Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af


Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek in Zwickau, waar uitsluitend elektrische modellen gemaakt worden, af te schalen. Om te beginnen is een van de diensten van de productielijn voor de ID.3 en Cupra Born geannuleerd. Dat heeft een woordvoerder van het concern tegenover de Duitse krant Handelsblatt bevestigd. VW sluit niet uit dat in 2024 ook nog een tweede shift zal worden gecanceld. Dat hangt af van de vraag naar, en ontwikkeling van de marktsituatie rondom, EV’s.

230.000 EV’s rollen dit jaar van de band in Zwickau

De productielijnen van de EV-fabriek van Volkswagen in Zwickau zijn ontworpen om jaarlijks maximaal 350.000 elektrische VW’s, Audi’s en Cupra’s te produceren. Op dit moment worden daar de ID.3, ID.4, ID.5 van VW gemaakt, maar ook de Cupra Born en Audi Q4 E-tron rollen in Zwickau van de band. In 2022, toen de vraag naar nieuwe EV’s al afnam, werden er 218.000 gebouwd. Dit jaar verwacht het VAG-concern dat er iets meer dan 230.000 EV’s de fabriek in Zwickau zullen verlaten.

Om de maximale productie (350.000) te kunnen realiseren heeft de fabriek in Zwickau twee productielijnen met een drieploegen dienst (ochtend-, middag- en nachtdienst). Daarvoor heft Volkswagen dertig jaar geleden een contract met de fabriek in de voormalige DDR gesloten. Die overeenkomst was onderdeel van de economische ontwikkeling en het creëren van werkgelegenheid in de voormalige communistische Duitse staat. In september zegde Volkswagen die samenwerking formeel op. Dat was nodig om de productie te kunnen afschalen, wat nu dus een feit is. Als gevolg van het afschalen van de productie heeft Volkswagen ook de tijdelijke contracten van 270 medewerkers van de fabriek niet verlengd.

De productie van de ID.5, die ook in Zwickau gebouwd wordt, blijft voorlopig nog op peil.
De productie van de ID.5, die ook in Zwickau gebouwd wordt, blijft voorlopig nog op peil.

321.600 EV’s in zes maanden

Kijkend naar de verkoopcijfers van elektrische auto’s dan lijkt het ook bij Volkswagen nog niet zo slecht te gaan. De fabrikant zegt namelijk dat het bedrijf in de eerste zes maanden van dit jaar (2023) 321.600 nieuwe EV’s heeft afgeleverd. Eerder bleek ook al uit de Nederlandse verkoopcijfers dat de levering van nieuwe EV’s dit jaar veel hoger is dan in voorgaande jaren. Echter, en dat wordt ook door Volkswagen bevestigd, dat zijn voornamelijk leveringen van EV’s die vorig jaar (en daarvoor) besteld waren, maar waarvan de productie en levering door de chiptekorten en coronacrisis vertraging opgelopen had.

Intussen is het aantal bestellingen voor nieuwe EV’s, zo meldt Handelsblatt, deze zomer maar liefst 30 tot 70 procent – afhankelijk van het model – achtergebleven bij de verwachtingen. Volkswagen is er echter van overtuigd dat dit een ‘tijdelijke dip’ is in de vraag naar nieuwe elektrische auto’s en dat die vraag de komende periode/jaren weer fors zal groeien.

Foto’s: Volkswagen

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Elektrische auto

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

In de woeste kustomgeving van het Portugese Cascais is het in november nog lekker warm. In T-shirt lunchen op een terrasje aan de Atlantische kust, ’s avonds buiten borrelen. En dan ook nog een nieuwe auto aan de tand mogen voelen. Eentje waarvan we veel gaan horen: de Kia EV3. Ruim, stil, krachtig, tot 600 kilometer op een acculading, leuke snoet en prima prijskaartje.

Automotive20.11.2024

Rij-impressie Kia EV3 (2024): op weg naar titel Auto van het Jaar 2025?

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Kia heeft de Gwangmyeong EVO-fabriek officieel geopend. Het is de eerste dedicated EV-productiefaciliteit van het merk. De nieuwe fabriek, gevestigd in Kia Autoland Gwangmyeong (Zuid-Korea), heeft een jaarlijkse productiecapaciteit van 150.000 eenheden. De productie van de EV3 is er al gestart en die van de EV4 volgt in de eerste helft van 2025.

Tech in Asia14.10.2024

Kia opent fabriek in Gwangmyeong om EV-productie op te schroeven

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Als MINI je uitnodigt om zo zuinig mogelijk te rijden in zijn nieuwe MINI Cooper S Electric: doe je dat dan? Natuurlijk wel. Even dan.

Automotive14.10.2024

Nieuwe MINI Cooper S Electric verleidt tot meer

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Studententeam TU/ecomotive presenteert vanmiddag Phoenix, en hoopt hiermee autofabrikanten te inspireren nu nieuwe wetgeving vanuit Brussel in aantocht is.

Automotive11.10.2024

Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Met de merken Jaecoo en Omoda wil Chery Automobile haar marktpositie gaan versterken. In Nederland een nog vrij onbekend merk, maar daar gaat vanaf Q1 2025 verandering in komen. Dan zal de Jaecoo J7 geïntroduceerd worden.

Automotive07.10.2024

Dit is wat we weten van de Jaecoo J7 van Chery Automobile

Vanaf Q1 2025 ook in Nederland
Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

De elektrische auto wordt nog wel gekocht, maar staat stil vergeleken met een ander autotype. Het autotype dat juist flink stijgt in populariteit, dat is de hybride auto. 

Automotive30.09.2024

Hybride auto is steeds populairder en elektrische auto heeft het nakijken

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Het Nederlandse automerk Butch-e heeft een nieuwe elektrische microcar op de markt gebracht: de Liddel. Daarmee kunnen ondernemers en zelfstandigen ook na 2025 de steden in, als overal in Nederland zero emissie zones worden ingevoerd en benzine- en dieselauto’s er niet meer in mogen.

Automotive11.09.2024

Butch-e Liddel: elektrisch autootje voor zero emissie steden

Verder lezen over Volkswagen

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Auto tuning is niet alleen het uiterlijk van een auto veranderen, het is tegelijkertijd een kunst en een wetenschap. Met tuning kun je de individualiteit van de eigenaar benadrukken en de technische eigenschappen van het voertuig verbeteren. Maar wie was de eerste die aan auto tuning dacht? Misschien was het Karl Benz, die niet alleen de eerste auto met benzinemotor maakte, maar ook voortdurend experimenteerde met de constructie en het ontwerp ervan?

Lifestyle22.08.2024

Wie dacht er als eerste aan tuning?

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

Met zijn iconische looks is de ID. Buzz Cargo een duurzaam visitekaartje voor elk bedrijf. Dat voorkomen koppelt hij aan kenmerkende Volkswagen Bedrijfswagens-eigenschappen als een hoge kwaliteit, grote praktische inzetbaarheid en volop mogelijkheden voor maatwerk. Door een nog sterkere elektromotor en een nieuw 79 kWh accupakket presteert de ID. Buzz Cargo nu nog beter op het gebied van laad- en trekvermogen en efficiency.

DC Business19.08.2024

Vernieuwde ID. Buzz Cargo is krachtiger en efficiënter

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Volkswagen maakte meer dan 75 jaar geleden de eerste uitvoering van haar welbekende busje. De T1, T2 en al diens opvolgers – inclusief de camper-uitvoeringen - waren, zijn en blijven ongekend populair onder hippies, su...

Automotive17.10.2023

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop