Het gesprek momenteel bij menig koffie automaat of feestje is hoe je nog 5 jaar lang kunt profiteren van de 4 procent bijtellingsregeling? Wanneer je namelijk als zakelijke rijder vóór 1 januari 2020 een nieuwe elektrische auto besteld en registreert kan dit gedurende de gehele looptijd behoorlijk wat geld besparen. Het gaat hierbij dus om de datum dat de auto op kenteken wordt gezet. De overheid wil immers de stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden afbouwen.
Vanaf 1 januari 2020 betaal je niet langer 4 procent bijtelling, maar 8 procent. Deze 8 procent bijtelling is overigens nog altijd gunstiger dan de 22 procent bijtelling die nu en komend jaar nog voor fossiele brandstof auto’s van toepassing is. Hoe zat het ook alweer: elektrische auto’s tot 50.000 euro betaal je een gereduceerde bijtelling van 4%. Bij auto’s boven de 50.000 euro betaal je over het bedrag boven de grens van 50.000 euro 22% bijtelling. Vanaf 1 januari 2020 geldt voor alle elektrische auto’s een percentage van 8% tot 45.000 euro.
Dus wanneer je toch overweegt om elektrisch te gaan rijden dan is nu wel het moment. Er is echter wel een probleem. Fabrikanten van elektrische auto’s hebben gewoon simpelweg geen voorraad en kunnen dus de grote vraag niet aan. Want het is natuurlijk wel zo dat wanneer de auto niet voor 1 januari 2020 op de stoep staat je dus niet 5 jaar lang kunt profiteren van het lage bijtellingstarief van 4 procent.
Er zijn wel behoorlijk wat merken die inmiddels een elektrische auto aanbieden. Veel modellen zijn al wel te bestellen maar worden pas medio 2020 uitgeleverd. Wil je van deze 4% regeling profiteren heb je daar dus niet veel aan. Je komt dan terecht bij het aanbod elektrische auto’s wat nu al rond rijdt. Denk hierbij aan de VW e-Golf, Kia e-Niro,Nissan Leaf, Renault Zoe, Tesla Model 3, BMW I3 en natuurlijk aan de Opel Ampera e. Echter laat je goed laten informeren aangezien je echt volledig afhankelijk bent van de beschikbaarheid bij de fabrikant. De levertijd kan zomaar langer zijn dan de nog resterende 2 maanden waardoor je dan net te laat bent.
De Opel Ampera-e is een uitzondering want deze elektrische auto is gewoon direct uit voorraad leverbaar. Ik heb afgelopen periode met de Opel Ampera-e gereden. Hij is ruim (crossover), snel en is compleet. Net als alle elektrische auto’s accelereert hij snel. In 7,3 seconden ben je van de 0 naar de 100 kilometer per uur. Je bent dus echt zo weg bij het stoplicht. Ook is hij natuurlijk ongelofelijk stil. Met een volle batterij haal je uiteraard afhankelijk van je rijgedrag, het gebruik van gear en het aantal snelweg kilometers toch echt wel 360 tot 400 kilometer. Volgens de WLTP norm zou de Ampera-e 423 kilometers kunnen afleggen. Het is een ideale auto voor je woon-werk verkeer zeker als dit gemiddeld zo’n 50 kilometer per dag is. Met een volle accu kun je dus makkelijk een volle week rijden.
De Ampera-e kun je zowel aan de snellader leggen maar natuurlijk ook thuis in een normaal stopcontact opladen. Na een nachtje opladen is de accu weer helemaal geladen. Zoals al gezegd is hij groot. Zeker ook achterin heb je volop beenruimte als volwassenen en dus ook voldoende ruimte voor het plaatsen van bijvoorbeeld kinderzitjes. Ook beschikt de Ampera-e over de ‘One Pedal Driving’ functie. Dus wanneer je je gaspedaal loslaat dan wekt de auto zelf weer energie op die hij opslaat in de auto. Hiermee win je weer in kilometers.
Overall kun je wel zeggen dat de Amera-e compleet is uitgerust. Standaard is dat onder andere met Xenon koplampen met LED-dagrijverlichting, Electronic Climate Control de actieve rijstrook-assistent en Cruise Control met snelheidsbegrenzer.
Dus wil jij de komende 5 jaar een snelle, ruime en complete elektrische auto rijden en nog mooi even profiteren van de 4% bijtellingsregeling dan is de Ampera-e een serieuze optie. Hij is direct leverbaar en absoluut een verstandige keuze.