Het aantal consumenten dat zich online oriënteert op Black Friday is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit een analyse door BlackFridayDealz.nl. Er was al sprake van groei dit jaar, maar sinds de laatste corona maatregelen zijn afgekondigd is deze groei duidelijk versneld. Winkeliers bevestigen vrijwel unaniem de groeiverwachtingen.
Het animo voor Black Friday 2020 is de afgelopen 5 weken achtereen groter dan in dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit een recente analyse in Google Trends door BlackFridayDealz.nl. De laatste week blijkt het aantal zoekopdrachten ‘black friday 2020’ meer dan verdubbeld in vergelijking met ‘black friday 2019’ in dezelfde periode vorig jaar.
Joost van Vught, oprichter van BlackFridayDealz.nl, snapt deze toename wel: ,,Het is een zwaar jaar geweest met enorm veel teleurstellingen voor heel veel mensen. Onze inschatting is dat mensen echt op zoek zijn naar iets leuks in de toekomst waar ze wél op kunnen rekenen. Daarnaast hebben consumenten in 2020 veel minder uitgegeven aan bijvoorbeeld vakanties en uitjes, waardoor ze ook geld over hebben. Black Friday is traditiegetrouw een periode om jezelf te verwennen met een leuke gadget, nieuwe kleding of zelfs een nieuwe TV. Dit lijkt ons dan ook een duidelijke verklaring voor de toename in Black Friday zoekopdrachten.”
Waar de eerste weken van oktober de groei maar zo’n 130% was ten opzichte van 2019, is deze de laatste weken rond of boven de 200%. Er zijn duidelijk scherpere stijgingen te zien rond de persconferentie van 13 oktober en helemaal na het persmoment van 27 oktober.
BlackFridayDealz.nl vroeg ook enkele tientallen webwinkel partners, zoals Coolblue, Bol.com en Expert, naar hun verwachtingen voor Black Friday 2020. Webwinkels in bijvoorbeeld elektronica, wonen en fashion verwachten dit jaar bijna unaniem een groei ten opzichte van 2019, ondanks de onzekerheden in de markt.
Men denkt dat de PlayStation Black Friday deals het goed gaan doen. De game-industrie is een grote markt. En de nieuwste PlayStation 5 is net gelanceerd.
Verschillende webwinkels vermoeden ook dat de bezorgdiensten het dit jaar extra zwaar gaan krijgen, mede door het toch al hogere aantal bezorgingen vanwege corona.