Enkele maanden geleden waren wij bij Stellantis in Rüsselsheim voor een presentatie en demonstratie van waterstof-elektrische bestelbussen. Deze week heeft de fabrikant bekend gemaakt dat deze bestelbusjes, de Opel Vivaro, Peugeot Expert en Citroën Jumpy voor de zomer van 2023 ook in Nederland te koop zijn.
Behalve de (merk)naam, zijn de drie bestelbussen verder identiek. Ze zijn alle drie voorzien van een mid-power waterstof-elektrische aandrijving. Die bestaat uit een brandstofcel van 4,4 kilo en een 10,5 kWh accu voor de aandrijving van de elektrische motor. Mid-power betekent dat er een gulden middenweg gekozen is voor de verhouding tussen het bereik en het vermogen.
Dit betekent dat een deel van de trekkracht en acceleratie – waar elektrisch aangedreven voertuigen bekend om staan – ingewisseld wordt voor meer bereik. Zo is de maximumsnelheid van de drie bussen begrensd op 110 km/h. Iets dat de functionaliteit van bestelbussen natuurlijk ten goede komt. Niets is zo vervelend om tijdens een werkdag twee keer te moeten stoppen om te ‘tanken’. Overigens duurt het voltanken van de waterstofcel maar drie minuten. Dat is al een stuk sneller dan de gemiddelde EV.
De drie bussen kunnen met een volle waterstofcel en accu, volgens Stellantis 400 kilometer rijden. De accu is goed voor 50 kilometer bereik, en de waterstof brandstofcel zorgt voor nog eens 350 kilometer. Met de waterstof wordt elektriciteit opgewekt om de 10,5 kWh accu tijdens het rijden bij te laden.
Op dit moment worden de waterstof-elektrische bestelbussen van Peugeot, Opel en Citroën nog geproduceerd bij de Special Vehicles fabriek van Opel in Rüsselsheim. Om de productiecapaciteit verder op te schroeven, wordt die vanaf 2024 verplaatst naar de fabriek in Hordain (Frankrijk). Daar worden ook de andere uitvoeringen (EV en ICE) van deze bestelbussen geproduceerd. Stellantis wil uiteindelijk 5.000 waterstof-elektrische bestelbussen per jaar gaan maken.
Voordat in de zomer van 2023 de eerste waterstof-elektrische bestelbussen van Stellantis op de Nederlandse wegen verschijnen, is het wel te hopen dat er nog wat H2-tankstations bijgebouwd worden. Op dit moment telt ons land een tiental van deze stations.