Het zijn een paar moeilijke jaren geweest voor Pro Evolution Soccer. Waar de in eerste helft van het laatste decennium fans van de Konami-serie hun elitaire neus ophaalden voor het FIFA-gepeupel dat geen interesse had in de beste voetbal-game, is PES een paar jaar geleden aan een slow-motion sliding richting de reservebank begonnen.
En als er dan bij rivaal EA bevlogen ontwikkelaars als Gary Patterson en Davit Rutter aantreden om FIFA net zo goed te maken als PES ooit was en daarin slagen (vanaf FIFA 09 is de wedstrijd beslist, laten we eerlijk zijn), dan heb je een probleem. Een probleem waarvan Konami zich bewust is en dat dit najaar aangepakt gaat worden met Pro Evolution Soccer 11.
Want ze weten bij Konami echt wel dat het mis is, zo vertelt Jon Murphy van Konami UK aan CVG. “We moeten echt zorgen dat onze hardcore fans niet weglopen; we hebben te lang op onze lauweren gerust en zijn er valselijk van uit gegaan dat dit niet zou gebeuren.” De strategie die Konami moet volgen is voor hem duidelijk: “we hebben nu een lat die EA hoog heeft gelegd en waar we overheen moeten. Die uitdaging is er en dat is goed.”
“We willen niet alleen de teloorgang tegenhouden, maar weer de voetbalgame maken die de hardcore wil spelen. Verder zien we wel wat er gebeurt in de markt.”
Murphy wilde ook niet geloven in een duidelijk Europese winst voor PES of FIFA: “Er is een rivaliteit in de UK, maar net zoals Duitsland een FIFA-land is kun je in landen als Frankrijk en Spanje nog steeds niet om PES heen. Je kunt aan de algemene verkoopcijfers voor Europa niet zien waar die verschillen zitten.” Ja, dat zou ik ook zeggen, want als je naar de absolute cijfers kijkt heeft FIFA 09 met anderhalf miljoen meer verkochte games natuurlijk zeker wel de winst in handen. Ik vraag me trouwens af aan welke kant van de lijn Nederland staat als het om voetbalgames gaat; ik denk zelf FIFA, of niet?
Dat de rivaliteit weer terugkomt is hoe dan ook een goede zaak, zo vindt Murphy: “Als er nog maar één voetbalgame zou zijn kun je er op wachten dat de kwaliteit achteruit gaat en je een flauwe game overhoudt waar mensen snel genoeg van zouden krijgen.” Daarom moet er veranderd worden, iets wat producer Shingo “Seabass” Takatsuka ook onderschreef in een interview: “We waren niet voorbereid op de huidige generatie consoles en ‘dat past niet binnen het typische PES-gevoel’ werd als excuus gebruikt om niet te veel veranderingen door te voeren.”
De daad wordt bij het woord gevoeg in PES 2011, want de vernieuwingen zijn inderdaad talrijk, waarbij ‘Total Control’ en een vernieuwd animatiesysteem er samen voor zorgen dat je veel meer als een echt voetbalteam met de bal kunt omgaan, zowel in aanvallend als in verdedigend opzicht. Ook de intelligentie van de computergestuurde spelers is flink verbeterd, waarbij de verdediging en de keeper de meeste aandacht hebben gekregen.
Volgens Konami is dat nog maar het begin van de verbeteringen die we tegemoet mogen zien en komt er nog veel meer. Het stemt in elk geval hoopvol dat het team zich realiseert dat ze een moeilijke wedstrijd in het vooruitzicht hebben, want dat maakt hongerig. In het ergste geval zal het EA’s team aansporen om nog een betere FIFA te maken, dus wie er ook wint: wij staan in elk geval lachend langs de lijn te genieten van een mooie wedstrijd.