24.04.2023
DC Business

Een eigen webwinkel beginnen? 3 dingen om niet over het hoofd te zien!

By: Jeroen de Hooge

BlogDC Business

Het lanceren van je webshop is misschien niet eenvoudig, maar met een zorgvuldige voorbereiding en aandacht voor elk aspect kan het een lonende ervaring zijn. Als ondernemer wil je er alles aan doen om je klanten een vlekkeloze ervaring te geven. In dit artikel worden enkele factoren besproken waar je zeker rekening mee moet houden voordat je je webshop opent: van marges bepalen tot verzenddozen.

Verzenddozen zijn een aspect dat soms vergeten wordt

Verzenddozen zijn een cruciale stap in het leveringsproces en kunnen je bedrijf beïnvloeden. De juiste verzenddozen kunnen je verzendkosten besparen, je goederen tijdens het transport veilig stellen en de klanttevredenheid verbeteren. Houd rekening met de grootte en het gewicht van je artikelen bij het kiezen van verzenddozen voor je webwinkel. Je wilt een doos kiezen die niet te groot of te klein is voor je artikelen, precies de juiste maat.

Brievenbusdoosjes zijn specifieke verzenddozen die door de brievenbus van de voordeur van de klant kunnen worden geschoven om de levering te doen. Het feit dat de consument niet aanwezig hoeft te zijn voor de levering kan bijdragen tot een betere ervaring voor de klant.

Kies het beste platform

Er zijn een aantal e-commerce platforms beschikbaar, elk met een reeks voor- en nadelen. Kies een platform op basis van je eisen en prijsklasse. Hoewel ze duurder kunnen zijn, zijn sommige platforms, zoals Shopify en BigCommerce, gebruiksvriendelijk en bieden ze een schat aan mogelijkheden. Hoewel WooCommerce open-source is en meer mogelijkheden biedt, vereisen ze ook een hoger niveau van technische expertise. Houd voordat je een platform kiest rekening met de betalingsgateways die worden aangeboden, of het platform tool-integraties biedt, en of het schaalbaar is voor toekomstige groei.

Stel je doelmarkt en marge vast voordat je je webwinkel lanceert

Het is cruciaal om je doelmarkt en marge vast te stellen voordat je je webwinkel lanceert. Wie is de ideale klant voor jou? Hoe kun je ze het beste bereiken en hoe laat je ze converteren? Je kunt je prijsstrategie en marketingstrategie beter afstemmen op je doelgroep door antwoord te geven op deze vragen.

Denk ook na over je marges. Hoeveel winst moet je genereren om je bedrijf winstgevend te laten zijn? Wat zijn de betaalbare prijzen gezien je doelmarkt en de concurrentie? Je kunt een bloeiend en langdurig bedrijf creëren door realistische marges en prijzen vast te stellen.

Het juiste verpakkingsmateriaal

Onderschat bij de lancering van je webbedrijf niet de waarde van verpakkingsmateriaal. Verpakkingsmaterialen kunnen de klanttevredenheid verbeteren en helpen je goederen veilig te houden tijdens het transport. Denk aan het gebruik van noppenfolie of vloeipapier om je artikelen te bewaren.

Verpakkingsmateriaal kan ook helpen bij het opbouwen van het merk van je webwinkel. Denk aan het gebruik van stickers of vloeipapier met het logo van je bedrijf om je producten een persoonlijk tintje te geven. Dit kan de klantervaring verbeteren en je webwinkel onderscheiden.

Het kan lastig zijn, maar houd vol!

Hoewel het openen van een webwinkel moeilijk kan zijn, kun je je door het advies in dit artikel in acht te nemen, voorbereiden op succes. Houd je aandacht gericht op de behoeften van je klanten terwijl je je blijft aanpassen aan veranderende omstandigheden!

Share this post