Studenten aan de TU Delft hebben met hun zelfgebouwde raceauto op waterstof het elektrisch ronderecord op Circuitpark Zandvoort verbroken.
Het team van Forze heeft met de waterstof-elektrisch aangedreven Forze VI het voormalige record van de Tesla Roadster verbroken. Het nieuwe record van 2 minuten, 5 seconden en 450 milliseconden laat zien wat voor potentie een op waterstof aangedreven auto heeft.
Record
Met het nieuwe ronderecord van 2:05:45 min heeft het Forze team het elektrisch ronde record op eigen bodem verbroken. Het studententeam reed 5:45 seconden onder het oude record van Tesla tijdens een proefrecord afgelopen week.
De officiële poging stond voor vandaag gepland, maar kon wegens de weersomstandigheden niet doorgaan. De Delftse racewagen op waterstof verbrak afgelopen mei al het ronderecord op de Nürburing Nordschleife in Duitsland met oud-coureur Jan Lammers achter het stuur.
Jan Peter Balkenende, oud-premier en ambassadeur van Forze: “Het officiële record is op 3 november gereden en toont aan dat waterstof de toekomst heeft.”
Waterstof
Met de ontwikkeling van waterstofracewagens wil Forze de potentie van waterstof als brandstof onderstrepen. Dit werkt als volgt: in de brandstofcel van de waterstofracewagen reageren waterstof en zuurstof met elkaar. De aandrijving is elektrisch, maar de raceauto wekt de elektriciteit aan boord zelf op door waterstofgas in een brandstofcel om te zetten. Het grote voordeel hiervan is dat je geen batterijen hoeft op te laden, zoals bij een batterij-elektrische auto.
Racen
Het Formula Zero Team Delft houdt zich al sinds 2007 bezig met het ontwikkelen van waterstoftechnologie. De komende jaren wil het team de strijd aangaan met racewagens met een verbrandingsmotor, met als eerstvolgende doel het winnen van de sportklasse van de Supercar Challenge op de Gamma Racing Day 2016.