DC Business01.04.2021

4 redenen om zelf een laadpaal op eigen terrein te laten installeren


Heb je een elektrische auto, dan ben je afhankelijk van de aanwezigheid van laadpalen om ermee te kunnen rijden. In de wetenschap dat opladen een stuk langzamer gaat dan tanken, is het vooruitzicht om regelmatig te gaan staan wachten bij een tankstation tot je accu weer vol is niet erg prettig. Daarom maak je gebruik van laadpalen in de openbare ruimte terwijl je zelf bijvoorbeeld aan het werk bent of boodschappen aan het doen bent. Maar eigenlijk is het veel handiger om een laadpaal op eigen terrein te laten installeren. We bespreken vier redenen hiervoor.

Lagere tarieven

Een voorname reden om te investeren in bijvoorbeeld een handig, klein laadstation als de Wallbox laadpaal in je eigen garage of onder je eigen carport, is het feit dat je dan veel minder betaalt voor het opladen van je auto. Aan een openbare laadpaal betaal je gemiddeld twee keer zo veel als thuis, en bij een snellader nog veel meer. Daar komt dan ook nog een starttarief bovenop. Thuis gelden de tarieven die je volgens je energiecontract voor stroom betaalt. Heb je zonnepanelen, dan genereer je ook nog eens zelf een deel van de benodigde stroom en ben je nog goedkoper uit. De investering in een eigen laadpaal betaalt zich dus zeker terug.

Altijd plek

Ben je afhankelijk van openbare laadpalen, dan ben je ook afhankelijk van de beschikbaarheid daarvan. Als de parkeerplekken met laadpalen in gebruik zijn, kun jij je auto niet opladen op de locatie waar je verblijft. Zo zal je regelmatig op zoek moeten naar een parkeerplaats waar je kunt opladen, wat natuurlijk zonde van de tijd is. Als je thuis kunt opladen met behulp van de installatiedienst van een bedrijf als Laadkompas en je rijdt niet de hele accu leeg op een dag, dan hoef je je hier helemaal niet druk over te maken. Thuis is er altijd plek voor jouw auto.

laden
laden

Iedere ochtend een volle accu

Een bijkomend voordeel van een laadpaal aan huis, is dat je je auto kunt opladen op het moment dat je de auto doorgaans sowieso niet nodig hebt: als je slaapt. Iedere ochtend heb je dan weer een volle accu. Zo kun je weer van de volledige actieradius gebruikmaken, en in veel gevallen haal je daar het einde van de dag mee.

Veilig tegen vandalisme

Om je auto te kunnen opladen, heb je een laadkabel nodig. Die zijn goedkoop om te vervangen. Wanneer je in het openbaar je auto oplaadt, ligt die laadkabel open en bloot en kan er van alles mee gebeuren. Vandalen kunnen gemakkelijk je kabel beschadigen of lostrekken en dieven kunnen hem stelen. Daar heb je doorgaans in je eigen garage geen last van.

Alle reden dus om voor een laadpaal thuis te kiezen. De voordelen wegen immers ruim op tegen de kosten, en die kosten verdien je ook nog eens terug.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden