Automotive23.07.2024

Waarom je als iPhone-gebruiker beter niet voor deze auto’s kiest


Heb je een iPhone en wil je ergens heen navigeren, dan kun je in de meeste auto’s gewoon kiezen voor CarPlay. Hierdoor kun je vanaf het infotainmentscherm op veilige wijze diverse functies van je telefoon gebruiken. Dat geldt alleen niet voor alle bolides. Elektrische auto-marker Rivian zegt geen plannen te hebben om CarPlay aan zijn auto’s toe te voegen. Het is daarin niet alleen: Tesla en Mercedes-Benz doen er ook niet aan.

Flitsmeister

Het is je vast niet ontgaan dat Flitsmeister recent de mogelijkheid om de app in de auto te gebruiken via Android Auto of Apple CarPlay achter een betaalmuur heeft gezet. Of eigenlijk een betaalmuurtje, want het kost je 3 euro per maand, met daarbij nog meer mogelijkheden. Toch vinden veel mensen het onzin en zijn ze gewisseld naar een andere navigatietool: eerst was het namelijk gratis beschikbaar en het maakt het bovendien een stuk veiliger om je auto te gebruiken. 

Toch kiezen ook automakers ervoor om niet en masse CarPlay aan hun vierwielers toe te voegen. Uiteraard omdat ze willen dat mensen op hun telefoon gaan zitten tijdens het rijden, maar ze willen controle houden over hun auto’s en geen andere systemen toelaten. Opmerkelijk genoeg een gedachtegoed dat juist Apple ook aanhangt, met zijn redelijk dichtgetimmerde ecosysteem. Rivian zegt erover tegen TheVerge dat het het wat ironisch vindt, omdat Apple ook volledige beheersing over zijn ecosysteem wil. “We willen dat de digitale ervaring in de auto altijd consistent en harmonieus voelt.”

Rivian

Het is echter veel praktischer dan alleen maar een ‘mensen in je eigen systeem willen houden’. Zo stelt het bedrijf dat je dan uit de app zou moeten gaan als je je kofferbak wil openen. Dat is bepaald geen gestroomlijnde ervaring, terwijl dat wel de bedoeling is van de auto: alles moet ‘gewoon’ werken en dan vooral: samenwerken. Rivian gaat daarin wel ver: het ontwikkelde zelfs zijn eigen navigatiesysteem, zonder daarbij te bouwen op bijvoorbeeld Google Maps. Het zou meer tijd hebben om dat soort dingen te doen, omdat het niet bezig hoeft te zijn met het integreren van CarPlay, stelt het.

Het is wel erg vanuit de automaker bedacht: waarom zou je het niet allebei mogelijk maken, zodat je niks uitsluit? Je zal met het Rivian-eigen systeem waarschijnlijk toch enorm inleveren als het gaat om de mogelijkheden die Apple CarPlay biedt. Gaat het uiteindelijk om comfort, of veiligheid? We zijn benieuwd.

Rivian kun je nu nog niet vinden bij de dealer: vanaf 2027 komt het merk naar Nederland.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Elektrische auto

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

De Opel wordt gepositioneerd tussen de 20 cm kleinere Mokka en de 24 cm grotere Grandland in en vervangt daarmee ook meteen de Crossland.

Automotive11.12.2024

Opel Frontera: is dit de betaalbare SUV voor jonge gezinnen?

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken