Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
De Peugeot 408 is nu eens niet de nieuwe Peugeot 408. Misschien wat lastig om te begrijpen maar er is nooit eerder een 408 geweest. Tenminste niet de afgelopen 30 jaar. Het nummer fascineert want waar moet je deze Peugeot 408 plaatsen.
Om te beginnen is de Peugeot 408 de grotere broer van de Peugeot 308. Hij staat op exact hetzelfde platform van de 308 en is ook voor ruwweg 50% dezelfde auto. Het is in die zin een grotere 308. Met dat als uitgangspunt begrijp ik Peugeot wel. De 308 is behoorlijk sportief en ook redelijk laag. De SUV-versie van die 308 is de 3008 en die heeft weer een XXL-uitvoering met de naam 5008. We slaan dus de naam 4008 even over, dat betekent dat al heel lang geleden Peugeot plannen moet hebben gehad voor een nieuwe 4. In die zin moest dit wel een 408 worden omdat 4008 anders volstrekt onlogisch was geweest.
Houdbaarheidsdatum van de 3008 is een onderwerp
Met de introductie van de Peugeot 408 maak je gelijk de reeks commercieel compleet. De sportieve Peugeot 308, vooral geroemd om het design, heeft duidelijk zijn eigen doelgroep en is ook niet echt een ideale gezinsauto. Dan kom je eerder terecht bij de 3008 en 5008. Deze SUV’s lopen inmiddels wel tegen hun houdbaarheidsdatum aan. Meerdere facelifts hebben de 3008 wel wat nieuw elan gegeven maar het model is na de eerste introductie in 2008 inmiddels wat bejaard aan het worden. Inmiddels zwerven er op het ‘interweb’ al weer genoeg spy-foto’s van een nieuwe 3008. En het zou zomaar kunnen dat die wel eens verdacht veel trekjes gaat krijgen van de 408.
Peugeot Inception Concept de ‘brand’s vision of the future’
Bij Peugeot ligt er ergens ongetwijfeld een meer dan boeiende roadmap van al deze modellen. En we zijn er nog lang niet want de komende dagen wordt er tijdens de CES in Las Vegas een geheel nieuw concept van Peugeot geïntroduceerd. The Peugeot Inception Concept World Premiere, het is de visie van Peugeot voor de toekomst. En dat concept kan zomaar alle huidige Peugeot modellen doen verbleken. In praktijk zal het proces een visie zijn voor de komende pakweg 3-5 jaar. We zijn benieuwd, en ook of er bij het ontwerp van de 408 al stiekem naar is gekeken.
Is dit wat design betreft de mooiste Peugeot van de afgelopen 30 jaar?
Deze 408 (wederom gebouwd op het inmiddels beproefde EMP2 platform) is op dit moment het nieuwe gezicht van Peugeot. Gedurfd, duidelijk strakker ontworpen als zijn familieleden en oogt eigentijds. Misschien is dit wel een van de mooiste modellen van de afgelopen 30 jaar.
Wat dat betreft zou dit een van de potentiële kandidaten kunnen zijn voor ‘The Car of The Year” (inmiddels bevestigd). Dit mede gezien door de ogenschijnlijk onbewuste voorkeur van de vakjury voor auto’s met een leeuw op de neus. Onderhuids blijft het echter wel een Peugeot 308 en die is al gekeurd en gewogen.
Compacte SUV, hatchback of een coupé Crossover
De overpeinzingen over de keuze van een 408 zijn best te verklaren want bij een nieuwe auto probeer je hem ook te kunnen plaatsen. Zeker in het geval van Stellantis die inmiddels een aardige vloot heeft op het platform van o.a. de 308. Wie wordt de logische koper, waar komt hij te staan in het brede aanbod en weet dit model in eerste instantie bestaande Peugeot-rijders verliefd te maken op dit model. Als je de auto ziet en hem zelf gaat ervaren voelt hij na de eerste meters al gelijk vertrouwd. Dat de 408 het goed gaat doen in de lease kun je nu al afvinken, net als dat deze nieuwe Peugeot ook de aandacht zal krijgen van de huidige 3008 berijders.
Het design van de Peugeot 408 is in ieder geval vernieuwend en fris genoeg om je buren in de straat uit te dagen. De vraag is wel, is het een nu een compacte SUV, toch een hatchback of is dit een coupé Crossover? Wij houden het maar op die laatste, al is dat nog geen officiële categorie.
Bij de Peugeot 408 gaat het vooral om het design
De Peugeot 408 heeft een strak design wat het beste tot zijn recht komt met 20-inch velgen. Dat blijft een ding want standaard staat de 408 staat op 17-inch lichtmetalen wielen en dat is in alle opzichten jammer. Standaard wielen betekent ook standaard ‘looks’. Zie je hem echter met 19-inch en liever nog met 20-inch velgen dan krijgt het design een soort boost. Alles oogt dan gelijk zoals de designers dit bedacht moeten hebben. De grote bodemvrijheid in combinatie met een lage daklijn die de 408 een sportieve uitstraling geven komen zo ook veel beter tot zijn recht.
De 408 is met 4.68 meter lengte gelijk een van de grootste modellen binnen het programma van Peugeot. Alleen de 508 sedan is iets langer. Bij Peugeot geven ze traditioneel altijd extra aandacht aan het gezicht van de auto, de voorkant, het front, de neus. Die is, hoe je het ook wil noemen, meer dan geslaagd en toont wederom redelijk wat stijl en een portie lef. Standaard heeft de grille een fraai zwart rasterstructuur. Bij de GT heeft de grille de kleur van de carrosserie wat het weer net een tikkie fraaier maakt zeker in combinatie met de ook strak ogende full-LED koplampen.
Peugeot 408 inside: i-Cockpit 3D en i-Toggles
Eenmaal achter het stuur is deze nieuwe versie van de i-Cockpit 3D weer een soort feest van herkenning. Net als het bekende kleine en afgevlakt sportstuur. Deze exclusieve Peugeot signatuur oogt na toch al flink wat jaren nog steeds eigentijds en verfrissend. Duidelijk wordt dat het concept van de i-Cockpit met head-up display en 10-inch touchscreen nog wel even mee kan.
Nieuw in de 408 zijn de volledig te personaliseren Peugeot i-Toggles. Hiermee kun je zelf bepalen wat jouw belangrijkste functies zijn als je onderweg bent. De voorkeuren hiervoor kun je opslaan in je eigen profiel. Wat mij betreft zou Peugeot dit soort instellingen veel beter in een app kunnen plaatsen zodat je ook offline op je gemak kunt kijken wat jouw werkelijke voorkeuren zijn.
De standaard-stoelbekleding bestaat uit zwarte accenten met grijs en straalt redelijk wat luxe uit die wel past bij deze 408. Deze bekleding vind je ook terug in het dashboard wat zorgt voor een bepaalde rust en balans. Het dashboard bestaat uit twee schermen waarvan eentje bedoeld is voor het infotainment van de 408.
Het einde van het slimme pookje
Peugeot brengt de 408 met drie aandrijflijnen op de markt, bestaande uit twee plug-in hybrides en een model met alleen een verbrandingsmotor. Alle versies hebben standaard een 8-traps automaat (het oude slimme pookje is hiermee definitief verdwenen) met de bekende 1.2-liter driepitter met standaard 130 pk en een koppel van 230 Nm. Naast deze versie is er de een aanzienlijk krachtiger plug-in hybrid en een topmodel met 225 pk.
De ultieme wannahave versie is de GT-uitvoering die in alles net wat meer designkenmerken en vermogen heeft met andere achterlichten, led-matrix koplampen, een kleurrijke grille en Peugeot-badges aan de zijkant.
De al eerdergenoemde 20-inch wielen zouden alleen op de duurste uitvoering verkrijgbaar zijn wat weer past bij Franse eigenwijsheid. Verder is de 408 standaard verkrijgbaar in drie tinten metallic: zwart, zilvergrijs en donkergrijs. Voor een witte of rode (eveneens metallic) moet net als voor de bekende Peugeot blauwe introductiekleur extra worden betaald.
Alle modellen zijn rijkelijk uitgerust met alle belangrijke veiligheidssystemen. Afhankelijk van de pakket keuze en nodige extra’s vindt je in deze Peugeot 408 zo’n beetje alle denkbare opties wel terug. Standaard zijn verder Android Auto en Apple CarPlay aanwezig voor hen die er de voorkeur aan geven om je smartphone te koppelen.
Wat kost een Peugeot 408
Wat kost dan dit nieuwe model van Peugeot die helaas pas vanaf 2024 met een volledig elektrische versie komt. Het basismodel, Peugeot 408 Allure, beter bekend als de instapper kost straks 41.490 euro. Hiervoor krijg je de bekende driecilinder 1.2 Puretech (130 pk) met een een 8 traps automaat. De vraag is wel of je hiervoor moet kiezen. Uiteindelijk is een Hybride versie aanzienlijk aantrekkelijker. Je tikt dan alleen wel een ander prijsniveau aan.
Voor de Peugeot 408 plug-in hybride kost ruim 46.000 euro uitgerust met een vermogen van 180 pk maar nog belangrijker met een stekker. Vind je 180 paarden niet voldoende dan is er nog een 225 pk versie voor een prijs net onder de 50.000 euro. Afhankelijk van uitrustingsniveau heb je nog wat tussenliggende opties.
Verder lezen over Peugeot
Automotive23.05.2024
VivaTech 2024: Peugeot zet hoog in op rijplezier met Hypersquare
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business26.03.2024
Internationale media-drive van nieuwe Stellantis Pro One Bedrijfswagens
Automotive31.01.2024
Peugeot E-Lion Day 2024: de leeuw als beschermde diersoort
Automotive14.09.2023
Nieuwe Peugeot e-3008 krijgt een fatsoenlijk bereik
Stellantis zet in op 700 kilometer, maar dat moet nog bevestigd wordenAutomotive24.08.2023
EV’s van Peugeot en BYD in prijs verlaagd
Automotive16.04.2023
Must have hypercar: de nieuwe Peugeot 9X8 van Lego Technic
Automotive06.01.2023
Peugeot Inception Concept: dit mag je verwachten vanaf 2025
Verder lezen over Toekomst
Artificial Intelligence29.10.2024
De toekomst van leren: KLM en de impact van AI
Technology11.09.2024
Crikorama verkozen tot winnaar James Dyson Award 2024
zelf krekels kweken!Technology04.09.2024
Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst
Events04.07.2024
Dit was het VINT Symposium van 2024
met als thema 'Echt Slim'Nieuws04.07.2024
Merganser: een Offshore Floating Solar platform in de Noordzee
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Artificial Intelligence26.06.2024
Symposium ‘Artificial Intelligence’ door het Jeroen Bosch Ziekenhuis
Gadgets20.06.2024