakt. Nederland loopt vooralsnog achter.

Europese Commissie stimuleert introductie pakketlabel

De Europese Commissie stimuleert de introductie van een standaardpakketlabel, dat een belangrijk element is in de voltooiing van de digitale interne markt. Als alle inefficiënties in deze markt worden weggenomen, kunnen de landen in de EU € 415 miljard euro verdienen. Van den Bos: “De internationale concurrentie op het gebied van e-commerce – met name uit China en de Verenigde Staten – wordt sterker. Hoe we concurrerender kunnen worden? Door één markt te creëren en de cross-border verkoop te stimuleren. Een standaardpakketlabel helpt daarbij.”

...