Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Eerlijk is eerlijk, ik had zelf nog nooit in een Jeep gereden en het leek mij toch een wat te grote auto voor dagelijks gebruik. Gelukkig kreeg ik deze herfst de kans om een paar weken te rijden in de Jeep Compass Limited en zelf te ervaren of mijn aannames terecht waren. Voordat ik alles in de inleiding verklap, wil ik alvast wel vertellen dat ik de sleutel weer met pijn in mijn hart heb ingeleverd na een paar duizend fijne en veilige kilometers rijden.
Jeep Compass: een ‘vrouwenauto’?
Eigenlijk ben ik niet echt gecharmeerd van de term ‘vrouwenauto’, maar ik gebruik het nu heel bewust. Ben je weleens in de Verenigde Staten geweest? Dan weet je dat je daar veel meer grote auto’s ziet en deze Jeep is voor Amerikaanse begrippen zelfs nog een ‘kleintje’. Dit model Jeep wordt daar namelijk gezien als typische auto voor vrouwen. Hoe anders is dat in Nederland, waar we toch redelijk bescheiden zijn wanneer het gaat om grotere auto’s. Goed, die Jeep is dus wel of niet een ‘vrouwenauto’, wat mij betreft zijn auto’s sowieso genderneutraal en moeten ze vooral bieden wat ze beloven en waar jij naar op zoek bent.
Hoge zit, comfortabel en ideaal voor lange afstanden
Toen de herfst inmiddels in volle gang was reed ik met de Jeep Compass Limited 4×4 naar de regio Franken, in het noorden van de Duitse deelstaat Beieren. Dat is een rit van zo’n 750 kilometer. Als je dat stuk alleen rijdt is comfort voor mij extra belangrijk. En daar ontbreekt het deze Jeep niet aan, net als dat de Compass is uitgerust met een heerlijke automaat die juist op zo’n lange rit heel prettig is. Sowieso zit je in een Jeep natuurlijk lekker hoog en dat is ideaal omdat je dan veel beter zicht hebt op wat er op de weg gebeurt.
Hoewel ik er niet echt off-road mee heb kunnen rijden, doet de auto het ook heel prettig op de Duitse Autobahn. Hij is opvallend stil en zelfs na ruim 750 kilometer stap ik op mijn bestemming uit zonder een stijve rug of kramp in mijn benen.
Nooit meer zelf parkeren
Omdat ‘mijn’ Compass Limited beschikt over een Park Assist-functie, besluit ik deze uitvoerig te testen. Nu is het sowieso niet moeilijk om de auto te parkeren want de camera-assistentie is uitstekend. Maar een auto die zichzelf parkeert is toch wel ‘next level’. En soms gewoon heel handig, zeker als de parkeerplekken niet zo groot zijn. Omdat we in Europa nog wat minder rijden in grotere auto’s, zijn de plekken soms krap, zeker in steden. De auto parkeert zichzelf trouwens moeiteloos in, al vond ik dat wel een tikje spannend in een krappe parkeergarage. Ik kan in ieder geval met volle overtuiging zeggen dat ik de Jeep steeds moeiteloos heb geparkeerd, met en zonder de Park Assist.
Conclusie: luxe, maar ook ruig
Natuurlijk wil Jeep vooral ook dat we lekker off-road gaan rijden met de auto en is de 4×4 uitermate geschikt om over ruig terrein te rijden. Toch is de Compass Limited behoorlijk luxe en ook een ideale auto om lekker rustig mee op vakantie te gaan. Op lange afstanden blijft de auto comfortabel, het infotainmentsysteem werkt logisch en snel en parkeren gaat zelfs gemakkelijk in steden. De Compass wordt weggezet als ‘compacte SUV’ en dat begrijpen wij wel. Natuurlijk is het nog steeds een behoorlijk grote en ruime auto, maar je kunt er nog steeds mee door de stad rijden en je auto in krappere plekjes kwijt.
We schreven al eerder dat de Jeep Compass ‘de Jeep voor iedereen’ is en ik kan niet anders dan dit beamen. Zelfs als inwoner van een drukke stad zou ik de auto zo dagelijks willen rijden. Maar dan rij ik er ook nog regelmatig mee richting het zonnige zuiden en probeer ik de auto uitvoering off-road.
Verder lezen over Jeep
Automotive11.07.2024
Grote recall bij meerdere automakers om gevaarlijke airbags
Automotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive01.02.2024
World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten
Automotive26.01.2024
Verbeterde Jeep Avenger krijgt een e-Hybrid uitvoering
Automotive13.01.2023
Jeep Avenger wint met overmacht verkiezing Auto van het Jaar 2023
Automotive19.10.2022
Nieuwe Jeep Avenger kan zomaar een groot succes worden
Automotive08.09.2022
De nieuwe Jeep Avenger, Recon en Wagoneer S, allen volledig elektrisch
Automotive02.03.2022