DC Business31.05.2019

Chocolaterie: Door barcodes weet ik wie mijn Rembrandtjes kopen


Chocolaterie eert Rembrandt van Rijn in Rembrandtjaar

Rembrandt van Rijn vereeuwigd in chocolade, wat wil je nog meer in dit Rembrandtjaar? Alexandra Hutter bedacht de chocolademunten met smaken uit de Gouden Eeuw. Ze is al heel lang ondernemer, maar barcodes waren nieuw voor haar. “De codes laten zien waar de groei ligt en hoe ik daar het best op kan inspelen.”

Rembrandt van Rijn

Je zou zeggen dat Nederlands beroemdste schilder uit de Gouden Eeuw, Rembrandt van Rijn, in ieders historisch geheugen zit, maar niets blijkt minder waar, merkte ondernemer Alexandra Hutter. “Rembrandt was altijd veel bekender in het buitenland dan in Nederland zelf. Toeristen komen naar Nederland om zijn beroemdste schilderij, de Nachtwacht, te kunnen zien, maar als je Nederlanders er naar vraagt, dan wordt het na het noemen van de Nachtwacht vaak stil.”

Maar dat verandert nu. In dit Rembrandtjaar, zijn sterfdag was 350 jaar geleden, kan niemand meer om de kunstenaar heen. Alexandra is zelf al veel langer bezig met dit boegbeeld van de Nederlandse schilderkunst. “Ik verhuurde eerder vergaderruimte in de Rembrandt Tower Boardroom (hoogste wolkenkrabber in Amsterdam, red.) en daar exposeerde ik in samenwerking met het Rembrandthuis ook eens de lidmaatschapsmunt van het gilde waar Rembrandt destijds lid van was. Een van de weinige persoonlijke spullen van de schilder die er nog zijn.”

De chocolade Rembrandtjes moeten de schilder en Nederland promoten

De munt werd haar inspiratiebron voor de Rembrandtjes, een serie chocolademunten met door haar zelf bedachte smaken. “Vergelijk het met de Mozartkugel, een chocoladebonbon uit Oostenrijk met de afbeelding van de bekende componist. Op dezelfde manier moeten de Rembrandtjes de schilder en Nederland promoten.” Geen gekke gedachtegang, want Alexandra is zelf van oorsprong Oostenrijkse. Groeide overigens op in Zuid-Amerika en hield daar een voorliefde voor koffie en chocola aan over: eén en één is twee.

Rembrandtjes: ze zitten in een blikje en zijn te koop in musea, hotels en een honderdtal Albert Heijnfilialen met een souvenirfunctie

De smaken komen niet zomaar uit de lucht vallen

In 2017 kwam de luxe editie van de Rembrandtjes op de markt. Bedoeld voor verkoop in musea, hotels en als relatiegeschenk. In een doosje drie, zes of twaalf dikke, handgemaakte chocolademunten in drie smaken, die overigens niet uit de lucht komen vallen: “Eén vulling bestaat uit lijnzaad en praliné – in verf werd in Rembrandts tijd lijnolie verwerkt – de tweede smaak is een mix van zogenoemde Oost-Indische specerijen, de derde smaak heeft iets van oranjebitter, een ‘koninklijk’ drankje dat ontstond in de Gouden Eeuw. Ze zijn leuk als cadeau, met een goede smaak, goede kwaliteit en een goed verhaal.” Dit jaar kwam er een nieuwe lijn Rembrandtjes bij: melkchocolademunten zonder vulling. Ze zitten in een blikje en zijn te koop in musea, hotels en een honderdtal Albert Heijnfilialen met een souvenirfunctie.

De blikjes met munten, gemaakt in Gouda, krijgen in de fabriek al een barcode, zodat de weg naar leveranciers efficiënt verloopt

Barcodes nodig voor de groothandels waar de chocolademunten terechtkomen

Intussen heeft Alexandra Hutten ook al een barcodepakket van GS1. “Die heb ik nodig omdat de producten onder meer bij groothandels terechtkomen, die ze aan horeca en souvenirwinkels leveren. “Eerst dacht ik, o jee hoe moet dat met die codes? Via promotieorganisatie Amsterdam Made kwam ik bij GS1 terecht. En ja, als je ondernemer bent, pak je gewoon de telefoon, in plaats van het eerst zelf uit te zoeken. Dat gaat een stuk sneller. Door customer support kreeg ik een superuitleg. Ik heb gevraagd hoe het in zijn werk gaat en wat ze me adviseren voor mijn producten. Nu worden de barcodes gedrukt voor omdozen en verpakkingen. Dat gebeurt in Amsterdam, bij Patiserrie Tout, die de gevulde munten maakt. De blikjes met munten, gemaakt in Gouda, krijgen in de fabriek al een barcode, zodat de weg naar leveranciers efficiënt verloopt.”

Met barcodes meer inzicht in verkopen en succesvolste verpakkingen

“Nu ik weet hoe het werkt, zijn barcodes geen probleem meer. Ik hoop met de codes meer inzicht te krijgen in welke verpakkingen bijvoorbeeld het meest succesvol zijn, bij welk type afnemers de Rembrandtjes vooral worden verkocht: horeca, bedrijven, toeristen… Kortom de codes geven me inzicht in de markt, laten zien waar de groei ligt en hoe ik daar het best op kan inspelen.”

De komende periode worden de Rembrandtjes gelanceerd als een nieuw, echt Hollands chocoladecadeau. “Maar ik zoek ook naar nieuwe dingen. Zo heeft wijnkenner Harold Hamersma een wijn bedacht bij mijn chocolademunten en denk ik na hoe ik die twee samenbreng in bijvoorbeeld een pakket. Er is ook al een geschenkpakket met de luxe chocolademunten en een porseleinen bord met de afbeelding van Rembrandt erop.”

...

Verder lezen over Digital

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Huawei Connect 2024 in Parijs staat volledig in het teken van het thema ‘Amplify Digital and Green Transformation en richt zich op de snelle ontwikkelingen van kunstmatige intelligentie en de digitale en groene transformatie in Europa.

Tech in Asia13.11.2024

Huawei Connect Paris: AI en de digitale, groene transformatie van Europa

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren

Verder lezen over Nederland

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Je wil aan het einde van het jaar bezig zijn met je kerstboom optuigen, maar je zal je toch ook over je zorgverzekering moeten buigen.

Nieuws20.11.2024

Je zorgverzekering voor 2025 kiezen: hier moet je op letten

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS