Langs de rotsachtige kust rijden we niet met het mooiste weer in de regio van Lissabon. Het drukt de pret niet: we zijn op pad met de Zeekr 7X, nieuwe elektrische SUV van het Chinese merk Zeekr. Een flinke wind waait, maar we merken er weinig van: deze wagen kent duidelijk een hoge aerodynamische efficiëntie. En dat is zeker niet het enige wat hij te bieden heeft.
Een glad, strak design en dus heel modern. Zeekr X7 is ontworpen in Zweden, in het Zeekr Design Centrum aldaar. Cool aan het design is dat er veel technische verhalen zijn weggewerkt op plekken waar je het niet ziet, zoals glanszwarte delen. Een mooie bijdrage aan hoe gepolijst deze auto is. Sensoren vallen niet op, maar ze zijn er wel degelijk, wat dat betreft echt Zweeds dus: een heel veilige auto.
Vergis je niet: veilig is niet saai. We reden in de omstreken van Lissabon met deze middelgrote SUV. Volledig elektrisch, heel compleet en vol technische snufjes. Wat je maar kunt bedenken, deze bolide heeft het aan boord. Je zou kunnen zeggen dat het soms bijna teveel is: de knopjes om deuren automatisch te openen en te sluiten bijvoorbeeld, terwijl er wel hendels op zitten. De hendels kun je echter niet gebruiken, alleen in geval van nood. Dat voelt best een beetje raar. Helemaal omdat de auto verder heel veel praktische mogelijkheden heeft. Er zijn 15 opbergruimtes in het interieur aanwezig, wat de auto heel praktisch maakt. Sowieso biedt deze auto veel laadruimte met een kofferbak van 539 liter, plus nog 66 liter voorin (in de frunk).
De auto is van alles voorzien: een groot scherm, augmented reality Head-up display en 360 camera’s bijvoorbeeld. Achterin kun je zelfs de rechtervoorstoel bedienen om jezelf meer beenruimte te geven. De auto voelt bovendien extra ruimtelijk dankzij het glazen dak dat van voor naar achteren loopt. En, om toch nog even door te gaan over de veiligheid: er zit ook een camera achter het stuur om te controleren of je niet in slaap valt. Ogen op de weg dus.
Deze auto kan veel en je zou denken dat het op het scherm dan snel onoverzichtelijk wordt. De spraakassistent kan je echter helpen een weg te banen door alle functies. De assistent kan horen waar je zit en als je hem vraagt het raam open te doen, dan doet hij het raam open dat jij beoogt. Dat betekent dat als de bijrijder vraagt of het raam dicht kan, de auto precies weet welk raam hij bedoelt, maar als de chauffeur het vraagt het ook duidelijk is om welk raam het gaat.
Dit is een van de weinige auto’s die wel Apple Carplay biedt, maar een beter onboard systeem heeft. Het is ook wat onhandig om Carplay te gebruiken, omdat je veel functies van de auto op het scherm bedient, buiten Carplay om. Maar afgezien daarvan is het infotainmentsysteem zo goed dat je er voldoende aan hebt en een platform als Carplay dus in principe kunt overslaan.
Speakers in de hoofdsteun, dat is wennen. Je krijgt de waarschuwingen heel dichtbij je oor, maar het is niet de beste audiokwaliteit. Voor waarschuwingen is het goed, al is het even wennen als je ineens van dichtbij hoort: “Kijk uit er komt een gevaarlijke bocht aan”. Wil je echter de nieuwe muziek van Travis Scott luisteren, dan kun je dat beter laten met deze luidsprekers. Daar is de audiokwaliteit niet naar.
Deze auto ziet er niet alleen goed uit, hij zit heerlijk en er is veel aanpasbaar om je rit nog comfortabeler te maken. Via het scherm kan je je ideale zitpositie instellen, al is de dichtsbijzijnde stand van het stuur voor mijn gevoel nog net iets te ver: maar dat is niet gek voor een SUV. Als je het stuur dichterbij wil hebben, dan is de Zeekr 001 waarschijnlijk meer iets voor je. Daar kan je een veel sportievere zithouding bereiken.
Waar ik meer fan van ben is de in hoogte verstelbare vering. Die is handig om de auto lager te kunnen zetten als je in- of uitlaadt, maar ook als je juist gaat offroaden. Hij kan 70 milimeter in hoogte veranderen en dat doet hij snel. Op de snelweg is dat wat lager voor een beter rijbereik, terwijl het offroad juist wat hoger mag om de onderzijde van de auto te sparen bij ruig terrein.
Dit is een van de weinige auto’s waarin we daadwerkelijk een groot verschil voelden in de standen van het onderstel: comfort, normaal of sport. Ook de gasreactie en de stuurbekrachtiging hebben diezelfde modi. Maar zelfs in zijn strakste, meest sportieve stand gaat de voorkant toch nog een beetje zoeken bij het vol intrappen van het gaspedaal. Jammer, dat had van mij net zo strak gemogen als het uiterlijk van deze Chinese reus.
Verder is er weinig op te merken, want de algehele rij-ervaring is top. Je gaat van 0 naar 100 in 3,8 seconden. Met 639 pk en 710 Nm-koppel weet je dat je een beest van een auto onder je hebt en dat voelt goed. Deze auto is snel, rijdt heerlijk en kan ook nog eens heel snel laden. Hij laadt zo snel op, dat je het argument dat mensen vaak tegen elektrische auto’s hebben makkelijk in de wind kunt slaan. Hij ging van 10 naar 80 procent opladen in 16 minuten. Snelladen gaat met 480 Kilowatt (800 Volt). Op papier: in de praktijk zou het mogelijk zelfs in 11 minuten kunnen. Kortom, tegen de tijd dat je je koffie hebt besteld is de auto eigenlijk alweer ready to go. Niet je mond verbranden dus. Al heb je wel even tijd om je koffie te laten afkoelen in de bekerhouder van de auto: de actieradius is 615 kilometer (WLTP).
Tijdens mijn tijd met deze Zeekr X7 heb ik me als echte techie kostelijk vermaakt. Er is veel tech om van te houden. Deze auto is uniek, met zijn heel eigen look. Wil je echter niet zoveel snufjes, maar wel vergelijkbare batterijprestaties, dan is de Tesla Model Y misschien de betere optie (in ieder geval 15.000 euro goedkoper). Wil je een auto die voor je spreekt en met originaliteit komt, dan is deze X7 zeker een SUV om te overwegen.