Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De mens droomt al van vliegende auto’s sinds de Amerikaanse luchtvaartpionier Glenn Curtis in het tweede decennium van de voorbije eeuw zijn autoplane-prototype voorstelde, maar verschillende pogingen van diverse uitvinders en ontwerpers hebben nog altijd niet tot een daadwerkelijke doorbraak kunnen leiden. Aldus Stuart Brown, tech-specialist van The New York Times. Er zijn volgens Brown 2 grote hindernissen die de introductie van vliegende auto’s afhouden. De journalist voert aan dat het bijzonder moeilijk blijkt om een geschikt concept uit te werken, maar bovendien maakt ook de regelgeving van de overheid de introductie van vliegende auto’s weinig haalbaar.
“Het is niet realistisch om de technologieën voor vliegtuigen en auto’s samen te brengen,” aldus Brown. “Die pogingen zullen meer dan waarschijnlijk steevast leiden tot een concept dat zowel een mislukt vliegtuig als een ondeugdelijke auto zal opleveren. Achter vliegtuigen en auto’s gaan immers totaal afwijkende filosofieën schuil.“
“Onder meer gewicht, comfort en veiligheid moeten in beide concepten op een totaal andere manier worden benaderd. Een combinatie van die verschillende vereisten zal meer dan waarschijnlijk leiden tot een reeks van compromissen die de realisatie van de vliegende auto in de praktijk quasi onmogelijk maken.”
“Bovendien moet er ook rekening worden gehouden met de regelgeving die door de autoriteiten wordt gehanteerd,” gaat Brown verder. “In de Verenigde Staten eist de Federal Aviation Administration onder meer een certificiëring, die getuigt dat het design veilig en luchtwaardig is.”
Eisen
“Er worden ook zware eisen gesteld aan de constructeur, die de nodige kwaliteitsnormen moet kunnen aantonen en moet kunnen bewijzen dat de productie compleet beantwoordt aan het goedgekeurde prototype. Het kan gemakkelijk meer dan een decennium duren voor al die formaliteiten zijn vervuld. Bovendien moet ook nog eens rekening worden gehouden met de voorschriften van het ministerie van transport en de verkeersveiligheid.”
Brown voegt er echter aan toe dat er echter geen enkele reden is waarom de droom van de vliegende auto definitief zou worden opgeborgen. Hij verwijst daarbij onder meer naar ontwikkelingen van het Amerikaans bedrijf Terrafugia en de Slowaakse onderneming Aeromobil, die een antwoord proberen te vinden op de technologische bezwaren tegen het concept.
Verder lezen over Innovatie
Cybercrime20.11.2024
Wortell opent nieuw next-gen Cyber Defense Center
Nieuws06.11.2024
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024
Winnaar van de Top 250 Golden Scaler AwardTechnology29.10.2024
Deze hypermoderne tank stelt je hele beeld van de legertank bij
Technology18.10.2024
‘Lucide dromen wordt het volgende grote ding na AI’
Technology08.10.2024
Is de kassaloze supermarkt mislukt?
Nieuws08.10.2024
Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Startups30.09.2024
10 Nederlandse start-ups om in de gaten te houden
Verder lezen over Technology
Technology05.11.2024
Man creëert een werkende e-bikebatterij van weggegooide vapes
Technology19.10.2024
10 momenten dat The Sphere in Las Vegas er fantastisch uitzag
Technology06.08.2024
AI-toekomst schudt op zijn grondvesten met kelderende Big Tech-aandelen
Technology15.07.2024
De Nijmeegse Vierdaagse start met een digitale vluchtstrook
Technology11.07.2024
Man dacht Iron Man te zijn maar zijn eigen EHBO faalt
Technology09.07.2024
De ruimte ruikt naar… rotte eieren?
Startups27.06.2024
In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen
Automotive07.06.2024