DC Business18.05.2021

Consumentenklachten sneller opgelost dankzij AI


​Review scanner biedt klantenservices een voorsprong bij klantcontacten

Klagende klanten zijn van onschatbare waarde voor een bedrijf of organisatie. Ze leggen bloot wat er verbeterd kan worden. En als klachten snel en naar tevredenheid worden opgelost, maak je de klagers blij en kunnen ze zelfs ambassadeur worden van je bedrijf. Toch doen veel ondernemingen nog te weinig met deze potentiële bron. Niet uit kwade wil, maar door tijd- en capaciteitsgebrek. Digital specialist Snakeware ontwikkelde daarom, als eerste in Nederland, een review scanner die razendsnel klantreacties leest en classificeert. De eerste klanten zijn er blij mee. Giel Mollema, productmanager kamperen Staatsbosbeheer zegt: “We ontvangen nu van elke klacht direct een melding met context waarop we per omgaande kunnen anticiperen.”

De echte waarde van klantreviews zit niet in de cijfermatige beoordeling of in de aangevinkte emoji’s, maar in geschreven tekst. Daarmee kan een klant, die de moeite neemt om zijn of haar mening te delen, bij uitstek duidelijk maken wat er aan de hand is. Maar dan moet er binnen het bedrijf wel tijd en personeel beschikbaar zijn om alle reacties te verwerken. De gemiddelde leessnelheid van de mens ligt rond de 240 woorden per minuut. Bij piekdrukte lopen bedrijven het risico dat klachten te lang blijven liggen of helemaal niet worden opgemerkt, wat kan leiden tot merkschade.

Positieve impact op klantcontact

Snakeware ontwikkelde een review scanner die in een fractie van een seconde grote hoeveelheden klantreacties kan lezen, beoordelen en doorgeven aan de klantenservice. Het opstellen van een reactie blijft mensenwerk: emotie tonen, begrip hebben voor de situatie en een oplossing bieden. Maar het voorwerk is dan al gedaan door de techniek: via kunstmatige intelligentie (AI) ‘leert’ de review scanner, op basis van vooraf ingevoerde gegevens, om bepaalde negatieve topics te herkennen. Zo kan merk- en imagoschade worden voorkomen.

Staatsbosbeheer is een van de eerste organisaties die werkt met de review scanner van Snakeware. Giel Mollema, productmanager kamperen Staatsbosbeheer: “Een van onze activiteiten is vakantiewoningen verhuren en kampeerplaatsen aanbieden. Voorheen evalueerden de medewerkers van ons klantcontactcentrum steeds via het Content Management Systeem de binnengekomen reacties om te kijken waar we onze service konden verbeteren. Dan was vaak nog onduidelijk om welke vakantiewoning of om welk kampeerterrein het ging. Dat kostte enorm veel tijd. Nu ontvangen we van elke klacht direct een melding waarop we per omgaande kunnen anticiperen en een eventueel probleem oplossen, bij wijze van spreken voordat de klant het kampeerterrein of de vakantiewoning heeft verlaten. Dat heeft een enorm positieve impact op de ervaringen met Buitenleven Vakanties en Staatsbosbeheer Kampeerterreinen.

Model-as-a-Service

De review scanner werkt op basis van Model-as-a-Service: een datamodel dat speciaal voor de klant is ontwikkeld, dat vervolgens gemonitord en onderhouden kan worden. Het model wordt opgeleverd als een API en is daardoor direct klaar voor realtime gebruik. Het model wordt uitgerold volgens het OTAP-principe voor beheerste oplevering, en is schaalbaar, om ook grotere werkbelasting aan te kunnen. Ook zaken als tikfouten en sentiment in een bericht kunnen apart gelabeld en ondervangen worden.

Snakeware is het eerste digitale bureau in Nederland met dit model voor klantreviews. En het ontwikkelproces gaat verder. Ate van der Meer van Snakeware: “Voor Buitenleven Vakanties hebben wij een reparatiemodule ingebouwd, zodat klachten over defecte voorzieningen direct worden doorgestuurd naar de technische dienst. Verder zijn we bezig een module voor Social in te bouwen, zodat klachten op sociale media desgewenst ook direct kunnen worden beantwoord. Uiteraard adviseren wij zowel positieve als negatieve reviews gewoon te plaatsen. Snel op reviews anticiperen wordt enorm gewaardeerd zien we, en maakt van een klager een vaandeldrager.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Consument

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

De Consumentenbond presenteert een alternatief voor de salderingsregeling. Het gaat om een zonnestroomsubsidie.

Nieuws16.11.2024

Consumentenbond: ‘zonnestroomsubsidie’ als alternatief voor salderingsregeling

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Op welk moment is de opbrengst van je zonnepanelen het hoogst? Hoeveel energie leveren al onze windmolens vandaag? Wanneer kan je het beste thuis een wasje draaien? Hoe kan jouw groene stroom zo optimaal mogelijk worden...

Media06.03.2024

RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

Lexus mag zich een jaar lang het meest betrouwbare automerk van Nederland noemen. Uit groot onderzoek van de Consumentenbond onder eigenaars komt Lexus als meest betrouwbare automerk naar voren met een ongekend hoge scor...

Automotive24.01.2024

Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk

scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoek
​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Je krijgt misschien geld terug als je een televisie hebt gekocht tussen 2013 en 2018. De Consumentenorganisaties zijn al een tijdje bezig met een juridische procedure tegen Samsung, dat prijsafspraken maakte met webwinke...

Gadgets22.12.2023

​Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht

Met vriendelijke groet, Samsung?
​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Apple wil veel geld verdienen, de ACM wil vooral dat consumenten een eerlijke prijs betalen. Het strijd dan ook al jaren voor een wereld waarin je niet die enorm hoge commissies hoeft te betalen die dating-apps moeten be...

Mobile01.11.2023

​ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots

Een journalist van de Wall Street Journal nam de proef op de som en trok 24 uur de bossen in om te ontdekken of Gemini van Google, Meta AI van Meta, OpenAI van ChatGPT en Copilot van Microsoft een beetje behulpzaam waren.

Online13.11.2024

Dit gebeurt er als je 24 uur alleen bent met AI-chatbots

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Wat als je een vette remix wil maken voor in je YouTube Shorts? Dat kan straks met AI. Al moet je er wel wat voor doen.

Video13.11.2024

YouTube wordt een deejay en gaat muziek aan elkaar mixen

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Je kunt zelf een AI-foto uploaden, maar Instagram wil het duidelijk heel makkelijk maken voor mensen om voor een AI-profielfoto te kiezen.

Social Media12.11.2024

Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

We vragen zoveel aan AI, maar tot nu toe durven nog niet veel mensen het aan om AI te gebruiken voor grotere taken. Zonde, want je kunt samen met een AI-collga een heel succesvol blog runnen. Dat belooft in ieder geval Semrush, dat met ContentShake AI komt. Een manier om ongelimiteerde, publiciteitsklare content te genereren.

Marketing11.11.2024

Waar begin je als je toch AI-content op je site wil?

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Volgende week zal Baidu zijn nieuwste product onthullen tijdens het Baidu World-evenement in Shanghai: een slimme op AI-gestuurde bril die de concurrentie aan moet gaan met Meta’s slimme Ray-Ban-brillen.

Tech in Asia08.11.2024

Baidu gaat een slimme AI-bril lanceren tijdens Baidu World

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Het bekende kladblok op je PC is altijd zo lekker eenvoudig, maar dat betekent niet dat het niet slimmer kan.

Artificial Intelligence07.11.2024

Zelfs Microsoft Notepad krijgt kunstmatige intelligentie

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award