De nieuwe Hyundai Kona is een van de belangrijkste lanceringen van het jaar. De Kona is een publiekslieveling en dat zie je terug in vrijwel alle cijfers. Het was in 2017 een van de de eerste elektrische auto’s in dit segment die door de 300 km grens dook. En dat op een moment dat heel wat elektrische auto’s daar nog niet bij in de buurt wisten te komen. Met de nieuwe Kona loopt die afstand wat verder op, en kunnen we straks zo’n 490 km rijden, bepaald door het befaamde WLTP.
De nieuwe standaard in 2023 is nu eenmaal een digitale wereldpremière. Dat betekent vanachter je laptop kennis maken met de nieuwe Hyundai Kona die als Electric, Hybrid, Mild-Hybrid en als een sportieve N Line op de Europese markt gaat komen. Deze nieuwe Kona lijkt door het volledig nieuwe design niet alleen een stuk groter. Maar is volgens opgave ook breder en maar liefst 15 centimeter langer waardoor het begrip van een ‘compacte SUV’ aanzienlijk wordt opgerekt. Technisch gezien is deze nieuwe Kona zoals je mag verwachten in 2023. Dat betekent uitgerust met de nieuwste technologie en voorzien van alle functies die passen bij een moderne EV.
De nieuwe Hyundai Kona is ontwikkeld vanuit de elektrische variant wat veel zegt over elektrificatie strategie van Hyundai. Alle versies van de Kona delen vanzelfsprekend de architectuur maar krijgen wel op details een eigen onderscheidende styling
Een nieuwe Kona is standaard uitgerust met een batterijpakket van 48.4 kWh (elektromotor van 114.5 kW) of in de ‘longe-range-uitvoering’ met een elektromotor van 160 kW. Deze laatste moet ervoor zorgen dat afhankelijk van rijgedrag en omgevingsomstandigheden in praktijk de Kona ruimschoots (naar schatting) de 400 km gaat overschrijden. Opladen van 10 tot 80 procent gaat in 41 minuten. Bij lage temperaturen is de batterij voor te verwarmen en krijgt de Kona een verlichte laadpoort voor een verbeterde zichtbaarheid in het donker.
Standaard is de Kona verder uitgerust met een i-Pedal en heeft hij een Vehicle-to-Load-functie (V2L) met een maximaal vermogen van 3.6 kW. Handig voor het opladen van je laptop, een e-bike (wie weet ooit nog eens een e-step) en je on-the-road Espresso-apparaat. Als laatste krijgt de Kona een nieuwe ‘electric sound’ die in de Kona aanpasbaar is.
De nieuwe Kona is wederom ontworpen met een lage luchtweerstandscoëfficiënt (0.27) wat zorgt voor een uitgesproken design. Uiterlijk is het overduidelijk een Hyundai maar de verschillen met de vorige Kona zijn enorm. Dit is in alle opzichten een volledig nieuwe Kona met als eyecatcher een ‘parametric pixel design’, een soort van futuristische doorlopende lichtband.
Ook deze Kona gaat er gewoon strakker uitzien als je hem uitrust met 19 inch velgen. Je levert wat ‘range’ in maar het oog wil ook wat. De Kona komt op de markt met 11 exterieurkleuren al kunnen deze per land (fabriek) nog wel gaan afwijken. De opvallendste looks heeft natuurlijk de Kona N Line met een vleugelvormige bumper, een dubbele uitlaat en zilverkleurige sideskirts.
De nieuwe Kona is ruimer en biedt hierdoor nog meer opbergruimte. De 60 mm langere wielbasis in vergelijking met de vorige generatie biedt 77 mm meer beenruimte en 11 mm meer hoofdruimte op de tweede zitrij. Alle bedieningselementen zijn rondom het stuur geplaatst. Met de achterbank omhoog bedraagt de laadruimte 466 liter.
Achter het stuur vind je twee geïntegreerde panoramische beeldschermen van elk 12.3 inch. Als bijzondere optie kun je nu kiezen voor relaxstoelen die moeten zorgen voor een ‘gewichtloze’ lichaamsdrukverdeling om vermoeidheid na lange afstandsritten tegen te gaan. #tobetested
De nieuwe Kona krijgt voortaan ‘over-the-air’ (OTA) software-updates. Daarmee kun je o.a. kaarten- en mediasoftware in de Kona bijwerken. De Kona is ook de eerste Hyundai met de nieuwe Connected Car Navigation Cockpit (ccNC) met aangepaste graphics die zorgen voor meer ‘samenspel’ tussen beide displays.
Met de Digital Key 2 Touch kun je je Kona (m.b.v. NFC-technologie) vergrendelen en ontgrendelen via een smartphone of smartwatch. Handig is de Surround View Monitor (SVM) die je een 360 graden zicht biedt rond de auto tijdens het in- en uitparkeren.
Verder moet de vlakke vloer er voor zorgen voor nog meer bewegingsvrijheid op de tweede zitrij. En wie verliefd is op elektrische autos kan genieten van een Electronic-Active Sound Design (e-ASD) voor een virtueel geluid dat elektrische auto’s nog opwindender en gebruiksvriendelijker moet maken.
Productspecificaties, prijzen en beschikbaarheid kunnen per land verschillen. De Kona Mild-Hybrid en Kona Hybrid zullen als eerste gelanceerd worden, de Kona Electric volgt in een later stadium.