Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Als het gaat om duurzaamheid en kleding, dan gaat het veelal over consumentenkleding. Zonde, want op het gebied van het recyclen van personeelskleding is ook veel winst te behalen. Full Circle Clothing ontwikkelt de technologie om bedrijven realtime inzicht te geven in de circulaire levenscyclus van hun personeelskleding. Het vooruitstrevende karakter van digitalisering in combinatie met duurzaamheid leverde een financiering van de Europese Unie op, plus een Fit for the Future-certificaat van Vodafone Business.
Full Circle Clothing
Full Circle Clothing helpt organisaties om zich duurzamer te kleden. De start-up is in 2020 door Max van Bree en Constantin Wahle opgericht. Beiden hebben ervaring door eerder aan duurzaamheidsprogramma’s te hebben gewerkt voor Nike, Filling Pieces en Bonne Suits. Full Circle Clothing maakt circulaire kledingstukken op maat die zijn gemaakt van 50 procent gerecycled materiaal en 50 procent biologisch katoen. Kleding wordt ook teruggenomen en daardoor gaat de kleding letterlijk Full Circle.
Met inzichten in de Life Cycle Analysis wordt onder andere duidelijk wat de invloed van de kleding op duurzaamheid is. De start-up introduceert een nieuw trackingsysteem aan duurzaamheidsgegevens, door van QR-codes over te gaan naar NFC-tags. NFC staat voor Near Field Communication, dat realtime informatie van producten biedt. Samen met softwaremanagementpartner SERITAG maakt Full Circle Clothing een interface voor nieuwe NFC-tags die in kleding worden gedrukt. Hierdoor heb je van een specifiek kledingstuk dat je in je hand hebt meteen inzichtelijk hoe het met de levenscyclus zit, wat de realtime prijs is en wat voor materiaalonderhoud het nodig heeft.
Digitaal Productpaspoort
De Europese Unie erkent dat Full Circle Clothing op de goede weg is. Het heeft immers de Green Deal-wetgeving in het leven geroepen waardoor elk product per 2030 van een Digitaal Productpaspoort (DPP) voorzien moet zijn. Hierin staan onder andere de duurzaamheidskenmerken van een product vermeld. De NFC-tag is zo’n Digitaal Productpaspoort waarmee Full Circle Clothing op menig ander in de fashionindustrie voorloopt. De EU gaf oprichters Max van Bree en Constantin Wahle een financiering om de interface van de tags te ontwikkelen: het dashboard dat je ziet als je de tag scant.
Ook konden Van Bree en Wahle rekenen op het Fit For the Future-certificaat van Vodafone Business. Mede-oprichter van Full Circle Clothing, Max van Bree: “Dit certificaat betekent dat wij in en naast de fashionindustrie gezien worden als onderneming die het verschil voor de toekomst maakt. De erkenning van Vodafone Business versterkt onze positie en geloofwaardigheid als start-up in de Nederlandse markt. We hopen hiermee extra klanten aan ons te kunnen binden en onze positieve impact op gebied van duurzaamheid binnen de industrie waar te maken.”
Vodafone Business meent dat de ambities van Full Circle Clothing een inspiratiebron zijn voor anderen; Niet alleen in fashion, maar ook ver daarbuiten. Volgens Vodafone Business is dat slechts een van de redenen om hen het certificaat uit te reiken, dat eerder al naar de vooruitstrevende start-ups Odd.Bot en FC Urban ging. Dat de missie van Full Circle Clothing succesvol is, blijkt wel uit de prestaties van 2022. In 2022 heeft het voor een reductie van 79.000 kilogram aan CO2 gezorgd, een reductie van 13.500.000 liter aan water en 1.800 kg katoen van de afvalstortplaats weggehouden.
Fit For the Future
FFtF is een zakelijke succesfactor geworden. De term FFtF staat voor een zekere fitheid en flexibiliteit waarmee een organisatie uitdagingen beter aan kan. De criteria:
- Positieve instelling tegenover verandering. Ze zien verandering als een kans en zijn enthousiast over de toekomst.
- Open voor nieuwe technologie. Ze begrijpen dat technologie kan helpen om zakelijke uitdagingen op te lossen.
- Plannen voor technologie. Ze hebben routekaarten opgesteld voor hoe technologie hun werkwijze kan veranderen.
- Gedetailleerde strategieën. Ze hebben bredere bedrijfsstrategieën voor de toekomst die gedocumenteerd zijn, specifiek, gefinancierd en gebaseerd op cijfers.
- Ze zijn op de hoogte van nieuwe trends. Ze proberen de krachten te begrijpen waaraan hun bedrijf onderhevig is. En ze krijgen hulp van belangrijke opinieleiders.
- Flexibel. Ze kunnen snel reageren op nieuwe trends of uitdagingen en brengen hun producten of diensten sneller op de markt dan andere bedrijven.
Lees het e-book!
Wil je meer weten over het Fit for the Future-programma, lees dan het het e-book Fit For the Future. Hierin staan allerlei adviezen en tips voor jouw onderneming, en inspiratie om te zorgen dat ook jouw onderneming Fit for the Future kan worden.
Verder lezen over Bedrijven
Lifestyle20.11.2024
4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt
Technology18.11.2024
Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering
gebrek aan kennis en expertiseNieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardDC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
Verder lezen over Duurzaam
Automotive20.11.2024
COMIN: De Franse Ride-Hailing Startup die de markt op wil schudden
Nieuws16.11.2024
Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling
DC Business14.11.2024
Ericsson Nederland verplaatst hoofdkantoor naar Breda
voor groei, innovatie en duurzaamheidAdvertising06.11.2024
Mag er straks nog wel reclame worden gemaakt voor vliegen?
Technology04.11.2024
Steeds meer negatieve geluiden over de thuisbatterij
Lifestyle31.10.2024
Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024
Lifestyle23.10.2024
3 manieren om je huiskamer te verlengen naar de tuin
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024