Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Hier in Nederland, en veel andere landen ter wereld, duurt het nog wel even voordat zelfrijdende auto’s ook echt de weg op mogen. Er wordt her en der wel al mee getest, maar de wetgeving is nog lang niet zover, in tegenstelling tot de technologie. Ja, autofabrikanten als Tesla claimen al ver genoeg te zijn om auto’s ook zonder chauffeur die in geval van (onverwachte) situaties kan ingrijpen, veilig aan het verkeer te laten deelnemen.
In San Francisco rijden al ‘robottaxis’ zonder chauffeur. Dat gaat nog niet altijd even vlekkeloos, maar laten we wel wezen, ook menselijke chauffeurs maken – ruim 100 jaar nadat de auto zijn intrede deed – nog steeds fouten waardoor (bijn)aanrijdingen ontstaan.
Vrachtwagens zonder ‘veiligheidschauffeur’
De staat California, in de VS, werd onlangs een wet aangenomen die het vooralsnog verbied om zelfrijdende vrachtwagens – met voertuigen die zwaarder zijn dan 4536 kilo (10.000 US pond) – zonder chauffeur de weg op te sturen. Die wet is nu echter (voorlopig) weer van de baan. De gouverneur van California, Gavin Newsom, heeft er namelijk zijn veto over uitgesproken. Hij is van mening dat het bestaande regelgevingskader voldoende is en een nieuwe wet daarom op dit moment niet nodig is.
Het ingediende wetsvoorstel werd onder andere gesteund door beroepschauffeurs, en hun vakbonden, die natuurlijk voor hun job vrezen. Als vrachtwagens die volledig autonoom kunnen rijden straks de weg op mogen zonder dat er een getrainde chauffeur achter het stuur zit, voor noodgevallen, dan zijn er natuurlijk veel minder vrachtwagenchauffeurs nodig. De chauffeurs en vakbonden zijn van mening dat de huidige technologie voor autonoom rijden, zonder ‘veiligheidschauffeur’, nog niet veilig genoeg is voor zwaar vrachtverkeer.
Verder lezen over Amerika
Automotive16.08.2024
Japanse kleine autootjes vormen een groot probleem in Amerika
Gadgets04.07.2024
Deze droneshow is van een nieuw niveau
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Social Media26.04.2024
TikTok is verboden in de Amerika als het niet wordt verkocht
Technology05.04.2024
GMT+Maan: De maan krijgt zijn eigen tijdzone
Social Media27.03.2024
Je kind van 13 op social media? Het is op deze plek verboden
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Technology29.02.2024
UFO’s worden vooral gespot in het westen van de Verenigde Staten
Verder lezen over Wetgeving
Nieuws03.10.2024
Waarom goede tattoos steeds duurder worden
Cybercrime01.07.2024
Temu wordt nu zelfs bestempeld als gevaarlijke malware
Technology22.05.2024
Regulering van kunstmatige intelligentie – wat zal de EU AI Act bereiken?
Online17.05.2024
Gebruik van persfoto’s zonder toestemming is auteursrechtinbreuk
Online15.05.2024
Booking.com moet er ook aan geloven: extra checks door EU
Booking.com moet extra gaan oppassen voor de EUCybercrime30.04.2024
Standaardwachtwoorden zijn bij wet verboden in het Verenigd Koninkrijk
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Verder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive11.10.2024
Tesla’s robtaxi Cybercab is er en lijkt heel futuristisch
Automotive24.09.2024
De Tesla Cybercab wordt helemaal niet zo duur
Automotive11.09.2024
Robottaxi’s blijken lang niet zulke brokkenpiloten als mensen
Automotive19.08.2024
Zelfrijdende taxi’s in San Francisco blijven ‘s nachts maar toeteren
Automotive12.07.2024
Tesla stelt de aankondiging van zijn Robotaxi uit
Automotive20.06.2024
Zijn zelfrijdende auto’s inderdaad veiliger dan menselijke chauffeurs?
Automotive29.04.2024
Eerste race met zelfrijdende race-auto’s was uiterst vreemd
Automotive29.03.2024