01.11.2017
DC Business

Aantal phishingsites rond Nederlandse topmerken neemt flink toe

By: Patrick Smeets

BlogDC Business

Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft onderzocht hoe veel neppe websites er worden opgezet om gebruik te maken van onoplettende gebruikers. Die nepsites veranderen dan vaak één letter in de url (bijvoorbeeld abnamri.nl) en proberen zo gebruikersgegevens te ontfutselen.

Volgens de SIDN nemen die phishing-praktijken alleen maar toe rondom de top 50 Nederlandse merken. Het aantal sites dat wordt opgezet voor criminele doeleinden is in het afgelopen jaar zelfs met 40 procent gestegen. Het gaat dan om in totaal bijna duizend sites.

Ook opvallend: vliegtuigmaatschappijen worden bovengemiddeld vaak gebruikt als lokaas voor phishing, vermoedelijk omdat er veel mensen proberen online in te checken die niet per se heel digitaal bedreven zijn. Ook bouwbedrijven en mediabedrijven komen veel voor.

Je zou denken dat het bankwezen het grootste doelwit is, maar omdat die al zo veel met phishing te maken hebben is de voorlichting naar klanten toe juist daar steeds beter geworden.

Het blijft dus oppassen geblazen. Omdat veel van de phishing-sites vlak voor het weekend opgezet worden en dan op maandag weer verdwenen zijn is het lastig om ze definitief uit de lucht te houden. Het blijft dus ook voor ons als consument zaak om altijd de check te doen: zit ik wel waar ik denk dat ik zit?

[Afbeeldingen © weerapat1003 – Adobe Stock]

Share this post