16.01.2025
Automotive

Welke laadpassen neem je mee voor een roadtrip naar Spanje

By: Henk de Hooge

BlogAutomotive

Wie aan een roadtrip begint van zo’n slordige 3.500 kilometer door Frankrijk, naar Spanje (en Portugal) met een elektrische auto ontkomt er niet aan om meerdere laadpassen mee te nemen en daarbij ook wat apps te installeren. Back-up is altijd nog je creditcard, hoewel daar wel wat over te zeggen valt.

Een AMEX (American Expres) is nagenoeg useless. In hotels accepteren ze hem meestal niet en op die plekken waar je bij een laadpaal wel kunt afrekenen gaat het toch standaard om een Mastercard of Visa. Heb je die, dan is het advies, meenemen dus, je kan maar een alternatief hebben. Naast laadpassen (en druppels) zijn er ook wel een aantal apps te installeren met een bijzondere aandacht voor het abonnementsmodel van Ionity, en de Tesla-app specifiek voor non-Tesla-rijders.

Hier wil je liever niet aan denken

Je escape is een 220 Volt stopcontact maar daar wil je liever niet aan denken, al is het maar vanwege de traagheid van het laden. Het zou ook geen optie meer moeten zijn met de hoeveelheid laadpalen die er inmiddels staan opgesteld. Hiervoor heb je een speciale laadkabel met een ingebouwde controle-unit (ICCB, In-Cable Control Box) nodig. Die heeft aan de ene kant een stekker voor het stopcontact en aan de andere kant een (Type 2) stekker voor de laadpoort van de auto. Het is belangrijk dat het stopcontact geaard is en liefst op een aparte, gezekerde groep zit. Dit voorkomt een hoop ellende. Er bestaat ook nog zoiets als een ‘granny charger’ (noodlaadkabel) maar dat moet je echt aan je garage vragen.

Niet 150 kWh maar tot aan.. dat maakt wel uit
Niet 150 kWh maar tot aan.. dat maakt wel uit

Welke laadpasssen, waar gaan we laden en kan het ook anders?

Dit is een overzicht van laadpassen en applicaties voor een lange roadtrip via de kustlijn van Spanje naar Portugal met onze Peugeot e-3008 GT die we nu aan het rijden zijn. Een route via Frankrijk (over Limoges en Toulouse) richting Barcelona. Vanaf hier gaat de route vooral langs meer toeristische kustwegen. Het complete reisverslag is binnenkort te lezen op Travelvalley. Op Dutchcowboys gaat naast slim laden en het gebruik van ABRP ook over allerlei andere aspecten waaronder bijvoorbeeld de inzet van AI tijdens een roadtrip.

Wij willen wel weten of het slimme brein inmiddels voldoende informatie heeft om te kunnen adviseren over slimme routes en keuzes hoe en waar je gaat laden. Een ‘achteraf story’ met hopelijk verrassende resultaten. Vooraf telt de ervaring die minstens zo belangrijk is. Wat zonder laadpassen en de juiste apps wordt het allemaal net even anders. Wat zijn mijn persoonlijke ervaringen en welke passen (bijv. Shell Recharge) neem je zeker mee, net als dat wij een voorkeur hebben voor het abonnentsmodel van Ionity.  Maar er is meer, want soms zit het antwoord verborgen in een app (Chargemap) of bij een automerk (Tesla). Deze laatste is wat infrastructuur betreft en werking een genot al zouden er gerust meer Tesla parken onderweg mogen staan en al helemaal in Portugal.

Weg van de snelweg is alles anders

Realiseer je dat bij de bekende netwerken zoals die van Fastned, Total Energies en Ionity vaak de hoofdprijs betaald. Als je toeristisch aan het rijden bent, weg van de snelweg, kun je van alles tegenkomen. Kies je bijvoorbeeld voor Zunder, Powerdot en Ibrodola, dan kan zomaar het tarief een stuk voordeliger zijn mits je een laadpas bezit die deze laadpalen kan activeren. Het meest voordelig op dit moment is het Ionity Passport waar je een lage maandelijkse abonnementsprijs betaalt, zonder seizoensgebonden of piekprijzen voor een kWh.

ABRP slim laden begint met slim plannen

Wie een roadtrip naar Spanje gaat maken, gewoon op vakantie gaat of blijft overwinteren, doet er goed aan om ook eens te kijken naar het slim plannen van je route. Hoe wil je rijden, wat zegt de navigatie van de auto of gebruik je Apple Carplay en heb je je laadpunten vooral al even met een ster gemarkeerd? Er is echter nog een ander alternatief: ABRP ofwel A Better Route Planner.

Als je je applicatie zo’n naam durft te geven, dan moet ie wel ‘heel goed’ zijn. Bij ABRP draait alles om batterijbeheer en laadstrategieën. De app houdt letterlijk met alles rekening en geeft je haarfijn op basis van live-data aan waar en wanneer je moet gaat laden. ABRP is echt een aanrader al moet je er wel even tijd instoppen om hem goed te installeren.

A Better Route Planner
A Better Route Planner

Laadpassen, welke ga je meenemen

Hieronder vindt je een overicht van laadpassen, apps en ander tips gebaseerd uit eigen ervaring met het rijden van lange afstanden en roadtrips op vrijwel alle bekende routes kriskras door Spanje. Volledig ben je nooit maar met deze adviezen kom je nooit stil te staan en biedt het je de mogelijkheid om tevens voordelig te laden.

Shell Recharge duur en ‘onmisbaar’

Shell Recharge is onze all-time redder in nood met wel een dik rood kruis (zie onder). Hoe vaak die al uitkomst heeft geboden is ongekend, vooral in Portugal. De Recharge pas (voorheen New Motion) staat vooral bekend om zijn brede dekking door heel Europa. Langs de Spaanse kust en in delen van Portugal kun je vrijwel overal met deze laadpas terecht. Dit komt met name door  zijn de samenwerking met vrijwel alle aanbieder, waardoor je minder snel voor een laadpaal staat die vriendelijk dat je laadpas niet bruikbaar.

Shell is zich echter er heel goed van bewust dat zij deze unieke positie heeft weten te verwerven en rekent in goed Nederlands woekerprijzen voor het gebruik. Wat betekent dit. Als je ergens gaat laden waar het laden heel voordelig is of zelfs gratis, zegt Shell dank je wel dat onze pas gebruikt om hier gratis te laden maar wij rekenen wel onze prijs per kWh (0,65 cent) gewoon door. Wanneer je  dus 30 kWh gratis hebt geladen met een een starttarief van 0,29 euro (vrijwel altijd dit tarief) krijg je van Shell direct na het laden een afrekening van 0,29 + 30 x 0,65 = 19,79 euro. En dat meneer Shell vinden we uitermate incorrect.

Plugsurf met laadpas (laadpas+app)

Plugsurfing is een van de grootste en gebruiksvriendelijke aanbieders van laaddiensten in Europa. Met één account heb je net als bij Shell Recharge toegang tot een ongekend aantal laadpunten in diverse landen (nog niet in Portugal). Hun app is overzichtelijk, biedt je realtime informatie over beschikbaarheid en tarieven. De like-factor is dat de app beoordelingen en foto’s toont van laadpunten, wat handig is als je van de bekende routes afwijkt.

Een nadeel is dat niet elk laadnetwerk aangesloten is, waardoor je niet overal met Plugsurfing terechtkunt. Ook kan het tarief per kWh wat hoger zijn dan bij sommige lokale aanbieders. De kosten voor de laadpas, eenmalig 9.95 euro.

Chargemap community

Chargemap is het voorbeeld van de veelzijdigheid in de keuze hoe je wilt laden in het buitenland en specifiek Spanje. Chargemap is zowel een online platform en een mobiele app die helpt bij het vinden, plannen en beoordelen van laadpunten voor elektrische voertuigen door heel Europa. Het fungeert als een soort community-gedreven laadpaalzoeker, waarbij je als gebruiker zelf informatie, foto’s en beoordelingen toevoegen.

Hierdoor blijft de database actueel en betrouwbaar. Daarnaast hebben ze ook een laadpas. Naast Google Maps is dit door mij de meest gebruikte map bij het vinden van laadpunten. Het is zelfs de vraag of hun laadpas de beste kaart is voor Spanje. In dit artikel kijken we nog eens even heel kritisch naar de plussen en minnen. Kosten Laadpas eenmalig 19.95 euro.

Zunder, ze staan echt overal

In de afgelopen jaren ben ik door schade en schande wijs geworden wat laden betreft in Spanje en Portugal. Soms was het, als je van creatieve routes houdt rounduit uitdagend. Als Shell Recharge nuttig is vanwege het aantal laadpunten wat de kaart accepteert, Tesla als die op je route ligt (ook al moet je er even voor omrijden) geldt dat ook voor Zunder.

Zunder is een Spaanse aanbieder van snellaadstations met high-power charging (HPC) langs de autoroute. Inmiddels hebben ze dwars door Spanje een groeiend netwerk van laadstations. Ze hebben een eigen app maar zijn ook goed vindbaar in Google Maps. Een laadpass bemachtigen is denk ik een challenge maar vaak kun je vanuit hun eigen app een laadsessie starten. Hier kun je tevens jouw betaalmethode toevoegen.

Het feit dat je met je Shell Recharge-pas bij Zunder kunt laden komt door roaming-overeenkomsten. Dit betekent dat als je al een Shell Recharge-account hebt, je niet apart bij Zunder hoeft te registreren als je dat niet wilt. Wel zit er een verschil in het tarief tussen rechtstreeks laden via Zunder of via Shell Recharge, de laatste is aanzienlijk duurder.

Gratis laden bij de Supermarkt, Shell berekent echter gewoon 0,65 per kWh
Gratis laden bij de Supermarkt, Shell berekent echter gewoon 0,65 per kWh

Tesla-la-la (met een App)

Het leukste wat je over Tesla kunt vertellen is dat ze aanvankelijk hun Supercharger-netwerk alleen voor Tesla-rijders beschikbaar stelden. Maar dat hebben ze, dank je Tesla, steeds vaker opengesteld voor non-Tesla’s. Wat ooit begon met een aantal pilot-projecten, waarbij EV-rijders van andere merken toegang kregen tot echt een van de meest gestroomlijnde laadervaringen is nu vrijwel standaard.

Waar je bij andere laadproviders moet puzzelen met laadpassen en apps, voelt Tesla’s benadering aan als een eenvoudig deuntje: je plugt in, vertelt de app bij welke station je staat, en voor je het weet zit je accupercentage al ruim boven de 50%. Het voelt nog steeds alsof je op een onzichtbare VIP-lijst staat. Tesla’s dekking mag dan nog groeien, maar het aantal zieltjes dat ze ermee winnen groeit minstens zo snel. Mij hebben ze hoor Tesla-la-la. Ik wordt er vrolijk van.

Ionity favoriet op de route naar het zuiden, maar soms…

Tenslotte zijn er de laadproviders, het zijn de netwerken van o.a. Fastned, Total Energies en Ionity. Die laatste is misschien wel het meest toonaangevende snellaadnetwerk in west Europa. De meeste Ionity laadstations staan vaak op wat meer verrassende locaties langs de autoroute. Daar kunnen we wel een boekje over schrijven. Het netwerk breidt nog steeds uit.

De laadtijden bij Ionity zijn over het algemeen wel redelijk tot goed (meestal kort) al zijn hier nog wel wat aanmerkingen over te maken, zeker wanneer er veel auto’s aan de laders hangen of er blijkbaar gewoon minder stroom beschikbaar is.

Met hun High-Power Chargers (tot 350 kW) kun je in relatief korte tijd weer met een goedgevulde accu op pad. Helaas zijn  er nog teveel auto’s die struikelen over de snelheid van laden waardoor er nog veel te veel auto’s aan een lader hangen. De prijs is relatief hoog maar wel in lijn met andere premium snellaadaanbieders.

Maar Ionity biedt je de mogelijkheid om een Ionity Passport (kies het duurste abonnement) af te sluiten waarmee je toegang krijgt tot het Ionity-laadnetwerk in heel Europa tegen een veel aantrekkelijker tarief. Eigenlijk kun je nauwelijks voordeliger naar het zuid-Europa rijden. Je betaalt een lage maandelijkse abonnementsprijs, zonder seizoensgebonden of piekprijzen voor een kWh. Deze zouden wij niet kunnen missen. Je laadsessie activeren, betalen en afsluiten gaat op Tesla-achtige wijze via de app.

Het enige minpunt is de soms ronduit slordige of onnauwkeurige informatievoorziening over de status van laadpunten. Zo worden locaties in de app aangegeven als beschikbaar, maar in werkelijkheid zijn ze nog niet actief of aangesloten. Ook zijn er nauwelijks meldingen van laadstations die tijdelijk buiten werking  zijn, zonder duidelijke communicatie in de app of op de website.

De e-3008 laden bij een Tesla supercharger station in Spanje
De e-3008 laden bij een Tesla supercharger station in Spanje
Ionity station met 2 palen bij Sotogrande (Andalusie)
Ionity station met 2 palen bij Sotogrande (Andalusie)

ANWB laadpas biedt andere extra’s

De ANWB-laadpas gaat wel mee maar is in feite een white-label oplossing van Shell Recharge. Met andere woorden, als je een ANWB-pas hebt, maak je in de praktijk gebruik van het Shell Recharge-netwerk en de achterliggende Qua bruikbaarheid en dekking is de ANWB-pas dus voor een deel met Shell Recharge. In Portugal werkte deze pas nagenoeg niet.

Maar er is wel één belangrijk verschil wat de kaart de moeite waard maakt en dat is de relatie met het ANWB-merk, de Nederlandstalige klantenondersteuning, en het feit dat je bij problemen of vragen terechtkunt bij de ANWB.

Bip&Go, ideale reisgenoot voor tolwegen, parkeren en laden

Bip&Go is een mooie aanvulling door de gecombineerde functionaliteiten voor tolwegen, parkeren én laden. Hoewel dit een aantrekkelijke, alles-in-één optie lijkt als je door Europa reist, is hun EV-laaddekking (vooral weg van de snelweg en diep in de regio’s van Spanje en Portugal) nog onvoldoende ten opzichte van die van Shell Recharge of Plugsurfing. Bip&Go is daarom vooral handig als extra backup en helemaal als gemakspas, zeker als je hun badge ook gebruikt voor tolwegen en parkeergarages. Echt ontspannender kan haast niet.

De situatie vanaf 1 januari 2025

Dit artikel is opgebouwd uit ervaringen van de afgelopen jaren waarbij telkens op via een andere route deze lange roadtrip door Spanje naar Portugal is gereden. Wat je merkt is dat de elektrische voertuigen niet alleen steeds geavanceerder worden dankzij de toenamen van slimme technologie en dat ook de range

Ook is er een forse toename van laadmogelijkheden op de route en rond steden. Het navigeren naar laadstations is ook sterk verbeterd. Google Maps blijft zo enorm handig, zeker als je alle stops vooraf markeert met een hartje. Maar ook ABRP, als deze te koppelen is met je auto, maakt elektrisch rijden een stuk ontspannender. Inmiddels zegt mijn ervaring ook dat je met een beperkt aantal passen en laadproviders moeiteloos en volstrekt ontspannen via Spanje naar Portugal kunt rijden. Heb je opmerkingen of belangrijke aanvullingen op dit artikel, mail dan de redactie of plaats een comment in de socials.

Headerafbeelding: Dall-E

Portimão in de Algarve, niet langer een uitdaging voor EV-rijders
Portimão in de Algarve, niet langer een uitdaging voor EV-rijders

Share this post