20.03.2023
Automotive

Vriendelijke snelheidsborden gaan politie informeren

By: Ron Smeets

BlogAutomotive

Als je regelmatig op de weg zit, dan heb je ze ongetwijfeld wel eens gezien. De verlichte borden waarop de snelheid staat waarmee je op dat moment rijdt. Vaak gevolgd door een lachende of boze smiley om aan te geven of je al dan niet harder rijdt dan de toegestane snelheid. Het zijn geen flitspalen, maar puur een manier om weggebruikers bewust te maken van het feit dat ze te hard rijden. In Den Haag worden nu 60 zogenoemde ‘slimme smiley borden’ geplaatst. Ook die flitsen niet, maar ze geven de informatie van hardrijders wel door aan de politie.

Veel hardrijders? Dan vaker snelheidscontroles

Automobilisten die in Den Haag rondrijden en geconfronteerd worden met ‘boze smileys’ bij een van die borden, hoeven zich niet druk te maken dat ze naar aanleiding daarvan een bekeuring in de brievenbus zullen vinden. De nieuwe snelheidsborden hebben geen camera. Dat betekent dus ook dat er geen kentekens of andere informatie van de voorbij zoevende hardrijders geregistreerd worden. Ze registreren alleen het aantal hardrijders en de tijdstippen waarop ze voorbij kwamen.

Maar, de gemeente Den Haag en de politie gaan de informatie over hardrijders die door de slimme smiley borden aangeleverd wordt wel gebruiken om te bepalen waar snelheidscontroles gehouden worden.

smiley-bord.jpeg

180 plekken in Den Haag

De 60 slimme smiley borden blijven niet continu op dezelfde plek staan. De gemeente heeft in totaal 180 locaties aangewezen waar de borden tussen gaan rouleren. De borden blijven op elk van die locaties telkens vijf tot zes weken staan.

Je bent dus gewaarschuwd als je de komende maanden met de auto naar Den Haag gaat. Daarnaast ben ik wel benieuwd of de slimme smiley borden buurtbewoners die veel last hebben van hardrijders in hun wijk op het idee brengt de borden te ‘gebruiken’ om de gemeente aan te sporen in hun wijk te komen controleren op snelheid. Door zelf elke dag te hard langs de borden te rijden. Misschien niet de meest verkeersveilige optie, maar wel een creatieve, toch?

Share this post