28.03.2025
Automotive

Tesla-schaamte: waarom sommige mensen spijt hebben

By: Laura Jenny

BlogAutomotive

Eerst waren het nog de it-girls onder de auto’s, maar inmiddels halen mensen hun Tesla-logo’s zelfs van hun auto af en vervangen ze het met een Audi-logo. Of ze plakken er een sticker op met: ‘I bought this car before Elon went crazy’. Tesla-schaamte zou zomaar het woord van het jaar kunnen worden. Maar, wat is er dan toch mis met die auto’s?

Elon Musk

Het korte antwoord is: Niets. Het iets langere antwoord is: Niets, maar Elon Musk. Het nog langere antwoord is dit artikel. Tesla ziet zijn aandelen kelderen, in Nederland worden er ineens 43 procent minder Tesla’s verkocht (in Duitsland zelfs 60 procent) en in protesten door heel Amerika staan mensen met bordjes die refereren aan de al dan niet bewuste nazigroet die Musk eerder dit jaar bracht, dat mensen vooral geen ‘swasticars’ moeten kopen enzovoort. En als je een beetje pech hebt, dan steken mensen je Tesla nog in de fik ook.

Het sneue is dat alle Tesla-medewerkers er weinig aan kunnen doen. Er is ook niks mis met de Tesla-auto’s zelf. Het hele gedoe rondom de auto’s heeft alleen maar te maken met politiek en hoe de topman van de fabrikant, Elon Musk, de laatste tijd nogal anders gedrag vertoont sinds hij steeds belangrijker is geworden in de Amerikaanse politiek. Dat Elon en president Trump dikke vrienden zijn bleek wel toen Trump voor het Witte Huis openlijk een Tesla kocht en het merk prijsde.

Kelderende cijfers voor Tesla

Het is bizar, want in december ging het nog hartstikke goed met Tesla. Toen was Elon Musk ook al vrij fanatiek bezig met Trump naar voren schuiven en doneerde hij miljoenen aan de campagne van Trump. Toen was dat nog niet zo’n probleem, zo bleek, al meldde Tesla in januari 2025 wel dat de cijfers van Tesla jaar op jaar voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf minder waren. Wat er daarna gebeurde was dat Elon Musk bij de inauguratie die vreemde groet leek te doen en dat hij leider werd van DOGE: het Department of Government Efficiency (niet te verwarren met de bekende Doge-cryptovaluta). Elon Musk had plannen over het efficiënter maken van de Amerikaanse overheid en Trump zei: ga je gang.

Veel mensen vinden hoe Elon Musk politiek bezig is het grote probleem. Dat er in Duitsland bijvoorbeeld veel minder elektrische auto’s van het merk worden verkocht heeft er ook mee te maken dat Musk openlijk een extreemrechtse politieke partij zijn zegen gaf. Dat is niet het enige: Tesla belooft ook vaak auto’s die vervolgens pas veel later uitkomen, als er al nieuwe auto’s uitkomen. Dat er inmiddels ook nog eens heel veel andere elektrische auto’s zijn om uit te kiezen, waaronder veel Chinese auto’s zoals die van BYD, helpt Tesla ook niet.

Politiek

Dat Tesla ook een tijdje ongeveer wekelijks recalls moest doen op de Tesla Cybertruck is ook niet goed voor het imago van het bedrijf. En dan was er ook nog die aankondiging van de robotaxi’s die gepaard ging met een leger aan humanoïde robots die achteraf al door mensen werden aangestuurd: het is heel innovatief, maar Tesla leek hiermee wel zijn focus op elektrische auto’s te veel los te laten.

Het is dus zeker niet alleen maar Elon Musk die voor problemen zorgt binnen Tesla: het is ook de route die Tesla aflegt, de auto’s die later komen, de auto’s die recalls krijgen en het feit dat mensen nu eenmaal veel meer keuze hebben. En ja, tegelijkertijd lijkt Tesla ook de grote zondebok te zijn voor mensen die het niet eens zijn met de dingen die de Amerikaanse regering in het algemeen doet. Mensen willen iets de schuld geven van dingen die ze niet bevallen en dan is Tesla natuurlijk een perfecte kandidaat. Het is afwachten hoe Tesla hieruit gaat komen, als het hier al uit kan komen.

Share this post