Automotive23.07.2024

Waarom je als iPhone-gebruiker beter niet voor deze auto’s kiest


Heb je een iPhone en wil je ergens heen navigeren, dan kun je in de meeste auto’s gewoon kiezen voor CarPlay. Hierdoor kun je vanaf het infotainmentscherm op veilige wijze diverse functies van je telefoon gebruiken. Dat geldt alleen niet voor alle bolides. Elektrische auto-marker Rivian zegt geen plannen te hebben om CarPlay aan zijn auto’s toe te voegen. Het is daarin niet alleen: Tesla en Mercedes-Benz doen er ook niet aan.

Flitsmeister

Het is je vast niet ontgaan dat Flitsmeister recent de mogelijkheid om de app in de auto te gebruiken via Android Auto of Apple CarPlay achter een betaalmuur heeft gezet. Of eigenlijk een betaalmuurtje, want het kost je 3 euro per maand, met daarbij nog meer mogelijkheden. Toch vinden veel mensen het onzin en zijn ze gewisseld naar een andere navigatietool: eerst was het namelijk gratis beschikbaar en het maakt het bovendien een stuk veiliger om je auto te gebruiken. 

Toch kiezen ook automakers ervoor om niet en masse CarPlay aan hun vierwielers toe te voegen. Uiteraard omdat ze willen dat mensen op hun telefoon gaan zitten tijdens het rijden, maar ze willen controle houden over hun auto’s en geen andere systemen toelaten. Opmerkelijk genoeg een gedachtegoed dat juist Apple ook aanhangt, met zijn redelijk dichtgetimmerde ecosysteem. Rivian zegt erover tegen TheVerge dat het het wat ironisch vindt, omdat Apple ook volledige beheersing over zijn ecosysteem wil. “We willen dat de digitale ervaring in de auto altijd consistent en harmonieus voelt.”

Rivian

Het is echter veel praktischer dan alleen maar een ‘mensen in je eigen systeem willen houden’. Zo stelt het bedrijf dat je dan uit de app zou moeten gaan als je je kofferbak wil openen. Dat is bepaald geen gestroomlijnde ervaring, terwijl dat wel de bedoeling is van de auto: alles moet ‘gewoon’ werken en dan vooral: samenwerken. Rivian gaat daarin wel ver: het ontwikkelde zelfs zijn eigen navigatiesysteem, zonder daarbij te bouwen op bijvoorbeeld Google Maps. Het zou meer tijd hebben om dat soort dingen te doen, omdat het niet bezig hoeft te zijn met het integreren van CarPlay, stelt het.

Het is wel erg vanuit de automaker bedacht: waarom zou je het niet allebei mogelijk maken, zodat je niks uitsluit? Je zal met het Rivian-eigen systeem waarschijnlijk toch enorm inleveren als het gaat om de mogelijkheden die Apple CarPlay biedt. Gaat het uiteindelijk om comfort, of veiligheid? We zijn benieuwd.

Rivian kun je nu nog niet vinden bij de dealer: vanaf 2027 komt het merk naar Nederland.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Elektrische auto

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Vanaf vandaag is de nieuwe Lexus RZ 300e te zien bij Nederlandse Lexus-dealers. Deze voorwielaangedreven versie van de batterij-elektrische Lexus RZ is leverbaar in 6 verschillende uitrustingsniveaus. De Lexus RZ 300e vormt het nieuwe startpunt voor de RZ line-up, zonder daarbij in te leveren op de kenmerken die het batterij-elektrische model zo bijzonder maken. Elke Lexus RZ 300e beschikt over dezelfde 150 kW/204 pk sterke en efficiënte aandrijflijn. Met zijn netto batterijcapaciteit van 64 kWh beschikt de Lexus RZ 300e over een WLTP-range van maximaal 480 kilometer.

Automotive04.09.2024

Nieuwe Lexus RZ 300e nu ook in Nederland

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Kia heeft de EV6 grondig vernieuwd. De eerste elektrische Kia op het baanbrekende E-GMP platform heeft een vernieuwd in- en exterieurdesign en is nog efficiënter, comfortabeler en veiliger dankzij een groot aantal updates. En met zijn nieuwe batterijen van de vierde generatie heeft hij ook een groter bereik van maximaal 582 km.

Automotive27.08.2024

Kia EV6 voorzien van veel nieuwe updates!

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

De elektrische Renault Symbioz is met recht het toonbeeld van symbiose. Het hele gezin past erin, inclusief alle bagage. Meer heb je niet nodig. Maar de Symbioz geeft je wel meer. 

Automotive26.08.2024

Renault Symbioz, auto en gezin in symbiose!

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Eén van de eerste elektrische muscle cars is de Dodge Charger Daytona en de e-bolide heeft nu een prijskaartje gekregen. Dit betaal je ervoor.

Automotive09.08.2024

Dodge Charger Daytona: dit is wat de elektrische muscle car kost

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

Webfleet, bekend van het wagenparkbeheer van Bridgestone, heeft het Guinness Wereldrecord verbroken voor de langste afstand die een elektrische auto heeft afgelegd op één batterijlading: 916,76 kilometer.

Automotive08.08.2024

Ford Mustang Mach-E tikt 916 kilometer aan op één batterijlading

een nieuw Guinness Wereldrecord
In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Zonder handen autorijden, en eigenlijk zelfs helemaal niet zoveel zelf rijden. Dat is nu mogelijk in deze auto. Maar: wel je ogen op de weg houden.

Automotive31.07.2024

In deze auto hoeven je handen niet aan het stuur: ook niet in Nederland

Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap

Tesla heeft weer een recall, maar wederom gaat het om een software-update. Je hoeft dus niet naar de garage.

Automotive31.07.2024

Tesla moet 1,8 miljoen auto’s terugroepen om gevaarlijke motorkap