DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf


Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een boekhouder is handig, maar ook iemand die je website kan maken. En de teksten voor je website? Die maak je gewoon zelf met een copywritingcursus.

Copywriting

Een cursus copywriting komt altijd van pas. Je wordt er namelijk ook beter in in communicatie over de mail. Misschien vind je schrijven zo leuk dat je ook je social media zelf wil gaan doen. Maar het handigste is dat je zelf de teksten kunt schrijven voor je website. Hoe moet je het anders doen? Je neemt een copywriter in de arm, je moet diegene alles vertellen, die persoon gaat het opschrijven en jij beoordeelt het. Het is veel sneller en prettiger om zelf alles wat je in je hoofd hebt op papier te zetten.

Schrijven, dat kan niet iedereen. Je moet je brein een beetje trainen om het snel in verhalen te laten denken. Copywriting is namelijk niet zomaar wat tekst neerzetten en mensen informatie geven: het is een verhaal vertellen. Mensen willen meegenomen worden in het verhaal van jouw bedrijf, of van jouw product. Dingen die jij als het goed is al heel enthousiast kan vertellen: je bent je organisatie immers niet zomaar gestart. Of je hebt je product niet zomaar gekozen of uitgevonden. Het is aan jou om dat verhaal te vertellen en dat doe je toch het allerbeste zelf, met een beetje hulp van een cursus. Immers is kunstmatige intelligentie echt nog niet zo ver.

Cursus doen

In een copywritingcursus komen allemaal belangrijke dingen van het schrijven aan bod. Niet alleen hoe je snel en goed schrijft, maar juist ook hoe je zorgt dat robots van Google je tekst lusten. Het idee van teksten op het internet is namelijk niet alleen bezoekers informeren, maar ze ook naar je site trekken. Dat doe je door SEO te schrijven: search engine optimisation. Hierdoor voeg je wat handige dingen toe aan je tekst waardoor Google je tekst beter weet te vinden en hoger inschat. Pak je het SEO-deel van je tekst goed aan, dan kun je hoger komen te staan in de zoekresultaten van Google en dan vinden klanten je eerder.

Daarnaast leer je ook om mensen een tekst in te trekken. Als je tekst te droog en feitelijk begint, dan kan dat mensen doen afhaken. Probeer ze bijvoorbeeld met een leuke stelling je artikel in te zuigen, of met een opzienbarend voorbeeld uit de praktijk. Je tekst kan naast informatief ook zeer vermakelijk zijn: dat heeft zelfs vaak meer effect. Mensen onthouden hoe ze zich voelden toen ze de tekst lazen en als dat een goed gevoel is, gaan ze eerder met je in zee. Kortom, hoewel je het als ondernemer al druk genoeg hebt, is zelf copywriting kunnen doen juist een manier om wat van die drukte te verminderen. Een cursus hoeft niet veel tijd in beslag te nemen en je leert dingen die je je hele leven op allerlei manieren kunt inzetten. Succes!

[Fotocredits –
undrey © Adobe Stock]

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Content

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Hoe zorg je dat mensen jouw nieuwsbrief niet alleen willen ontvangen, maar ook openen? Tijdens HubSpot GROW gaf Mindstream daar antwoord op.

E-mail12.11.2024

5 tips over nieuwsbrieven versturen van Mindstream

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO