DC Business17.04.2019

​Administreren kun je leren: 7 praktische tips en lifehacks


‘Ik ga dit weekend fijn mijn administratie doen!’ Zo’n enthousiaste opmerking zul je niet snel horen, tenzij het sarcastisch bedoeld is. Maar je kunt er niet omheen. Niet alleen heb je een bewaarplicht, je zult het ook niet lang volhouden als je alles uit je hoofd moet doen, of met losse papiertjes. Iedereen heeft een solide administratie nodig. En met deze tips en lifehacks doe je dit zo snel, efficiënt en pijnloos mogelijk.

Wat valt er onder de administratie?

Een administratie is niets meer of minder dan het verzamelen en vastleggen van je (bedrijfs)gegevens. Als je dit goed doet, weet je hoe je bedrijf er financieel voor staat, en wat je belangrijkste taken zijn.

Voorbeelden van zaken die onder je administratie vallen zijn:

  • Kassabonnen
  • Ontvangen facturen
  • Kopieën van verstuurde facturen
  • Bankafschriften
  • Contracten en afspraken
  • Agenda’s
  • Correspondentie
  • Klantenbestand
  • Digitale bestanden

Tips voor het efficiënt gebruiken van administratie software

Het bewaren en verzamelen van alle gegevens is één ding, het efficiënt verwerken ervan in een administratie is nog iets anders. Hier zijn grofweg twee varianten van: een handmatige, papieren administratie en een digitale of online administratie.

De laatste variant verdient overduidelijk de voorkeur. Het is doorgaans stukken netter, betrouwbaarder en overzichtelijker om je administratie of boekhouding online te doen met behulp van software. Veel bedrijfsgegevens zijn al digitaal dus waarom dan ook niet digitaal verwerken? Bovendien kun je veel handelingen en taken hierdoor volledig automatiseren. Zo kan jij je meer focussen op je werk en klanten.

Profiteer van de volgende praktische tips bij administreren met software

1) Automatisch en snel factureren of offreren

Facturen of offertes maken kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Met administratie software kan dit veel sneller. Helemaal als je op vaste momenten hetzelfde bedrag aan klanten factureert: dan kun je ervoor zorgen dat je software volledig automatisch een factuur voor je maakt en verstuurt. Hetzelfde kun je doen met betalingsherinneringen. Deze kun je automatisch laten versturen wanneer een bepaalde klant na X dagen niet heeft betaald. Handig!

2) Automatisch facturen betalen

Omgekeerd kun je ook de facturen en rekeningen die je zelf moet betalen automatisch afhandelen. Geef je bank toestemming om bepaalde betalingen automatisch te doen en er is weer iets minder om je mee bezig te hoeven houden. Kostbare tijd die je in je bedrijf kunt stoppen.

3) Gegevens hergebruiken met administratie software

Ideaal van het gebruiken van een online administratie is dat je informatie centraal opslaat om later opnieuw te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan (vaste) klantgegevens, deze heb je meerdere keren nodig. Bijvoorbeeld voor het maken van offertes, facturen, het sturen van een herinnering, of gewoon om contact op te kunnen nemen.

Zo heb je bijvoorbeeld met een goed CRM systeem alles op één plek en heel eenvoudig inzichtelijk met behulp van een simpele zoekterm. Maar je kunt bijvoorbeeld ook je prijs- en productgegevens opslaan en snel oproepen. Een paar klikken en de informatie is toegevoegd aan het klantdossier of project waar je het wilt hebben.

Laat dus de software voor je werken. Leren administreren is ook leren automatiseren. Je zult verbaasd staan hoeveel tijd je kunt besparen door administratie software slim te gebruiken.

4) Uren registreren met app

Nog zo’n potentieel tijdverslindend en onpraktisch onderdeel van je administratie is het bijhouden van je uren. Gelukkig bestaan inmiddels handige urenregistratie apps waarmee je je uren bijhoudt met slechts een paar drukken op een knop van je smartphone.

Dit doe je eenvoudig met een timer op je smartphone. Je drukt op de knop wanneer je begint met een taak en wanneer je ophoudt, en de gespendeerde tijd wordt automatisch opgeslagen en geordend. Ook heel praktisch voor wanneer je onderweg bent.

5) Planning en management apps

Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een software, functie of app voor die je hiermee assisteert en je leven makkelijker maakt. Ook als je geen kei bent in het plannen van je personeel, of het managen van bepaalde taken en processen in je organisatie, zijn er oplossingen. Kijk dan bijvoorbeeld welke projectmanagement software of planning app je het beste kan helpen.

6) Snel btw-aangifte doen

Je btw-aangifte doen is één van die verplichtingen waar je echt niet onderuit komt. Maandelijks of elk kwartaal is het hier toch gewoon weer tijd voor. Nu hoeft het sowieso niet al te veel tijd te kosten als je je bonnetjes, facturen en betalingen overzichtelijk hebt opgeslagen.

Je hebt dan bijvoorbeeld geen boekhouder meer nodig voor je aangifte. Die kun je beter gebruiken voor complexere vraagstukken zoals de inkomstenbelasting aangifte of als je grote een investering wilt doen.

Maar met een elektronische btw-aangifte functie in je boekhoudprogramma gaat het nog véél sneller. In een paar minuten ben je dan klaar, dankzij de koppeling van je boekhoudprogramma met de Belastingdienst.

7) Liever vandaag dan morgen je administratie bijhouden

Onze laatste tip ligt voor de hand, maar is best belangrijk en wordt door schrikbarend weinig ondernemers opgevolgd: stel je administratie of boekhouding niet uit. Digitaal en (deels) automatisch of niet, het blijft natuurlijk een klusje waar je niet op zit te wachten. Maar dit is juist reden om er zo snel mogelijk te doen.

Liever vandaag dan morgen en liever ’s ochtends dan ’s avonds. Dan heb je het achter de rug en kun je met frisse moed verder. En je kunt het zo prettig maken als je wilt; met een kopje thee en een ontspannend muziekje erbij. Wat er maar werkt voor jou.

...

Verder lezen over Bedrijven

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Te veel en te hard geluid op de werkvloer kan het gehoor van je werknemers beschadigen. Als werkgever ben je verplicht om gehoorbeschadiging bij je werknemers te voorkomen. Als werkgever ben je verantwoordelijk om te onderzoeken op welke plekken te hard en te veel geluid is voor de werknemers.

DC Business30.08.2024

De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Zit sta bureaus zijn steeds populairder op de werkvloer. En terecht, want ze bieden een eenvoudige manier om meer beweging in je dag te brengen. Maar wist je dat je met een paar handige tips nog meer kunt profiteren van de voordelen van een zit sta bureau? In deze blog delen we graag onze beste tips om je te helpen je zit sta bureau optimaal te gebruiken. Zo zorg je ervoor dat je de hele dag gefocust, energiek en gezond blijft!

Lifestyle05.08.2024

Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?

De toekomst van het kantoor was lange tijd onzeker. Door de pandemie werden veel bedrijven genoodzaakt om hun faciliteiten in te richten op thuiswerken. Ook na de pandemie is deze trend gebleven. Maar wat betekent dit voor de huurders van kantoorruimtes in ons land? Zal dit een blijvend iets zijn of stappen we ooit geheel over op thuiswerken. In dit artikel verdiepen we ons in de laatste trends en onderzoeken we de toekomst van kantoorruimte.

DC Business29.07.2024

Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?