Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het is zondag 5 september 2021 in Zandvoort. Voor het rondje op het lokale circuit staat een Nederlander op pole position: Max Verstappen. Hij heeft de dag ervoor de – tot dat moment – beste coureur aller tijden met 0.038 seconden achter zich weten te houden. Hoeveel meter dat is weet ik niet, maar dat twee gasten voor het oog vrijwel exact even hard rijden is en blijft iets magisch. Als je er over nadenkt is het onmogelijk. Max is er blij mee en spreekt de legendarische woorden “inhalen wordt gewoon moeilijk hier, dus vooraan starten is de beste positie”. Vanuit de perceptie ‘ik wil wereldkampioen worden’ snap ik hem wel.
De vorige wereldkampioen, Lewis Hamilton, stond naast hem. En Lewis was gewend om vanaf pole position te starten en zo de race uit te rijden. Het was knap, het was uniek, het was van ongekende klasse, anders word je geen 7 keer wereldkampioen. Maar bovenal, het was ongekend saai. Spannend was de start altijd wel maar na 3 rondjes was Lewis los van het veld en kon je iets anders gaan doen. Pakweg 70 rondjes verder reed hij nog steeds op kop en won.
Charles Leclerq
Terug naar Zandvoort, daar werd het nog even spannend gemaakt door Bottas en een bandenwissel, maar Max won. Zandvoort ontplofte en Max was de held. Inmiddels is Max wereldkampioen. De manier waarop dat gebeurde gaat niemand meer vergeten. Vindt ervan wat je ervan vindt. Inmiddels zitten we midden in een nieuw raceseizoen. De start van het seizoen was weergaloos. Lewis was vrijwel onzichtbaar, jammer denk je dan, want dat was degene waarmee Max het in ieder geval spannend wist te maken.
Maar plotseling was daar het jeugdvriendje van Max. Charles Leclerc, leeftijdgenoot, buurman en tegenstander vanaf zijn tiende. Jarenlang bullfights in karts op circuits in the middle of nowhere. Charles wist Max te verslaan met zijn Ferrari, er was strijd, er gebeurde van alles en plotseling was kijken naar de F1 weer leuk. Niet saai maar enerverend, dit wordt het mooiste F1 jaar ooit. Met Max als favoriet en serieuze tegenstand, van Leclerc en wie weet ook nog van Lewis.
Maar al snel is het over. Of het nu Charles zelf is, de altijd ter discussie staande kwaliteit van de Ferrari, of de combinatie van die twee ik weet het niet. Je krijgt zelfs medelijden met de Monegask, maar heel eerlijk, Charles Leclerq gaat het Max niet meer moeilijk maken.
Spa Francorchamps
Het is zondag 28 augustus 2022, de dag van de race op Spa-Francorchamps, het mooiste circuit ter wereld en eigenlijk het thuiscircuit van Max. Onze zuiderburen hebben een beetje met Max wat wij met Wout van Aert hebben, hij is ook een beetje van ons. Beiden zijn rock & roll, helden op een manier zoals helden moeten zijn. Max is ook hier de snelste en klokt pole position. Maar dat gaat niet gebeuren want vanwege een gridstraf mag hij starten vanaf P14. Natuurlijk zijn Nederlandse fans weer eens verbolgen want kom niet aan hun Max en dat terwijl ze juist blij zouden moeten zijn.
#theycallhimMax
Maar Max is niet van deze planeet, voor Max is starten vanaf P14 juist een droom. Want Max wil inhalen en racen, laten zien dat hij de beste is en dat dan ook nog eens op Spa Francorchamps, misschien stiekem ook zijn favoriet (al zegt hij dat dat natuurlijk Zandvoort is). Als Nederlandse coureur hoor je dat ook te vinden, vinden wij.
Waar je op hoopt, gebeurt. Max maakt het waar in Spa en rijdt alles en iedereen aan gort op een manier die zelden is vertoond. Hijzelf noemt het zijn meest dominante race ooit, zege nummer 29 is binnen. Het wereldkampioenschap kan hem nauwelijks meer ontgaan. Natuurlijk, de auto is echt geweldig, de Honda motor lijkt beter dan ooit van tevoren maar het verschil heet toch echt Max Verstappen.
Als Max maar wint
Maar de vraag is: was het nog leuk toen Max eenmaal op kop reed, het wat rustiger aan kon doen, banden en auto sparen maar wel zorgen dat de marge met #2 overzichtelijk was? Het zal die-hard fans inclusief Rob Kamphues een rotzorg zijn. Als Max maar wint.
Is dat wat we echt willen zien, of gaat ook bij ons de adrenaline pas echt omhoog als Max weer een volgende uitdaging krijgt? Het liefste vanuit de laatste positie en dan op Zandvoort. Dan staan we op de tribunes, voor de televisie, dan zien we de Max die we willen zien. Misschien is dat wel de reden waarom ik vind dat Max Verstappen niet vanaf pole mag starten in Zandvoort, want uiteindelijk wint Max toch.
Fotocredits: © Red Bull Media House
Verder lezen over Red Bull
Nieuws06.11.2024
Check de langste basejump ooit (met dank aan Red Bull F1-engineers)
Entertainment13.05.2024
Red Bull skydivet dwars door de London Tower Bridge heen
Gaming16.04.2024
Max Verstappen wederom op cover EA SPORTS F1 24
Technology28.02.2024
Kan drone Max Verstappen bij houden? Nederlandse Ralph test het
Automotive16.02.2024
Formule 1: Dit is de nieuwe Red Bull-auto van Max Verstappen
Nieuws28.12.2023
Tegenslag voor Red Bull F1-team
Nieuwe chassis slaagt (nog) niet voor alle crashtestsEntertainment15.12.2023
Red Bull F1-bandenwissel in het pikkedonker
Hoe lang duurt dat? Tien seconden? Acht? Of toch veel langer?Entertainment26.10.2023