Volvo bestaat dit jaar precies 90 jaar en in dat jubileumjaar is daar ook de nieuwe Volvo V90 Cross Country. Een robuuste, bijna vijf meter lange stationwagen die behoorlijk hoog op z’n poten staat. Veilig in alle opzichten, ondanks de forse afmetingen fraai gestileerd en met prima rijeigenschappen.
Maar laten we even teruggaan naar 90 jaar Volvo wat bijna een synoniem is geworden voor 90 jaar werken aan veiligheid, al verdient het onderwerp in 2017 wel aanzienlijk meer context. Waar veiligheid in de beginjaren nauwelijks te definiëren was gaan we morgen autonoom rijden, handjes van het stuur en voeten van de gaspedaal. Waarlijk een andere wereld.
Voor Volvo eindigt het hier niet bij. Het Zweedse automerk noemt autonoom rijden niet langer een hype en heeft een mission statement (Vision 2020) gemaakt waarbij de lat redelijk hoog is komen te liggen. “Vanaf het jaar 2020 mag niemand in een nieuwe Volvo ernstig gewond raken of om het leven komen.” Volvo is hiermee een van de eerste autofabrikanten ter wereld die volledige aansprakelijkheid zal aanvaarden wanneer Volvo-modellen in autonome modus rijden. Dan moet je heel zeker van je zaak zijn, en Volvo lijkt dat. Het is een statement waar je niet meer onderuit kunt en heel eerlijk: als je in de nieuwe V90 aan het rijden bent kun je je daar ook wel wat bij voorstellen. Een tank op wielen, met kluisdeuren om in stappen en een overdosis aan veiligheidssystemen. Voor die laatste categorie moet je tegenwoordig wel de Engelse taal beheersen, je auto beter leren begrijpen en een blindelings vertrouwen krijgen in al die moderne elektronica die autorijden plezieriger en bovendien ook een stuk veiliger maakt.
Volvo is zeker geen uitzondering als het gaat om de toepassing van moderne hulpsystemen en staat je nu al toe semi-autonoom (met Pilot Assist) te rijden, standaard aanwezig in de Volvo 90-serie.
IntelliSafe staat bij Volvo voor een reeks van veiligheidssystemen (o.a. BLIS, Lane Keeping Aid, Forward Collision Warning en Active High Beam) die het rijden veiliger moet maken en de bestuurder ondersteunen tijdens het rijden, helpen een ongeluk te voorkomen en inzittenden te beschermen als een aanrijding toch onvermijdelijk blijkt. Bij de Euro NCAP behaalden de Volvo S90 en V90 de hoogste score (zes punten) voor voetgangersbescherming tot nu toe. De top 3 van hoogste Euro NCAP-scores aller tijden bestaat nu volledig uit Volvo’s.
De Volvo V90 Cross Country is verder standaard voorzien van de semi-autonome rijmodus Pilot Assist welke functioneert bij snelheden tot 130 km/uur. De veiligheidsuitrusting omvat verder City Safety, inclusief het nieuwe Large Animal Detection en Lane Keeping Aid. Optioneel is Park Assist Pilot waarmee je je V90 zelf naar je parkeerplaats kunt laten sturen. Remmen moet je nog wel zelf doen.
Laat het parkeren maar aan Volvo over. Activeer de Park Assist Pilot, rij naar uw parkeerplaats en laat het stuur los. De auto stuurt zichzelf en laat weten wanneer je moet remmen.
We zouden bijna vergeten te vertellen hoe het zit met het rijden in deze meer dan uit de kluiten gewassen stationwagon. Als we alle superlatieven even weglaten kun je het in een paar woorden simpel samenvatten. Deze Volvo V90 Cross Country rijdt gewoon geweldig. Hier valt helemaal niets op aan te merken. Misschien kun je je hooguit afvragen of je in dit vlakke polderlandje moet kiezen voor de Country uitvoering die 6,5 centimeter is verhoogd en nu een bodemvrijheid heeft van maar liefst 21 centimeter.
De looks zijn hierdoor net wat lekkerder, hij oogt stoerder en je hebt de wetenschap dat je ook je buurman los kunt trekken uit een knollenveld als deze om wat voor reden vast is komen te zitten met z’n SUV of ander voertuig. Verder kun je er zo’n beetje alles achter hangen, van een zes meter lange caravan, je boot met buitenaardse afmetingen of een paardentrailer met tenminste twee hengsten. Het gaat deze auto echt niets uitmaken.
De nieuwe V90 Cross Country komt in Nederland op de markt met twee benzine- en twee dieselmotoren die ook te vinden zijn in de V90. Buiten de goedkoopste diesel-uitvoering (D4) worden alle modellen standaard geleverd met een (Geartronic) achttrapsautomaat. De AWD gebruikt verder altijd z’n voorwielaandrijving en schakelt indien de omstandigheden het nodig achten de achterwielen bij. De prijzen beginnen ergens rond de 65K en kunnen naar gelang de uitvoering behoorlijk oplopen. All-Wheel Drive en Hill Descent Control zijn standaard, evenals een groot aantal veiligheidssystemen.
LED koplampen en verwarmde voorstoelen behoren tevens tot de standaard uitrusting. Verder is de V90 Cross Country uitgerust met het Sensus multimedia-systeem inclusief audio streaming via Spotify en optioneel Apple CarPlay.
Is er dan helemaal niets aan te merken op deze bijna vijf meter Zweedse luxe stationwagon? Natuurlijk wel, maar daar kom je pas achter als je een iets te oude parkeergarage in gaat rijden. Je mag zelf raden waarom.
Volvo en veiligheid zijn al 90 jaar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al sinds de oprichting in 1927 geeft Volvo voorrang aan veiligheid. Oprichters Assar Gabrielsson en Gustaf Larson patenteerden beiden de naam Volvo, Latijn voor ‘ik rol’. Zij vonden dat geen enkele auto sterk en veilig genoeg was voor de toen vaak uitdagende Zweedse wegen. Het meest aansprekende voorbeeld van Volvo’s is wel het ontwerp van de driepuntsgordel uit 1959. Naar schatting heeft deze uitvinding van Volvo-ingenieur Nils Bohlin in de loop der tijd ruim een miljoen mensenlevens gespaard. Tegenwoordig zijn vrijwel alle nieuwe auto’s uitgerust met driepunts-veiligheidsgordels.
Hieronder een overzicht van wat Volvo in de afgelopen 90 jaar heeft bijgedragen aan de verkeersveiligheid.