De titel zegt het al de inzet en het gebruik van chatbots stijgt exponentieel. Chatbots helpen organisaties om een gedeelte van klantvragen af te vangen. Denk bijvoorbeel aan veelgestelde vragen of aan toepassingen om extra informatie van de klant op te vragen, waarna een medewerker de klantvraag verder (beter voorbereid) op kan pakken. Dit kan natuurlijk zowel binnen als buiten openingstijden. Voor de medewerker, waarmee de chatbot nauw samenwerkt, blijft dan meer tijd over voor de complexe klantvragen.
Chatbots hebben zichzelf in de praktijk al bewezen. Software leverancier OBI4wan ziet momenteel toepassingen van chatbots die resultaten behalen zoals 36% kostenbesparing, 24% hogere klanttevredenheid (NPS) en tot wel 20% groei in productiviteit.
De wereld van chatbots verandert snel en door koppelingen met diverse Natural Language Understanding (NLU) aanbieders, interne systemen en klantcontactkanalen zijn organisaties in staat in te spelen op deze veranderende wereld. Chatbots kunnen zo op grote schaal en in meerdere talen gesprekken afhandelen, waarmee organisaties vandaag de dag direct geholpen zijn. Daarnaast is belangrijke informatie altijd beschikbaar en begrijpen chatbots de klantvraag steeds beter, wat leidt tot een hogere klanttevredenheid.
Software leverancier OBI4wan lanceert een nieuwe chatbot platform. De softwareleverancier maakt het met dit platform mogelijk dat iedereen binnen organisaties zelf chatbots kunnen ontwikkelen, zonder dat daarvoor IT en developers nodig zijn.
CEO Alexander de Ruiter vertelt: “We willen het gebruik van chatbots eenvoudiger maken, zodat het bereikbaar wordt voor iedereen. Wij geloven er heilig in dat mensen die bezig zijn met klantervaring, ook de middelen moeten hebben om die klantervaring zo optimaal mogelijk in te richten. Door het platform 60 dagen gratis ter beschikking te stellen, willen we organisaties aanmoedigen hiermee aan de slag te gaan”.
Vanaf 25 maart 2020 is het platform wereldwijd en in meerdere talen beschikbaar. Aanmelden doe je hier.