Het klinkt misschien wat verwarrend als je zegt dat niet iedere Fiat 500 een Fiat 500 is. Maar de vraag is of dat klopt? En dat willen we graag nog eens even uitleggen, want het is helemaal correct. Je hebt een Fiat 500 en je hebt een aantal andere modellen, zeg gerust totaal andere andere auto’s die ook Fiat 500 heten maar dan met de toevoeging 500L en 500X. En die hebben niets te maken met die bekende Fiat 500, buiten dat het allemaal natuurlijk echte Fiat’s zijn. De verwarring komt omdat de naam suggereert dat we het over dezelfde auto hebben maar dan waarschijnlijk een ander type.
Samen met Fiat en een aantal vrienden en influencers die allemaal dezelfde tik hebben (die van Italiaanse auto’s en Italiaans eten) hebben we de afgelopen dagen een 500 km traject gereden om al die verschillende smaken van de Fiat 500 nog eens wat beter te leren kennen, afgekort met #500×500. In Nederland is dat exact een ritje van Amsterdam naar Maastricht en terug via de A2 en E313.
De ‘echte Fiat 500’ is uniek in zijn soort. We hebben ooit geschreven dat het de charmantste auto ooit is, en dat is eigenlijk nog steeds. Er is bijna geen auto te bedenken die zo herkenbaar en uniek is en vanaf z’n geboorte in 1957 onafgebroken populair. Ieder jaar weer rijden er in Nederland echt vele duizenden nieuwe Fiat 500’s de showroom uit.
Je tante uit Appelscha herkent hem gelijk, kinderen herkennen hem en wie nog een model uit de ’60 of ’70-er jaren voorbij ziet rijden draait zijn nek om. Een Fiat 500 is een icoon en zal dat altijd blijven. Het is de auto die nauw verbonden is met vrouwen, snelle reclamejongens kiezen hem voor hun campagne en mannen die meer willen, kopen hem in een Abarth-editie. Er is eigenlijk voor iedereen wel een Fiat 500 te bedenken en dat heeft vrijwel geen enkele andere auto.
De 500 L, dat is toch die hele grote Fiat 500 wordt er wel eens gezegd en dat is eigenlijk exact wat een Fiat 500 L is. Een joekel van een auto met een binnenruimte die bijna optisch bedrog is. Als je bij een Fiat 500 L staat vallen je twee dingen op. Het eerste is dat de auto heel hoog is en als tweede dat iedereen net als bij een oude Fiat 500 omkijkt als ze hem zien. Deze keer niet vanuit een historisch perspectief maar vooral door zijn niet middle-of-the-road looks.
Want opvallen doet deze 500 L, en hoe. Fiat kan zich gewoon niet verstoppen en heeft designers in dienst die echt andere auto’s durven te ontwerpen. In de auto begrijp je het design, alleen dat is al uniek want welke andere auto in dit segment heeft dat. De ruimte is overal. Voorin zit je hoog en heb je ongekende beenruimte, dat zelfde geldt ook voor achterin. Een grote comfortable 3-zits bank goed voor 3 volwassen biedt je ook hier zeer veel beenruimte die je bijna niet meer tegenkomt.
Met de vele ruimte, met veel glas om je heen en een volledig glazen dak vraag je je af waarom ze in Italië ooit voor de Paus een speciale ‘pausmobiel’ hebben ontworpen. Had de goede man op de achterbank van een Fiat 500 L geplaatst, daar had hij waarschijnlijk zo’n hemels gevoel gekregen dat ‘ie met liefde die onooglijke glazen blokhut onmiddellijk had ingeruild. Zo’n auto is de Fiat 500 L. Een joekel van een auto en wie kiest voor de versie met een extra gasinstallatie trapt 1.400 km af zonder te tanken. Het is auto die in geen enkel opzicht ook maar iets te maken heeft met de Fiat 500 en het is een auto die je echt moet gaan ervaren!
The power of X was de naam van de campagne tijdens de wereldwijde introductie en ook dat klopt. De 500X heeft echt power en is een fraai gestylde compacte Italiaanse SUV met een volstrekt eigen karakter. De Fiat 500X zit bomvol met uiterst genuanceerde ‘iconische stijlelementen’ van de Fiat 500. Het is de auto die heel subtiel een knipoog maakt naar die eerste 500. Bedenker van al dit fraais is Roberto Giolito, de man die ook de lef had om de Fiat Multipla van de ontwerptafel af te laten rijden.
De Fiat 500X heeft een stoer en mannelijk imago al zal iedere vrouw weer verliefd worden op de X als zij het stijlboek er bij pakt om de kleur van auto en de bekleding te kiezen. Modern en stijlvol en eigenlijk een auto die veel meer aandacht zou moeten krijgen. Alles wat naar middle-of-the-road neigt is bij deze auto verdwenen. Wie hem één keer heeft gezien vergeet hem nooit meer, geen twijfels, dit is de Fiat 500X. Maar misschien nog wel belangrijker zijn de prima rij-eigenschappen. Met soepele motoren en veel vermogen, te combineren met een 6 of 9-traps automaat is de 500X ook een auto voor lange afstanden en is onze 500 km (in twee dagen) natuurlijk een eitje.
Wie hem toch wil vergelijken kan daar beter maar mee stoppen want Fiat 500X heeft serieuze afmetingen. Met een lengte van 4,25 meter, een hoogte van 1,80 meter en een breedte van 1,60 meter hoog is dit een forse auto, hetgeen je ook voelt als je met hem op stap gaat.
In twee dagen 500 km rijden met 3 verschillende Fiat 500 modellen geeft iedereen hetzelfde gevoel. Drie auto’s die in alles anders zijn maar wel met die ene gemene deler, het zijn allen een Fiat 500 met een hun eigen karakter en rijplezier. Wij weten nu wel heel zeker ‘Waarom niet iedere Fiat 500 een Fiat 500 is!”