Volvo’s worden door veel mensen gezien als één van de meest veilige auto’s. Veiligheid staat dan ook hoog in het vaandel bij de Zweedse autofabrikant. In 2007 presenteerde Volvo haar ‘2020-visie’ waarbij wordt gestreefd naar nul dodelijke verkeersslachtoffers in een Volvo. Begin 2018 kondigde de EU nieuwe regels en verplichtingen voor autofabrikanten aan. Door dit akkoord moeten auto’s vanaf 2022 standaard een hoop veiligheidssystemen aan boord hebben. Volvo was daarmee haar tijd ver vooruit. Nu presenteert Volvo project E.V.A: 40 jaar aan onderzoek over veiligheid wordt met de rest van de markt en daarmee de hele wereld gedeeld.
Project E.V.A wordt internationaal ‘The E.V.A. Initiative’ genoemd. Het staat voor Equal Vehicle for All. Daarmee benadrukt Volvo haar bedrijfsfilosofie om verkeersveiligheid te verbeteren door kennis te delen. Kennis die Volvo heeft opgedaan in 60 jaar. Het was immers Volvo die in 1959 als eerste de driepuntsgordel introduceerde.
Project E.V.A is een digitale databank die voor iedereen beschikbaar is. Volvo hoopt daarmee dat ook andere autofabrikanten de kennis willen en kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van nieuwe auto’s. Volvo heeft maar één doel met project E.V.A: een veiliger verkeer voor alle weggebruikers, ongeacht het merk of type auto.
Als je een nieuwe auto koopt van welke fabrikant ook, kun je ervan uit gaan dat de auto optimaal is getest. Dit is immers een essentieel en bovendien verplicht onderdeel bij de productie van nieuwe auto’s. Toch kun je je vraagtekens zetten bij dergelijke onderzoeken die door de meeste autofabrikanten worden uitgevoerd. De standaard dummie heeft namelijk het postuur van een mannelijke militair. Daarom lopen vrouwen en kinderen een groter risico om gewond te raken in het verkeer dan mannen.
Bij Volvo wordt al sinds 1970 data verzameld door het Volvo Accident Research Team. Dit team van veiligheidsexperts test al ruim 40 jaar met dummies van verschillende posturen en geslacht. Ondanks dat veel autofabrikanten hier niet mee testen, kunnen zij nu toch gebruik maken van deze kennis dankzij project E.V.A van Volvo.
Het Volvo Accident Research Team heeft in ruim 40 jaar tijd data verzameld en geanalyseerd van meer dan 40.000 auto’s en 70.000 passagiers. Deze onderzoeksresultaten hebben bijgedragen aan de velen innovatieve systemen die Volvo heeft ontwikkeld om de veiligheid van de weggebruiker te verbeteren.
Dankzij testen met de verschillende dummies ontdekte het onderzoeksteam de verschillen in de anatomie en lichaamskracht bij mannen en vrouwen. Mede hierdoor ontwierp Volvo WHIPS, een unieke autostoel die het risico op een whiplash halveert. Daarnaast zijn er natuurlijk ook grote verschillen in lengte van bestuurders en passagiers. Volvo speelde hier al in 1991 op in met haar Side Impact Protection System- SIPS.Dit systeem zorgt ervoor dat bij een zijwaartse aanrijding de kans op letsel aanzienlijk wordt verkleind.
Volvo innoveerde door de jaren heen natuurlijk met nog meer diverse veiligheidssystemen en -producten. Dit allemaal dankzij 40 jaar onderzoek. Dit onderzoek is nu beschikbaar in meer dan 100 onderzoeksverslagen. Volvo zet daarmee een belangrijke stap naar een verbeterde verkeersveiligheid. Laten we hopen dat er nog vele fabrikanten zullen volgen.
‘’ Auto’s worden bestuurd door mensen. Het principe waar alles wat wij bij Volvo doen op is gebaseerd, is veiligheid en dit zal ook altijd zo blijven.”
-Gustaf Larson, medeoprichter Volvo