DS heeft deze week in Parijs de limited edition van de nieuwe DS 7 onthuld welke als ‘avant-première’ voor de uiteindelijke marktintroductie komt. Le DS 7 Crossback La Première is duidelijk voor liefhebbers van exclusieve auto’s. DS heeft wat dat betreft wel lef om een dergelijke premium-auto op de markt te brengen want waar maak je het verschil en trek je de eerste trendsetters en stylisten over de streep? Het is een stukje positionering waar je als autoliefhebber respect voor moet hebben. Geen doorsnee maar exclusief en dat komt vooral terug in het gebruik van kleur en materialen. Lees maar even mee!
De DS 7 Crossback La Première heeft zoals we dat noemen een exclusief karakter. De DS pronkt met nieuwe kleuren als Gris Artense, Blanc Nacré of Noir Perla Nera die met veel gevoel moeten contrasteren met de nappa leren bekleding in de diepe Art Rubis tint. Nieuw ontworpen stoelen
met parelstiksels en licht gepatineerd nappaleer moeten de luxe van deze auto nog maar eens extra onderstrepen. Bovenop het dashboard pronkt een exclusief B.R.M. uurwerk wat is afgestemd op de interieurkleuren. Opvallend zijn ook de tuimelschakelaars op de in chroomkleurige panelen afgewerkte middenconsole welke zijn voorzien van een ‘Clous de Paris’ guilloche afwerking. Dat laatste is een techniek die vandaag nog steeds wordt toegepast voor de verfraaiing van de wijzerplaat of de horlogekast van luxe horloges.
Je moet inderdaad een obsessie hebben voor details als je allemaal begrijpt wat hierboven staat. Het is duidelijk dat DS geen concessies heeft willen doen als het gaat om deze ‘grande voiture’ een geheel eigen karakter te geven. De kleur Art Rubis van de nappa bekleding komt terug op de buitenkant van de auto, met kleine stipjes op het DS-monogram aan de voorkant, de labels op de zijkanten en de lichtmetalen 20-inch wielen met de toepasselijke type aanduiding ‘Paris’, niet origineel maar wel toepasselijk. Met deze exclusieve limited edition wil DS overduidelijk laten zien hoe bijzonder en rijk de persoonlijkheid van de nieuwe DS SUV is. Teksten die je niet verwacht bij de introductie van een auto maar bij DS wil men graag anders zijn en het avantgardistische denken en handelen daar waar het kan benadrukken.
Het luxe interieur van DS 7 Crossback voldoet ruimschoots aan de hoge verwachting. Ook hier is de haute couture als inspiratiebron gebruikt. Het is de DS-filosofie die wel degelijk gestalte krijgt als je oog voor de eerdergenoemde details hebt. Voor het interieur is gekozen voor vijf verschillende interieur-sferen die moeten inspelen op de wensen en de karakters van de toekomstige klanten. Als eerbetoon aan Parijs, de geboorteplaats van het merk DS, dragen de thema’s de namen Bastille, Rivoli, Faubourg en Opéra. Het 5e thema Performance Line is een voortzetting van een programma uit eerdere modellen.
Los van alle luxe elementen heeft deze DS 7 nog wat opvallends. In het dashboard bevinden zich twee centraal geplaatste 12-inch schermen. De eerste display wordt gebruikt voor het navigatiesysteem en voor de multimedia interface, MirrorScreen en de DS Connect-functies. Display nummer 2 kan persoonlijk ingesteld worden en geeft de informatie van het digitale instrumentenpaneel weer.
DS zet zijn samenwerkingsverband met B.R.M Chronographs voort. Het resultaat: een exclusieve uurwerk B.R.M R180, dat in het dashboard is ingebouwd en 180 graden draait als de motor van de DS 7 Crossback wordt gestart.
Als de lat zo hoog ligt qua design en afwerking en je wilt je echt onderscheiden betekent het ook dat je je ambities moet doorvertalen naar het uitrustingsniveau van deze nieuwe DS 7 Crossback. DS doet dit door de SUV uit te rusten met o.a. DS connected Pilot, software die de DS 7 weet voor te bereiden voor autonoom rijden, DS Night Vision voor meer zicht in het donker en DS Active Scan Suspension, de historische DS-vering maar dan van de 21e eeuw. Dit systeem is in staat om te anticiperen op oneffenheden in het wegdek die via een camera worden geregistreerd. Not seen before zeggen we dan maar en zijn we zeker benieuwd naar de werking hiervan. Veel van deze technologie is terug te vinden op de DS E-Tense concept car die in 2016 werd onthuld.
De DS 7 Crossback limited edition is met twee verschillende motoren te bestellen bij deze introductie, een BlueHDi 180(Pk) Start&Stop en de THP 225(Pk) Start&Stop gekoppeld aan de nieuwste 8-traps (EAT8) automaat.
Wie niet kan wachten en al eerder achter het stuur wil kruipen of de de DS 7 in het ‘echt’ wil zien kan dit doen via DS Virtual Vision, een virtual reality systeem in de DS Stores die later dit jaar in Nederland worden geopend. Met dit systeem kun je de SUV in 3D en op ware grootte op een dynamische en interactieve wijze bekijken door een VR-bril.
DS doet er echt alles aan om hun luxe merk goed te positioneren. Wie de nieuwe DS7 Crossback gaat ervaren en terugkijkt naar de eerdere modellen zal direct zien dat het wel goed zit met dat hoge ambitie niveau. Over smaak valt niet te twisten maar overduidelijk is dat deze nieuwe DS de lat weer een stukje hoger weet te leggen. Het is moedig en heerlijk eigenwijs om in een tijd dat alles het liefst zo voordelig mogelijk moet worden geproduceerd gewoon de andere kant uit te kijken en auto’s te ontwerpen die toch net even anders zijn. En daar lijkt DS meer en meer in te slagen. Liefhebbers van deze premium DS moeten wel even geduld hebben want de DS 7-modellen zullen buiten de limited edition pas begin 2018 op de markt verschijnen.