DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023


De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 onder elkaar te zetten. Met deze trends als houvast blijf jij up-to-date. De reden om actueel te blijven komt vanuit de constant veranderende algoritmes en systemen van de zoekmachines die wij allemaal gebruiken vandaag de dag.

1. Creators winnen social media

Unieke content wordt steeds meer beloond. Met de opkomst van TikTok is het voor creators een stuk makkelijker om een groot bereik te realiseren zonder advertentiekosten te betalen. Dit terwijl Facebook het organische bereik juist steeds terugdraait. Afgelopen jaar is er ook veel te doen geweest rondom Twitter, Elon Musk heeft het bedrijf overgekocht en het platform nieuwe regels toegekend.

Hoe dan ook, op alle social media platformen (TikTok en Instagram in het bijzonder) is de samenwerking tussen creators en marketingafdelingen (of specifieke TikTok marketing bureau‘s) van groot belang. Dit wordt alleen maar belangrijker om de veranderingen van algoritmes bij te houden. Steeds vaker gaat dit via micro influencers om een zeer specifieke doelgroep te bereiken, deze trend zal in 2023 alleen maar groter worden.

2. Cookieless era

In 2023 gaan we volledig over op Google Analytics 4 en vanaf 1 juli komend jaar wordt er zelfs geen data meer gemeten in Google Analytics Universal. Dit heeft alles te maken met het verzamelen van cookies, specifiek third-party cookies. Dit type cookies voldoen volgens veel Europese overheden niet aan de privacywetgeving en worden dan ook in steeds meer landen afgekeurd of zelfs verboden. Om deze reden werkt GA4 enkel aan de hand van first party data en worden de gaps aangevuld met machine learning. Het belooft een interessant jaar te worden op het gebied van privacywetgeving en cookieverzameling!

3. Marketing automation

Online marketing wordt ieder jaar een stuk praktischer en gebruiksvriendelijker. Een van deze voordelen is marketing automation. Marketing automation is een nieuwe technologie die je ondersteunt om jouw marketingcampagnes over alle kanalen automatisch te beheren. Via deze software kun je klanten benaderen door het versturen van geautomatiseerde berichten, dit kan via de e-mail, social media of internet.

Een ander voorbeeld van marketing automation, die sommige marketeers als minder prettig ervaren, zijn bijvoorbeeld de Performance Max campagnes binnen Google Ads. Hier gaat Google aan de hand van machine learning zelf optimalisaties doorvoeren en krijgen SEA marketeers minder inzicht in data.

4. Transparantie & trustbuilding

Authentieke content wordt steeds belangrijker. Met de opkomst van AI generated content (content geschreven door AI) is het belangrijk om unieke, transparante en persoonlijke content te schrijven. Dit wil zeggen dat het steeds belangrijker wordt om de publicatiedatum en auteur van een bepaald stuk content te vermelden. In augustus heeft Google de ‘helpful content’ update doorgevoerd, waarbij ‘people-first content’ de voorkeur krijgt.

5. Groei van de e-commercemarkt

Sinds het begin van corona is er een sterke stijging in internetgebruikers. Als gevolg hiervan dat de e-commerce markt in 2021 een groei van 34% doormaakte en in 2022 nóg eens 11% daar bovenop. Men verwacht dat in 2023 de markt verder stijgt met +/- 15%. Voor bedrijven die nog niet online vindbaar waren was dit dus het jaar om ook online te worden vertegenwoordigd. Voor organisaties die tot op heden nog niet online vertegenwoordigd zijn, is het aan te raden om een professionele website te laten maken.

2023: een jaar vol online kansen

2023 beloofd een interessant jaar te worden. De overstap naar de cookieless era, waarbij ontbrekende data wordt aangevuld door machine learning, meer focus op eerlijke content en een vergroot organisch bereik via TikTok. Als jij je marketingstrategie juist weet af te stemmen liggen de online kansen voor het oprapen.

[Fotocredits –
Treecha © Adobe Stock]

...

Verder lezen over Online Marketing

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Breeze heeft Microsoft Copilot ten grondslag liggen en biedt een AI-collega die niet je werk overneemt, maar het wel eenvoudiger maakt.

Marketing11.11.2024

HubSpot introduceert Breeze als nieuwe medewerker voor je bedrijf

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Verder lezen over Trends

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022