Als je wordt neergezet als beste adventure/puzzle game van 2009, beste indiegame van 2009 en op award shows tussen namen als Uncharted 2, Arkham Asylum en Modern Warfare 2 staat, dan zou je denken dat een partij als Microsoft graag jouw game op hun XBLA downloadservice zou willen hebben en zelfs zou klaarstaan om te helpen dat mogelijk te maken. Maar dat zou logisch zijn. De onderhandelingen waren in volle gang voor Machinarium. Helaas, zo blijkt nu, heeft Microsoft na een half jaar overleg definitief de stekker er uit getrokken. Maar je zult niet geloven waarom.
De verklaring ging als volgt: “omdat Machinarium geen exclusieve titel is voor de Xbox 360 willen we het niet accepteren of ondersteunen, al denken we wel dat de game zeer succesvol op ons platform zou kunnen zijn.” En dat zou nog best een geldige reden kunnen zijn, ware het niet dat de platforms waar Machinarium wèl op beschikbaar is de Mac en Linux-platforms zijn. Ja, dat zijn inderdaad nogal concurrenten voor de Xbox 360. Zucht.
Jakub Dvorsky, oprichter van makers Amanita Design vertelde dat aan XBLAfans.com en wist daarbij ook nog te melden dat ze ondanks de tegenslag hard bezig zijn een andere uitgever te vinden die het wel mogelijk maakt om de games op XBLA te krijgen. Het zou ook jammer zijn als dat niet lukt, als je van breinkrakers houdt en nog wel eens met weemoed terugdenkt aan Lucasarts adventure-games zou je in elk geval de demo even moeten spelen (geen installatie nodig), en dan heb je ook nog muisbesturing 😀