28.05.2018
Automotive

Zijn speed pedelecs gevaarlijker op de weg of op het fietspad?

By: Patrick Smeets

BlogAutomotive

Wist je al wat een speed pedelec is? Het zijn elektrische fietsen die een maximale snelheid van zo’n 45 kilometer per uur kunnen halen. Als je er nog nooit van gehoord had is dat niet gek: de dingen verkopen maar mondjesmaat. Het leek vorig jaar een beetje vooruit te gaan, maar toen kwam er begin dit jaar een nieuwe verkeersregel die de speed pedelecs van het fietspad af haalde en ze als brommers beschouwde. Daardoor moeten mensen met zo’n fiets de weg delen met brommers, auto’s en motoren.

Niet handig, zegt BOVAG. Nu moeten die fietsen ineens ook een claxon en richtingaanwijzers hebben en zitten ze op de weg tussen de automobilisten in die het verschil tussen een speed pedelec en een ‘gewone’ elektrische fiets ook niet zien, wat nog wel eens tot gevaarlijke situaties kan leiden. Niemand is er tevreden mee, zeker omdat die theoretische snelheid van 45 kilometer per uur volgens BOVAG-voorzitter Bertho Eckhart ook alleen maar gehaald wordt met een flinke fysieke inspanning en op een lang, recht stuk.

Niet hard genoeg

Dat zorgt er dus voor dat een hoop mensen het maar laten zitten en dan een reguliere e-bike kopen. Je zou misschien denken dat het niet zo heel veel uitmaakt, maar de BOVAG had grote hoop voor de speed pedelec als alternatief voor auto’s in het woon-werk verkeer. Dat zou de CO2-uitstoot flink omlaag kunnen halen en dat gaat op deze manier niet gebeuren.

Ze roepen dus op om de speed pedelec terug op het fietspad te krijgen, maar dat zal toch lastig worden. Sowieso is de classificatie van de speed pedelec als brommer in heel Europa van kracht en dan zou Nederland de uitzondering moeten gaan maken. Nou zijn we nogal een fietsland, dus daar is nog wel een lans voor te breken. Het is ook geen doen, met zo’n fiets op de rijbaan waar alle auto’s en vrachtwagens je als hinderlijk ervaren.

Het grote gevaar

Waar je ze echter niet over hoort is het gevaar dat dit soort snelle fietsen op het fietspad met zich meebrengen. Iedere weggebruiker kent wel een aantal verhalen van elektrische fietsers die zich uiterst gevaarlijk door het verkeer bewegen en met extra snelheid wordt dat probleem alleen maar groter. Je kunt wel net doen alsof de problemen met fietsers die wel snelheid kunnen maken maar daar niet goed mee kunnen omgaan uitwassen zijn, maar dat is iets te makkelijk.

Als we het over het terugdringen van CO2 in Nederland hebben kunnen we misschien beter over het OV praten, of werk maken van elektrisch rijden. Er werden in 2017 ongeveer 3500 van die fietsen verkocht, net zoals in de jaren daarvoor, dus zo lang BOVAG niet kan bewijzen dat de verkoop met honderden procenten gaat stijgen als mensen met die dingen weer het fietspad op mogen is het niet echt een heel groot verhaal.

[Afbeeldingen © Bernhard Schmerl – Adobe Stock]

Share this post