Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het is het dilemma voor de meeste autobezitters. Krijgt mijn toekomstige auto een stekker? En wat zijn dan de consequenties? Je eerste uitdaging heeft te maken met de keuze van het automerk. Heeft jouw zo geliefde automerk inmiddels ook al nieuwe modellen die voorzien zijn van een stekker? Of stap je af van je geloof en kies ja na al die jaren toch voor een ander automerk?
De keuze die je parallel maakt is of je volledig elektrisch wilt rijden of dat je een tussenstap maakt en kiest voor een plug-in hybride uitvoering. In beide gevallen heb je een stekker. De discussie gaat bij 100% elektrische auto’s helaas bijna altijd over de ‘range’. In goed Nederlands is er maar één vraag, ‘Hoeveel kilometers kent’ie rijden zonder op te laden?’. Die vraag lijkt te vaak zo belangrijk dat het alle andere overwegingen vrijwel tenietdoet.
Als de range iets is wat tussen je oren zit, dan kies je beter niet voor 100% elektrisch rijden. Dan is een plug-in Hybride het beste alternatief. Dit is immers al een stuk schoner dan fossiel rijden: een aanzienlijk lager brandstofgebruik en in sommige gevallen een groot deel van de dagelijks af te leggen afstand in volledig elektrische modus. Bij een Hybrid zonder stekker gaat het alleen om zuiniger rijden en een mogelijke een lagere aanschafprijs.
Hoeveel kilometer kun je rijden met een volle batterij?
Maar laten we eerst inzoomen op 100% elektrisch rijden. De range (bereik in aantal km’s) drukt de auto-industrie uit in WLTP-kilometers. Een neutrale meeting die een ideaal plaatje aangeeft hoeveel kilometers elektrische auto’s met een volle batterij kunnen rijden. Het is een getal waar je eigenlijk in praktijk weinig mee kunt en wat je al helemaal niet als normatief moet beschouwen. Bij normaal gebruik (inclusief met comfort, kachel, airco en meer) ga je bij lange na niet halen wat die WLTP-kilometers je willen doen laten geloven. Automerken hebben daar moeite mee en willen je graag laten geloven dat de werkelijkheid echt wel dicht in de buurt komt. Alsof dat ooit bij een benzine uitvoering (vergeet ook lpg-installaties niet) een issue was. De range is handig om te weten en kan je keuze in sommige gevallen bepalen. De basis is vooral je volle verstand gebruiken en je vooral niet laten leiden door emotie.
Laadmogelijkheden maken het verschil
De range lijkt normatief te zijn maar is dat niet. Wat eigenlijk veel belangrijker is, zijn de laadmogelijkheden vanaf je vertrekpunt tot aan je bestemming. Beide bepalen in grote mate het (on)gemak van het bereik van je elektrische auto. Wie vanaf huis altijd met een volle batterij kan vertrekken heeft sowieso het maximale bereik. En hier heb je misschien net zo’n relevante vraag met betrekking tot de aanschaf van een elektrische auto. Kun je thuis opladen, heb je een oprit of plaats je je lader (1-fase of 3-fase maakt ook nog een verschil) aan de muur? Woon je in een stedelijke omgeving en heb je de mogelijkheid niet om deze te plaatsen waardoor je afhankelijk bent van laadpunten in de buurt en zijn deze altijd vrij of is het dringen om een plaatsje. Als dit allemaal een big-issue is, dan lijkt de keuze om 100% elektrisch te rijden wellicht niet de meest verstandige keuze voor de korte termijn.
Beschikbaarheid van laadpalen
Hetzelfde geldt bij zakelijk gebruik en denk daarbij ook aan de plek waar je tijdens werktijd je auto kunt parkeren. Ook hier is de aanwezigheid van een laadpaal redelijk essentieel. Zeker als de afstand te groot is om met een volle lading op en neer te rijden. Laadpunten, snelladers en beschikbaarheid bepalen veel meer het gemak van elektrisch rijden dan die zo gewraakte range. Bedenk dat wij in een mini-landje wonen. In Noorwegen rijden relatief gezien de meeste elektrische auto’s: een uitgestrekt land met andere afstanden dan dat wij die kennen. Sowieso zorgt de overheid daar voor ondersteuning en zij stimuleren het duurzaam rijden. En dat is alleen maar mogelijk door een fantastische infrastructuur die ervoor zorgt dat je overal in ruime mate laadfaciliteiten hebt. In dat geval is de range al helemaal geen onderwerp.
Software en privacy
Ale je elektrisch gaat rijden krijg je nog met een ander fenomeen te maken. Noem het rijders intelligentie. Kun je zelf exact bepalen wat het meest efficiënte laadschema is voor jouw specifieke rijgedrag. Kun je op basis van je resterende batterijvermogen en de mogelijke beschikbaarheid van laadpalen vooraf bepalen waar je aan de stekker gaat. Er zijn nitwits die dat claimen. Maar in praktijk kan het net allemaal even anders zijn. Uiteindelijk denkt men vooral in slechts één dimensie. Kom ik thuis en kom ik op mijn bestemming. Wat daarna komt zie je dan wel weer.
Inmiddels hebben een aantal automerken steeds slimmere software die je helpen bij het zo efficiënt mogelijk laden. Dus altijd op tijd op je bestemming met een zo’n laag mogelijke laadtijd. En dan sowieso rekening houden met de dagen erna. Dit alles is voor slimme software die toegang heeft tot een bijgewerkte agenda, geen technisch hoogstandje. Je moet wel wat van je privacy inleveren, omdat je je agenda gaat delen. De pro’s zijn hier echter groter dan welke bezwaren ook. Het gaat hier om optimaal gemak en weer die efficiëntie bij het laden van je auto. De software leert ook van je rijgedrag, geeft juiste voorspellingen over aankomst inclusief laadtijd en adviseert vooraf al over je terugreis. Wie elektrisch gaat rijden moet zich echt overlaten aan dit soort nieuwe technologisch mogelijkheden.
Wat je moet weten als je elektrisch gaat rijden?
Het bovenstaande is geen wetenschap. Het zijn de feiten waar je mee te maken krijgt als je besluit over te stappen op elektrisch rijden. Er zijn gewoon nieuwe wetmatigheden waar je mee te maken krijgt. Net als dat je beter moeten nadenken over je reisschema en over de beschikbare laadmogelijkheden. Duidelijk is dat het bezitten van een 3-fase laadmogelijkheid aan huis een bijna een noodzaak is. Of in ieder geval de zekerheid dat je nabij je woning altijd kunt laden. Over onderweg laden, laadpassen, providers en roamingkosten, net als laden in het buitenland behandelen we binnenkort in een artikel wat specifiek hier dieper op in gaat.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive20.11.2024
Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?
Automotive19.11.2024
Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4
Automotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive26.09.2024
BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer
Automotive11.09.2024
Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden
Gadgets04.09.2024
5 positieve dingen aan fatbikes
Gadgets02.09.2024
Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike
Automotive21.08.2024
Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit
Verder lezen over Hybride auto
Automotive14.10.2024
Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub
Automotive07.10.2024
Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile
Vanaf Q1 2025 ook in NederlandAutomotive30.09.2024
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken
Automotive21.05.2024
DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau
Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizenAutomotive13.05.2024
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
DC Business21.03.2024