Automotive12.05.2024

We reden op The Weeknd in een Microlino: een ervaring rijker


Dit weekend was de eerste editie van The Weeknd: een evenement dat draait om de ervaring. Zo kun je onder andere een pubquiz over reizen doen om een reischeque ter waarde van 250 euro te winnen, te luisteren naar een live pianoconcert van Iris Hond en diverse motoren en zelfs auto’s uitproberen. Zo hebben we onder andere een Defender Experience gedaan én zijn we op eigen houtje met de Microlino weggeweest en dat was inderdaad een hele ervaring.

Microlino

Toen ik de Microlino’s, herkenbaar aan de deur aan de voorkant, zag staan was ik meteen geïntrigeerd. Ik had deze grappige wagentjes weleens op het internet gezien, maar nog nooit in het echt en ze stelden niet teleur. Tijdens The Weeknd mag je er ook nog zelf in plaatsnemen en een stukje rijden: eventueel met de persoon met wie je het evenement bezoekt. 

Wij zijn niet klein en zeker niet dun, maar met zijn tweeën passen we prima in dit kleine bakje. Het viel op dat het veel ruimte was dan we hadden verwacht. Ook in het rijden zelf: het rijdt lekker. Wel merk je dat hij hard moet werken: je hoort een vrij hoog geluid uit de elektromotor komen. Een motor die je met 6 kWh een actieradius van 90 kilometer geeft. Het stuurt lekker, je hebt een korte draaicirkel voor als je verkeerd rijdt, en je kunt ook nog rekenen op een fijne automaat waardoor je weinig hoeft na te denken en kunt genieten van het koddige autootje zelf (dat overigens wel een serieus prijskaartje heeft vanaf 18.290 euro).

Wel op de snelweg

Niet veel mensen weten het -of verwachten het-, maar je mag met micro-car Microlino de snelweg op. Toch hoor je veel mensen zeggen dat ze dat niet zo snel zouden doen. Het mag wel: je kunt 90 kilometer per uur met dit karretje bereiken. Toch zouden wij het ook alleen in noodgevallen doen: dit is een ideaal autootje voor op de Amsterdamse grachten, maar ook als je in een dorp woont met binnenwegen, dan lijkt dit een heerlijke auto. Uiteraard hoef je er geen IKEA-kasten in te gaan vervoeren, maar een paar kratten bier moet echt wel kunnen. Zeker als je alleen rijdt, dan kun je er echt wel een stuk of 4-6 boodschappentassen in kwijt.

Microlino mag op de snelweg, maar er zijn er meerdere redenen om dat liever niet te willen. Het is namelijk veel te leuk om hierin op de kleine binnenwegen te rijden. Je komt onderweg mensen tegen die allemaal naar je wijzen en lachen: maar dan op de goede manier. Zelfs de luttele kilometers die wij hebben afgelegd waren vol met glimlachen en zelfs zwaaien. Het is gewoon een leuke blikvanger en je komt er ook nog mee van a naar b.

The Weeknd

In het heerlijke zonnetje met het dak open een beetje rondcrossen rond DeFabrique: we hebben wel eens een slechtere zondag gehad. Echter is het waarschijnlijk mede dat zonnetje dat het wel een enorm rustig evenement is. Dat het ook nog concurreert met Rollende Keukens is ook niet ideaal. Ook zaterdag blijkt een vrij rustige dag te zijn. Misschien heeft het niet eens met randzaken te maken, maar ook met het feit dat dit een nieuw evenement is dat misschien toch wat moeilijk te vatten is. 

Reisquiz
Reisquiz

Het gaat om de ervaring, en er zijn zeker leuke ervaringen te beleven. Naast de Microlino en de pubquiz hebben we bijvoorbeeld enorm genoten van offroaden met een chauffeur in de Defender. We hebben piano gespeeld, we hebben even een veganistisch saucijzenbroodje gegeten en kunst bekeken. Maar wat we wel misten was nog meer ervaring. Zo is er bijvoorbeeld een stand met olijven en olijfolie, maar was daar verder niet echt een ervaring aan vastgekleefd. Het zou tof zijn als ook alle standhouders voor een ervaring gingen die je zintuigen prikkelt. Het leek hierdoor soms iets te veel als een gewone beurs waarbij de auto-belevingen het echt tot een beleving maakten. We zouden dan ook graag zien dat The Weeknd 2025 nog meer op beleving gaat zitten, en we zijn ook benieuwd wat het betekent als er meer publiek is: hoe lang moet je dan wachten op de belevingen, want dat lijkt ook wel spannend met zo’n concept. 

De ervaring

Er zijn drie Microlino’s die steeds een kwartier weg zijn, hoe werkt dat als er echt veel mensen op zoiets afkomen? De Defender Experience duurde zelfs een half uur: dat wordt wel een puzzel bij veel publiek, maar helaas hebben we niet kunnen zien hoe dat dan zou werken. Het evenement zou daarnaast waarschijnlijk gebaat zijn bij wat meer reclame en voorbeelden van wat je dan kunt beleven: het is wat ironisch, maar er mag wel een beetje meer beleving in de reclame. Want ondanks dat het zelfs door de NS met zijn uitjeswinkel werd gepromoot, wist het toch niet genoeg mensen te trekken dit Moederdag-weekend. Zonde, want er is op zich een heel leuke basis gelegd, het mag van ons alleen wel iets meer en vooral iets meer beleving zijn. Al zullen wij onze rit in de Microlino en het superschuin rijden in de Defender zeker niet snel vergeten. En wat dat betreft heeft The Weeknd dat doel van die ervaring zeker bereikt, het is alleen jammer dat het überhaupt niet veel mensen heeft bereikt.

Laura Jenny
Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.

...

Verder lezen over Auto

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Een museum met alleen maar Alfa Romeo's, hoe groot zou dat zijn? Heel groot, zo blijkt, want in het Alfa Romeo Museum zijn honderden auto's te zien.

Automotive23.10.2024

10 mooie auto-verhalen uit het Alfa Romeo Museum

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Weet je KITT nog? Het is de zwarte bolide van de Knight Rider: nu wordt de Rivian niet in een Pontiac Trans Am veranderd, maar wel zoiets.

Automotive18.10.2024

Rivian laat je auto er als KITT van Knight Rider uitzien

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden