Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Formula E rukt op, niet alleen in technologisch opzicht. De bloedsnelle races met elektrische auto’s worden steeds beter bekeken en gevolgd en dat wordt alleen maar aantrekkelijker naarmate ze sneller gaan. Terwijl de teams nu bezig zijn met testen voor het pre-seizoen in Valencia blijkt dat de verbeteringen aan de auto’s hu vruchten afwerpen. De rondetijden zijn met vijf seconden verbeterd, wat in de context van racen op dat niveau een enorme snelheidsboost is.
Dat heeft gedeeltelijk te maken met het nieuwe Generation 2 chassis, een verbeterde batterij die het mogelijk maakt om een race van 45 minuten in één ruk uit te rijden en een verbeterde power unit die minder geknepen wordt dan voorheen. De automakers als BMW, Audi en Nissan investeren fors in de technologie en dat betekent dat de snelheden en dus de races ook steeds interessanter worden.
Hele andere tak van sport
Het zorgt er namelijk ook voor dat de races heel spannend zijn, want de elektrische raceauto’s zijn heel erg aan elkaar gewaagd. De rondetijden verschillen op dit moment maar een seconde tussen de verschillende automakers en dat betekent dat het voornamelijk aan de coureurs te wijten is hoe een race verloopt. BMW heeft in deze pre-test heel goed gescoord en zette de snelste tijden neer, maar het had ook zomaar een ander team kunnen zijn.
Wat Formula E wel echt anders maakt is dat er dingen mogelijk zijn die met non-elektromotoren niet zo makkelijk te doen zijn. Zo is bijvoorbeeld Attack Mode een ding dat ‘echte’ racefans een beetje tegen de borst stuit. Die laat coureurs een tijdelijke powerboost krijgen doordat ze over een bepaalde plek op de track tijden, precies zoals…inderdaad…Mario Kart. Dat is niet voor iedereen, maar het geeft wel een heel andere dimensie aan zo’n race.
Naarmate elektrische auto’s belangrijker worden voor de grote automakers van de wereld is de kans heel groot dat Formula E steeds meer op de stoel van De F1 zal gaan zitten, maar zelfs nu al is FE toch best de moeite waard om een keer te gaan checken. Zeker, het maakt niet zoveel lawaai als de F1 dat doet, maar als je dat een probleem vindt zegt dat meer over je eigen mindset dan over deze racing league.
[Afbeeldingen © Formula E]
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive09.11.2024
Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?
Tech in Asia14.10.2024
Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven
Automotive14.10.2024
Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive11.09.2024