Mensen mogen dan vooral brokkenmakers zijn in het verkeer, robots blijken er ook wat van te kunnen. In Nederland is het nog ondenkbaar, maar in meerdere Amerikaanse steden aan de westkust zijn zelfrijdende bezorgrobots te vinden die zich over de stoep manoeuvreren naar de klant, maar ook zelfrijdende taxi’s die vanaf de autoweg de klant bedienen. Soms komt dat echter heel dicht bij elkaar: iets te dicht.
Op Reddit cirkelt een video rond van de botsing tussen een Waymo-robotaxi en een Serve-bezorgrobot. Op een kruispunt in Los Angeles ging het mis. De robot haalt bijna het einde van het zebrapad, maar lijkt wat te aarzelen door de stoep, waarop een Waymo die gewoon door groen licht lijkt te gaan in volle vaart op de robot knalt. Beide komen meteen tot stilstand. Eigenlijk ziet het er best zielig uit, hoe die kleine robot zo op de neus van de Waymo gevouwen zit.
Hoewel het een leuk filmpje is, kun je je afvragen waarom wij het er hier in Nederland over hebben. Dat is omdat het veel zegt over hoe robotaxi’s werken en als we over vele jaren ook de eerste echte robotaxi’s in Nederland verwelkomen, dit belangrijke zaken zijn om rekening mee te houden. Een robotaxi zoekt constant naar dingen: verkeersborden, mensen en dieren bijvoorbeeld. Wat echter niet in zijn repertoir lijkt te liggen is het vaststellen van robots. Wel andere robotaxi’s, want dat zijn gewoon auto’s, maar een rijdend doosje op wieltjes: wat moet hij daarvan maken?
De bezorgrobot is een levenloos object, dat heeft de Waymo goed gezien. Niet dat alles wat levenloos is dan maar wordt aangereden: de taxi remt wel zeker af voordat hij contact maakte met de bezorgrobot, stelt Waymo aan TechCrunch. Daar zou het gelijk in kunnen hebben: in ieder geval waren beide autonome voertuigen niet beschadigd. Ze bleven eventjes verbouwereerd tegenover elkaar staan en toen was het klaar. Gelukkig, want wat als er wel schade was: wie is dan verantwoordelijk? Waymo stelt dat de Waymo-bestuurder bij een botsing de support-teams automatisch op de hoogte stelt. Die teams, bestaande uit mensen, kunnen op afstand kijken wat er is gebeurd en kunnen de wegenwacht inschakelen. Ook kunnen er dan hulpverleners worden ingeschakeld.
Dit is voor het eerst dat twee autonome bots tegen elkaar aan botsen: bij Serve zitten er altijd echte mensen mee te kijken als de robot moet oversteken, waardoor het sowieso snel werd gezien. Wie er nu precies aansprakelijk is bij dit soort incidenten, daar kreeg TechCrunch in ieder geval geen antwoord op. En dat is wat uiteindelijk sowieso de vraag is bij autonome bolides: zolang het allemaal werkt is er niks aan de hand, maar juist die incidenten zorgen dat het complex wordt: wie is verantwoordelijk? En stel dat er een mens in de auto zat: dan werd het nog ingewikkelder.
Het is mede hierdoor dat we in Nederland erg rustig aandoen met zelfrijdende auto’s: de juridische problemen die eruit kunnen ontstaan zijn enorm en kunnen jaren in beslag nemen. Goed dus om van tevoren dit soort dingen vast te leggen en wetten en regels te verbinden aan dit type rijden, maar dan moet dat wel eerst goed getest worden. We verwachten niet dagelijks dit soort vreemde aanrijdingen tussen zelfrijdende voertuigen, maar het is overduidelijk afwachten tot het wel een keer goed misgaat voordat er echt spijkers met koppen worden geslagen.