DC Business21.11.2018

Black Friday en Cyber Monday: veel winkelplezier (maar wees op je hoede)!


Black Friday: het jaarlijkse ‘koop maar raak’ festival dat altijd samenvalt met de drukste winkeldag van het jaar in de VS: de dag na Thanksgiving. Naast Black Friday is er ook nog Cyber Monday waar winkels online koopgrage consumenten lokken met deals, deals, deals en nog eens deals.

Er zijn dus niet alleen leuke aanbiedingen in winkeletalages en op TV, maar juist ook op Instagram, Twitter, Facebook, via SMS, WhatsApp, Messenger, per e-mail en uiteraard op het internet. Terwijl tienduizenden bedrijven om jouw aandacht vechten, liggen cybercriminelen op de loer met phishingmails en/of valse websites. Ze kunnen deze op 1.001 manieren vormgeven: van een nepaanbieding die té goed is om waar te zijn tot het continu hameren op je persoonlijke login (“Controleer je bestelling!”, “Verifieer je account!” of “Registreer nu!”).

Maar cybercriminelen (‘scammers’) zijn niet alleen in deze tijd van het jaar actief. Ze slapen en stoppen nooit, simpelweg omdat wij nooit stoppen met het uitgeven van geld en altijd op zoek zijn naar koopjes, berichten lezen, bijlagen openen en op links klikken. Kortom: cybercriminals stoppen nooit met bedriegen en nemen nooit gas terug. Scammers zijn er altijd en zullen er altijd zijn. En omdat cybercrime 24/7 aanwezig is, is het logisch dat cybersecurity ook elke minuut actief is. Of het nu gaat om Black Friday, Cyber Monday, Internationale Rokjesdag, Volle Maan of wat voor gelegenheid dan ook: voor iedere dag gelden dezelfde veiligheidsvoorschriften.

Wil je jezelf goed beschermen, maak dan van iedere dag een Black Friday en volg altijd onderstaande tips.

Gebruik een webfilter

Webfilters (zoals die van Sophos Home) voorkomen dat je sites bezoekt die bekend staan om scams, phishing of het mailen van spam.

Gebruik een wachtwoordmanager

Wachtwoordmanagers maken, onthouden en tonen wachtwoorden voor jou en zullen je wachtwoord nooit invoeren op een phishing-sites, ongeacht hoe professioneel deze er vaak uitzien.

Lijkt iets te goed om waar te zijn? Dan is dat (vaak) zo

Scams beweren de wildste beloften en gebruiken bekende merken, vrienden en/of familie om ze geloofwaardig te laten overkomen. Wees daarom op je hoede: wanneer iets niet lijkt te kloppen, dan is dat waarschijnlijk ook zo.

Controleer regelmatig je bankafschriften

Je kunt helaas nooit helemaal voorkomen dat je een scam-slachtoffer wordt. Maak er daarom een gewoonte van je bankafschriften regelmatig te controleren.

© brad pict – Adobe Stock

...

Verder lezen over E-Commerce

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Met de feestdagen in aantocht bereiden veel webshops zich inmiddels voor op de jaarlijkse golf van online bestellingen. De bekende vraag ‘Waar blijft mijn pakketje?’ blijft dan niet uit. Om dergelijke leveringsvragen beter te managen, introduceert Sendcloud nu WhatsApp Tracking. Deze nieuwe feature helpt niet alleen om het aantal klantvragen te verminderen, maar verhoogt ook de klanttevredenheid.

Online14.11.2024

In aanloop naar de feestdagen komt Sendcloud met WhatsApp Tracking

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

We gaan in sneltreinvaart richting de feestdagen. Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerstmis volgen elkaar in rap tempo op. En dus gaan we ook met zijn allen weer op zoek naar de leukste cadeaus en scherpste aanbiedingen. Maar daar spelen ook kwaadwillenden slim op in. En dus komt Autoriteit Consument & Markt nu alvast met een waarschuwing voor onbetrouwbare webshops in aanloop naar de feestdagen.

Online31.10.2024

Eerst checken, dan bestellen: Klik niet meteen op die bestelknop!

Nieuwe campagne tegen onbetrouwbare webshops
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

De Nederlandse consument geeft steeds meer geld uit online, maar ook steeds meer waarde aan duurzaamheid. Er is alleen wel werk aan de winkel voor webwinkels. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org  blijkt namelijk dat consumenten niet voldoende zijn geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen. Daarnaast wordt de impact van het gedrag van consumenten ook nog vaak onderschat.

Online04.09.2024

Consument is onvoldoende geïnformeerd over duurzaamheid van online winkelen

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

Boodschappen doen, steeds vaker doen we dat vanuit huis op je smartphone of vanachter een laptop. En dat merkt ook Albert Heijn. Daar zien ze de vraag naar online boodschappen dermate sterk toenemen dat ze nu een 2e gemechaniseerd Home Shop Center (HSC) openen, ditmaal in Zwolle.

Online01.07.2024

Albert Heijn opent een nieuw gemechaniseerd Home Shop Center

en zet in op verdere groei e-commerce
Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Catawiki introduceerde vandaag een aantal nieuwe functies, waaronder de mogelijkheid voor kopers om de hele veiling over te slaan en het object direct te kopen voor een vaste prijs. In 2023 liepen veel geïnteresseerden het object van hun dromen mis: ze plaatsten een bod maar verloren de veiling. Om dit in de toekomst te vermijden, lanceert Catawiki de optie om iets gelijk te kopen. Dankzij deze functie kunnen kopers ervoor kiezen om een object meteen te kopen in plaats van de duur van de veiling af te wachten.

Online27.06.2024

Catawiki komt met een ‘nu kopen’ functie

Daarmee skip je de veiling
5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Als je iets bij een kleine webwinkel bestelt, zeker als het een op papierwaren of cadeautjes toegespitste webshop is, dan weet je dat je vaak dat beetje extra kunt verwachten.

Online17.06.2024

5 x waarom een goede verpakking telt bij webshops

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

Het Sprints & Sneakers Festival is terug voor zijn derde opeenvolgende jaar van succes, op 30 augustus 2024 in Thuishaven, Amsterdam. Na twee achtereenvolgende edities, breidt het thema van dit jaar ‘A New Definition of Growth' de grenzen van groei en impact verder uit.

Events30.05.2024

Een nieuwe editie van het Sprints & Sneakers Festival

A New Definition of Growth