Automotive21.08.2020

Wat je weten moet als je elektrisch gaat rijden


Het is het dilemma voor de meeste autobezitters. Krijgt mijn toekomstige auto een stekker? En wat zijn dan de consequenties? Je eerste uitdaging heeft te maken met de keuze van het automerk. Heeft jouw zo geliefde automerk inmiddels ook al nieuwe modellen die voorzien zijn van een stekker? Of stap je af van je geloof en kies ja na al die jaren toch voor een ander automerk?

De keuze die je parallel maakt is of je volledig elektrisch wilt rijden of dat je een tussenstap maakt en kiest voor een plug-in hybride uitvoering. In beide gevallen heb je een stekker. De discussie gaat bij 100% elektrische auto’s helaas bijna altijd over de ‘range’. In goed Nederlands is er maar één vraag, ‘Hoeveel kilometers kent’ie rijden zonder op te laden?’. Die vraag lijkt te vaak zo belangrijk dat het alle andere overwegingen vrijwel tenietdoet.

Als de range iets is wat tussen je oren zit, dan kies je beter niet voor 100% elektrisch rijden. Dan is een plug-in Hybride het beste alternatief. Dit is immers al een stuk schoner dan fossiel rijden: een aanzienlijk lager brandstofgebruik en in sommige gevallen een groot deel van de dagelijks af te leggen afstand in volledig elektrische modus. Bij een Hybrid zonder stekker gaat het alleen om zuiniger rijden en een mogelijke een lagere aanschafprijs.

Hoeveel kilometer kun je rijden met een volle batterij?

Maar laten we eerst inzoomen op 100% elektrisch rijden. De range (bereik in aantal km’s) drukt de auto-industrie uit in WLTP-kilometers. Een neutrale meeting die een ideaal plaatje aangeeft hoeveel kilometers elektrische auto’s met een volle batterij kunnen rijden. Het is een getal waar je eigenlijk in praktijk weinig mee kunt en wat je al helemaal niet als normatief moet beschouwen. Bij normaal gebruik (inclusief met comfort, kachel, airco en meer) ga je bij lange na niet halen wat die WLTP-kilometers je willen doen laten geloven. Automerken hebben daar moeite mee en willen je graag laten geloven dat de werkelijkheid echt wel dicht in de buurt komt. Alsof dat ooit bij een benzine uitvoering (vergeet ook lpg-installaties niet) een issue was. De range is handig om te weten en kan je keuze in sommige gevallen bepalen. De basis is vooral je volle verstand gebruiken en je vooral niet laten leiden door emotie.

Laadmogelijkheden maken het verschil

De range lijkt normatief te zijn maar is dat niet. Wat eigenlijk veel belangrijker is, zijn de laadmogelijkheden vanaf je vertrekpunt tot aan je bestemming. Beide bepalen in grote mate het (on)gemak van het bereik van je elektrische auto. Wie vanaf huis altijd met een volle batterij kan vertrekken heeft sowieso het maximale bereik. En hier heb je misschien net zo’n relevante vraag met betrekking tot de aanschaf van een elektrische auto. Kun je thuis opladen, heb je een oprit of plaats je je lader (1-fase of 3-fase maakt ook nog een verschil) aan de muur? Woon je in een stedelijke omgeving en heb je de mogelijkheid niet om deze te plaatsen waardoor je afhankelijk bent van laadpunten in de buurt en zijn deze altijd vrij of is het dringen om een plaatsje. Als dit allemaal een big-issue is, dan lijkt de keuze om 100% elektrisch te rijden wellicht niet de meest verstandige keuze voor de korte termijn.

Een range van 340 km in de Peugeot e-208
Een range van 340 km in de Peugeot e-208

Beschikbaarheid van laadpalen

Hetzelfde geldt bij zakelijk gebruik en denk daarbij ook aan de plek waar je tijdens werktijd je auto kunt parkeren. Ook hier is de aanwezigheid van een laadpaal redelijk essentieel. Zeker als de afstand te groot is om met een volle lading op en neer te rijden. Laadpunten, snelladers en beschikbaarheid bepalen veel meer het gemak van elektrisch rijden dan die zo gewraakte range. Bedenk dat wij in een mini-landje wonen. In Noorwegen rijden relatief gezien de meeste elektrische auto’s: een uitgestrekt land met andere afstanden dan dat wij die kennen. Sowieso zorgt de overheid daar voor ondersteuning en zij stimuleren het duurzaam rijden. En dat is alleen maar mogelijk door een fantastische infrastructuur die ervoor zorgt dat je overal in ruime mate laadfaciliteiten hebt. In dat geval is de range al helemaal geen onderwerp.

Beschikbare laadpalen in Breda via Google Maps
Beschikbare laadpalen in Breda via Google Maps

Software en privacy

Ale je elektrisch gaat rijden krijg je nog met een ander fenomeen te maken. Noem het rijders intelligentie. Kun je zelf exact bepalen wat het meest efficiënte laadschema is voor jouw specifieke rijgedrag. Kun je op basis van je resterende batterijvermogen en de mogelijke beschikbaarheid van laadpalen vooraf bepalen waar je aan de stekker gaat. Er zijn nitwits die dat claimen. Maar in praktijk kan het net allemaal even anders zijn. Uiteindelijk denkt men vooral in slechts één dimensie. Kom ik thuis en kom ik op mijn bestemming. Wat daarna komt zie je dan wel weer.

Inmiddels hebben een aantal automerken steeds slimmere software die je helpen bij het zo efficiënt mogelijk laden. Dus altijd op tijd op je bestemming met een zo’n laag mogelijke laadtijd. En dan sowieso rekening houden met de dagen erna. Dit alles is voor slimme software die toegang heeft tot een bijgewerkte agenda, geen technisch hoogstandje. Je moet wel wat van je privacy inleveren, omdat je je agenda gaat delen. De pro’s zijn hier echter groter dan welke bezwaren ook. Het gaat hier om optimaal gemak en weer die efficiëntie bij het laden van je auto. De software leert ook van je rijgedrag, geeft juiste voorspellingen over aankomst inclusief laadtijd en adviseert vooraf al over je terugreis. Wie elektrisch gaat rijden moet zich echt overlaten aan dit soort nieuwe technologisch mogelijkheden.

Wat je moet weten als je elektrisch gaat rijden?

Het bovenstaande is geen wetenschap. Het zijn de feiten waar je mee te maken krijgt als je besluit over te stappen op elektrisch rijden. Er zijn gewoon nieuwe wetmatigheden waar je mee te maken krijgt. Net als dat je beter moeten nadenken over je reisschema en over de beschikbare laadmogelijkheden. Duidelijk is dat het bezitten van een 3-fase laadmogelijkheid aan huis een bijna een noodzaak is. Of in ieder geval de zekerheid dat je nabij je woning altijd kunt laden. Over onderweg laden, laadpassen, providers en roamingkosten, net als laden in het buitenland behandelen we binnenkort in een artikel wat specifiek hier dieper op in gaat.

Een eigen 3-fase laadmogelijkheid aan huis lijkt de meest ideale oplossing
Een eigen 3-fase laadmogelijkheid aan huis lijkt de meest ideale oplossing
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Elektrisch rijden

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

V4-elektriciteitskastjes kunnen snel worden geplaatst en kunnen 8 plekken van stroom voorzien.

Automotive19.11.2024

Tesla komt met nieuwe generatie Superchargers: 500 kW V4

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

We gingen de afgelopen periode op pad met de BMW CE 02 - AM. Dit is volgens BMW geen motorfiets, geen bromfiets, maar een eParkourer in de categorie “Urban Mobility”.

Automotive26.09.2024

BMW CE 02 – AM review: op pad met een eParkourer

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

5 positieve dingen aan fatbikes

Fatbikes zijn de laatste dagen bepaald niet positief in het nieuws. De stoere e-bikes zijn inderdaad enerzijds problematisch, maar bieden anderzijds ook positieve kanten.

Gadgets04.09.2024

5 positieve dingen aan fatbikes

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Meer dan de helft van de ernstige ongelukken met fatbikes zijn met jongeren van 10 tot 14 jaar en 25 procent komt eruit met hersenletsel.

Gadgets02.09.2024

Straks mag je misschien pas vanaf 16 jaar op een fatbike

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Fiat gaat volgende maand van start met de verkoop van de nieuwe Topolino in Nederland. Deze toch iconische naam, die ooit de weg plaveide voor stedelijke mobiliteit, staat nu synoniem voor  duurzame stedelijke mobiliteit. De compacte, 100% elektrische vierwieler is een slimme keuze voor milieuvriendelijk én stijlvol vervoer voor twee personen in de stadsjungle en daarbuiten. De Fiat Topolino is vanaf september te bestellen, met prijzen vanaf € 9.890 inclusief BTW en andere wettelijke kosten.

Automotive21.08.2024

Fiat zet met nieuwe Topolino in op duurzame stedelijke mobiliteit

Verder lezen over Hybride auto

Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub

De Mazda CX-80 is het 25 centimeter langere broertje van de CX-60, centimeters die ten goede komen aan de wielbasis en daarmee het interieur. Dat is lekker ruim, zoals het hoort bij een luxe topmodel. Maar is die CX-80 de titel topmodel in de dagelijkse praktijk waardig?

Automotive14.10.2024

Mazda CX-80: luxeheld van de hockeyclub

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

In de oude vertrekhal van het Parijse vliegveld Le Bourget, tegenwoordig een imposant lucht- en ruimtevaartmuseum, staan drie DS-modellen onder een doek te wachten op de onthulling. Drie bijzondere modellen, vernoemd naar een ware Franse held, schrijver, vliegenier en avonturier: Antoine de Saint-Exupéry.

Automotive21.05.2024

DS tilt luxe met Collection Antoine de Saint-Exupéry naar nog hoger niveau

Neem je fantasie mee op avontuurlijke reizen
De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

De allereerste Porsche 911 voor de openbare weg met een hybride aandrijflijn staat in de startblokken om gepresenteerd te worden. Na een uitvoerig testprogramma is de nieuwe 911 klaar voor serieproductie.

Automotive13.05.2024

De eerste Porsche 911 met een hybride aandrijflijn

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

De Alfa Romeo Milano is geen toeval. Het Italiaanse merk wil net als alle neven en nichten een footprint hebben in het grootste segment van de Europese markt, een Alfa Romeo in een compacte vorm.

Automotive17.04.2024

Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland