Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Mazda heeft zojuist op de Los Angeles Autoshow de volledig nieuwe Mazda 3 onthult. Niets geen update op vorige modellen. De Mazda 3 is nieuw in alle opzichten. Met misschien één enkele uitzondering. Kodo (geïntroduceerd in 2015), de designtaal van het merk, Japans met kenmerken als emotie, elegantie en verfijning. Laten we daar maar gelijk duidelijk in zijn. Kodo, we love you. Want wederom zijn de designers in staat geweest om op basis van deze inmiddels doorontwikkelde designtaal een auto te ontwerpen die zich in hoge mate onderscheidt van andere auto’s en werkelijk met een oogstrelend design.
Opvallend is dat de Mazda 3 Hatchback en de Mazda 3 Sedan uiterlijk twee heel verschillende auto’s zijn geworden. En dit heeft alles te maken met de nieuwe aanpak van Mazda. Een aanpak waarbij design nadrukkelijker dan ooit centraal staat. Uitleg over de motoren, rij-hulpsystemen en meer zijn verdrongen door emotie, schoonheid en de hogere machten van Mazda’s Kodo design. Een bewuste keuze en dat is terug te zien in ieder detail van de nieuwe Mazda 3. We zijn na ul verliefd geworden op de Mazda 3 Hatchback zonder daarbij de Mazda 3 Sedan ook maar iets te kort te willen doen.
Mazda Premium en het hogere doel
Voor veel autobezitters is een auto vooral een voertuig die je van A naar B brengt. Verder moet een auto je niet in de steek laten, zuinig rijden (vooral in Nederland), geen bijtelling of andere ongein hebben die de auto onnodig duur maakt. Natuurlijk is er voorkeur en merkliefde, maar we kopen nu eenmaal de volgende auto het liefst bij hetzelfde merk.
Voor Mazda is dat niet voldoende. Bezitters van een Mazda moeten nog meer gaan genieten van hun auto. Mazda Premium gaat vooral over het versterken van de band tussen jou en je Mazda. De auto moet een verlengstuk worden van wie je bent. Het moet natuurlijk aanvoelen alsof het altijd zo is geweest. Het moment waarop je tegen een wildvreemde zegt na het drinken van een biertje, het lijkt alsof we elkaar al jaren kennen. Dát gevoel moet een Mazda je geven.
Het gevoel van interactie met de auto, als je gas geeft, remt, de besturing, eigenlijk alles wat je ervaart in een auto. We zeggen weleens dat een auto smooth rijdt. Misschien is het dat wel, je stapt in, rijdt weg en al na een paar minuten zeg je, “deze auto rijdt geweldig’. Die zin, dat gevoel krijg je alleen maar als je één bent met de auto. En dat gevoel wil Mazda in hun auto’s hebben. Kodo (ziel van beweging) en Jinba-ittai, niet om het kijk-ons-eens maar, omdat deze waarden helpen bij alles wat je doet. De nieuwe Mazda 3 moet nog dichter in de huid kruipen van zijn berijder.
Sustainable Zoom-Zoom 2030
We geven onmiddellijk toe dat de langetermijnvisie voor technologieontwikkeling van Mazda wat eigenaardig klinkt. Maar Zoom-Zoom mag je wat ons betreft even vergeten. Belangrijker is dat Mazda met een nieuwe SkyActiv-X benzinemoter en een nieuwe ondersteltechnologie komt met de naam SkyActiv Vehicle Architectuur (wij korten het even af als SVA). Deze technologieën zijn bepalend voor Mazda Premium en moeten gaan zorgen dat dat gevoel als één met je auto zijn ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
De nieuwe Mazda 3 Hatchback en Mazda 3 Sedan
Het mag duidelijk zijn dat het bij de nieuwe Mazda 3 gaat om de mens en de techniek en nog meer om de wijze waarop deze samen versmelten tot een geheel. De RX-Vision (2015) en de Vision Coupé (2017 Tokyo) laten duidelijk zien wat de designtaal van Mazda is. Dit zien we ook terug in het exterieur design van de nieuwe Mazda 3 waarbij een groot onderscheid is gemaakt tussen het dynamische en meer opwindende design van de Hatchback en het meer elegant en tegelijkertijd wel ook meer zakelijke design van de Mazda 3 Sedan. Uiterlijk oogt de nieuwe Mazda 3 Hatchback een stuk krachtiger dan het meer verfijnde model van de Sedan. Twee ogenschijnlijk verschillende auto’s maar wel dezelfde ziel.
Wat beide modellen delen is het lampdesign waarbij het vooral ging om het weglaten van alle overbodige elementen. Het resultaat is een veel strakker ontwerp, beperkt door waarbij de lichtbron en de lens bepalend waren voor het uiteindelijke design.
Opvallend is dat voor de Hatchback een nieuwe kleur Polymetal Gray is ontwikkeld t.o.v. het bekende ‘Mazda Red’. Deze harde kleur ‘Gray’ met een bijna metaalachtige uitstraling in combinatie met de zachte glans van kunststof moeten de Mazda 3 meer uitstraling geven. Mazda maakt het zich op dit punt makkelijk als je met alles de lat echt een stuk hoger legt.
De nieuwe Mazda 3: interieur
Als de lat bij het exterieur zo hoog mogelijk ligt, dan ontkom je als Mazda er niet aan dit ook van binnen te doen. Zeker als Mazda Premium het hogere doel is. Misschien is van binnen de uitdaging nog wel groter. Aan de hand van Kodo is de metamorfose van het exterieur van ‘de nieuwe 3’ heel duidelijk te verklaren.
Bij het interieur is het allemaal een stuk complexer, omdat hier het venijn juist in de details zit. Je komt elkaar tegen op het punt waar je bij de kunst van het weglaten in de knoop kan komen met de details. Misschien lastig omschreven, maar wat kun je allemaal weglaten zonder de menselijke intuïtie te kort te doen. De oplossing die Mazda heeft gevonden is om interieurkenmerken zo eenvoudig mogelijk te houden met uitzondering van het dashboard. Het resultaat is dat hierdoor het uiterlijk van het dashboard juist extra wordt benadrukt (zie foto’s).
Mazda 3 comfort
Alles in de nieuwe Mazda 3 is ontwikkeld met het doel om de rijbeleving zoveel mogelijk te verbeteren. Dat wil ook zeggen dat ergonomie en technologie hand in hand moeten gaan. Daarmee komen we uit bij de Human-Machine Interface (HMI) die alle inzittenden eigenlijk dezelfde rijervaring moet bieden. Dat is onmogelijk ga je denken of toch niet? Mazda is hier heel ver gegaan om dit in de nieuwe Mazda 3 te bereiken. Denk hierbij aan aanpassingen aan de stuurinrichting, de kantelverstelling van de voorstoelen (bij veel merken een crime), de positie van de bekerhouder, de midden armsteun, de positie van de centrale 8.8 inch display en het gezichtsveld. Wat die laatste betreft zijn de dikte en vorm van de A-stijlen zo geoptimaliseerd dat de dode hoek bijna volledig is geminimaliseerd.
Mazda 3 connectiviteit en audio
Het Mazda MZD Connect systeem is gekoppeld aan een app waar bij problemen een link wordt verstuurd, zodat je direct naar de informatie gaat van de digitale handleiding. Simpel bedacht maar reuze handig.
Audio
Bij comfort in de auto kun je niet voorbijgaan aan het audiosysteem. We hebben geen exacte cijfers maar vrijwel iedereen met een Spotify account speelt zijn playlist meer dan waarschijnlijk ook af in de auto. En in de kwaliteit van die weergave is bij de meeste automerken nogal wat te halen. We roepen op dit punt te snel dat het goed klinkt.
In de Mazda 3 zijn de basspeakers in de hoeken geplaatst. Om de geluidskwaliteit verder te optimaliseren zijn nieuwe speakers geplaatst aan de binnenzijde van de buitenspiegels en bovenin de portierpanelen. Hierdoor moet een meer natuurlijke manier van geluid en luisteren ontstaan. Wie het 8 speakersysteem niet genoeg vindt kan nog kiezen uit een 12 speaker set van Bose.
Motoren met nieuw rijplezier
De beide nieuwe modellen worden aangedreven door een nieuwe Skyactiv-X motor. In Europa krijgen we twee benzinemotoren, een 1.5 en 2.0 liter versie. Deze X motoren zijn efficiënter dan de vorige generatie Skyactiv hetgeen zoveel betekent als betere prestaties en een lager brandstofgebruik en dus een lagere emissie.
Verder komt er gewoon nog een 1.8 Skyactiv-D(iesel) motor waarvan je al op voorhand kunt voorspellen dat deze waarschijnlijk de soepelste en krachtigste motor wordt.
De nieuwe Mazda 3 is het eerste productiemodel voorzien van een Skyactiv-X SPCCI (deze ga je niet onthouden: Spark Plug Controlled Compression Ignition) motor met nog meer respons. De motor krijgt ondersteuning van het, ook al nieuwe, M Hybrid-systeem waardoor de auto een lager verbruik krijgt, meer rijplezier en milieuvriendelijker wordt.
Veiligheid i-Activsense
i-Activsense, is zoiets als Big Brother is watching you, maar dan wel letterlijk. Hoe vaak knipper je met je ogen? Kijk je goed in je spiegels? Hoe ver zijn je oogleden open? i-Activsense analyseert met als doel jij, je inzittenden en andere weggebruikers veilig te laten thuiskomen. Als het systeem ontdekt dat je moet passen (slaperig wordt) of er een gevaarlijke situatie ontstaat grijpt het in, met signalen en desnoods met het smart Brake System.
Op het gebied van passieve veiligheid krijgt de nieuwe Mazda 3 meer staal met een ultrahoge treksterkte welke met maar van 3% tot 30% is verhoogd. Verder komt er een knie-airbag voor de bestuurder en zijn er aanpassingen gemaakt voor de veiligheid van voetgangers.
De nieuwe Mazda3
Van de Mazda 3 (inclusief de 323) zijn er maar liefst 6 miljoen exemplaren verkocht. Dat zijn forse verkoopcijfers. De nieuwe Mazda 3 komt terecht in een bomvolle markt met heel veel concurrentie. Het is ook het segment met crossovers en SUV’s in alle soorten en smaken. Toch is deze nieuwe Mazda 3 een zeer kansrijke nieuwe auto waarin het ultieme rijplezier en veiligheid voorop staan. Misschien zijn beiden wel veel belangrijker als al het andere echt om puur autorijden gaat. Zeker de hatchback kan zomaar een succes worden. Het is te hopen voor Mazda, omdat zij blijven investeren kwaliteit en het maken van mooie auto’s. Met dank aan Kodo.
Verder lezen over Mazda
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive15.11.2021
De Mazda MX-30, de eerste vegan elektrische auto
Automotive04.08.2021
Mobiel werken in de Mazda CX-5 SkyActive-D
Automotive24.01.2021
Roadtrip door het wonderschone en ruwe landschap van Kazachstan
Automotive03.02.2020
Review Mazda2 2020: vernieuwd design, bekend rijgevoel
Automotive23.10.2019
Mazda presenteert hun eerste elektrische auto de Mazda MX-30
Automotive23.10.2019
Mazda 3 met een SkyActiv-X benzine motor
Automotive01.08.2019