De maatregelen die nu op tafel liggen voor de luchtvaartindustrie om de klimaatverandering tegen te gaan zal niet voldoende zijn. Toch zijn er veelbelovende startups in dit nieuwe veld van duurzame luchtvaart.
Sustainable Aero Lab brengt 40 van deze startups in kaart, waarbij duurzame luchtvaart wordt geclusterd in vier technologische gebieden : Duurzame Luchtvaart Brandstoffen, Elektrische Voortstuwing, Waterstof en Digital Backbone.
Ook is er gekeken naar wereldwijde durfkapitaalinvesteringen in emissievrije technologie, een veld dat de afgelopen zes jaar aanzienlijk aan populariteit heeft gewonnen.
Met de groeiende aandacht in alle industrieën om op te treden tegen klimaatverandering en de wereldwijde CO2-uitsoot te verminderen, is het potentieel voor nieuwe spelers in de luchtvaarttechnologie nog nooit zo groot geweest.
Stephan Uhrenbacher, oprichter en CEO van Sustainable Aero Lab zegt : “De startups die de laatste tijd de meeste aandacht hebben gekregen inde lucht- en ruimtevaart, doen ruimtereizen en stedelijke luchttaxi’s. Hoewel deze producten vliegende objecten kunnen verlaten en menselijke verlangens bevredigen, lossen luchttaxi’s of meer mensen in de ruimte niet het probleem op waarmee de commerciële luchtvaart wordt geconfronteerd: moet koolstofvrij worden. En dit moet veel sneller gebeuren dan de meeste mensen in de industrie denken. Het opent ruimte voor startups om componenten te leveren voor toekomstige vliegtuigen of zelfs hele vliegtuigen, maar ook voor nieuwe werkwijzen.”
LanzaJet (United States)
Squake (Duitsland)
Capehnia (Duitsland)
WasteFuel (United States)
Fly Green Alliance nederherlands
Phycobloom (United Kingdom)
Amelia ((United States)
Airflow (United States)
Elroy Air (United States)
Electro Aero (Australië)
Space Charge (United States)
NEVA Aerospace (United Kingdom)
UAV Turbines (United States)
Mobius Energy (United States)
Heart Aerospace (Zweden)
NEAE (Italiè)
Metavista (Zuid Korea)
Universal Hydrogen (United States)
AeroDelft (Nederland)
HyFly (Nederland)
H3 Dynamics (Singapore)
Graforce (Duitsland)
Hylevio (Duitsland)
Plagazi (Zweden)
hypoint (United States)
HyMatters (Nederland)
ParaPy (Nederland)
AirEXpert (United States)
Fusion Engineering (Nederland)
Shift Aviation (Ierland)
ribbit (Canada)
AerLabs (Nederland)
Moonware (United States)
Productive Machines (United Kingdom)
Signol (United Kingdom)
Daedalean (Zwitserland)
“De luchtvaart vliegt rechtstreeks in een klimaatcrisis. Toch is het grootste deel van de industrie gericht op het stapsgewijs verminderen of compenseren van emissies, in plaats van ze helemaal te elimineren. Er is geen tijd meer om deze stapsgewijze aanpak te volgen; de effecten van klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en die van invloed zijn op ons dagelijks leven. We hebben gedurfde oplossingen nodig die in het komende decennium emissievrije commerciële vliegreizen mogelijk maken als we enige hoop hebben om de doelstellingen van de Overeenkomst van Parijs te bereiken. Het goede nieuws is dat dergelijke oplossingen bestaan en een enorme marktkansen“, zegt Paul Eremenko, CEO en medeoprichter van Universal Hydrogen, en mentor in het Sustainable Aero Lab. Met zijn eigen startup Universal Hydrogen speelt de voormalige CTO van Airbus en United Technologies zelf een actieve rol in de voorhoede van deze activiteit.