Als je wel eens met een camper op pad gaat, bijvoorbeeld tijdens de Tour de France, dan zul je de Volkswagen California campers ongetwijfeld, en meer dan eens, tegengekomen zijn. Al meer dan 35 jaar is de op de Volkswagen Transporter gebaseerde camper bijzonder populair. Compact en toch redelijk compleet uitgerust. En met een beetje ‘proppen’ kun je er zelfs met vier volwassenen in slapen.
Over enkele weken, tijdens de Caravan Salon in Düsseldorf zal Volkswagen haar volgende California conceptmodel presenteren. Wie echter denkt dat die gebaseerd is op de hippe ID.Buzz, heeft het mis. Als basis voor de California CONCEPT heeft Volkswagen namelijk gekozen voor de lange (L2) versie van de Multivan. Een gemiste kans, als je het mij vraagt. Al begrijp ik ook wel dat de elektrische ID.Buzz als camper wellicht net te klein is. Om nog maar te zwijgen van alle andere uitdagingen om een EV als camper te laten dienstdoen.
De California CONCEPT is, zoals de naam al zegt, nog een conceptmodel. In hoeverre de uiteindelijke opvolger van de T 6.1 California, die in 2019 – ook in Düsseldorf – gelanceerd werd, word hopelijk snel duidelijk. Een paar tipjes van de sluier zijn wel al opgelicht. Zo wordt bij de volgende California het dakconsole met touchscreen scherm van de T 6.1 vervangen door een beeldscherm in tabletformaat. Maar misschien wel de grootste verandering is de komst van een tweede schuifdeur.
“Het studiemodel laat zich in een handomdraai omtoveren tot een avontuurlijke kampeerbus. Voor extra flexibiliteit zorgt de plug-in hybridetechniek. Die combineert vermogen en een laag verbruik met de mogelijkheid om volledig elektrisch te rijden. De interactieve ‘Cali on Tour’-app maakt van de California CONCEPT één van de meest geavanceerde voertuigen in zijn soort”, aldus Volkswagen.
Hoe dan ook, de California CONCEPT is vanaf 25 augustus in Düsseldorf te bewonderen. Precies 35 jaar nadat op diezelfde beurs de eerste, op de T3 gebaseerde, California camper gepresenteerd werd. Daarvan werden er zo’n 22.000 verkocht. En ja, toen ik deze zomer – met een (T4) California – de Tour de France bezocht, zijn we ook nog enkele van die ‘stokoude’ T3 California’s tegengekomen.
Voor de T4 California geldt dat nog veel meer. Van dat model, gemaakt vanaf 1990, zijn er bijna 40.000 verkocht. Daarvan zie je er, zeker in juli in Frankrijk, nog genoeg rijden. Helaas, maar dit terzijde, hadden mijn vrienden en ik dit jaar een T4 California die onderweg wat problemen kreeg met de startmotor en v-snaar. Motorisch, zeker de 2.5 liter diesel, zijn ze bijna niet kapot te krijgen.
De California op basis van de Transporter T5 had vooral meer comfort en was zoals VW het noemt, het Zwitserse zakmes onder de buscampers. Met veel handige opbergplekken. In het hefdak was een bed met lattenbodem geïntegreerd, de kampeerstoelen konden in de achterklep worden opgeborgen en de kampeertafel werd eenvoudig in de schuifdeur geklikt. Daarvan zijn er meer dan 55.000 verkocht
Bij de T6 California maakte ook de veiligheids- en rijhulpsystemen hun intrede bij de VW camperbus, en eind augustus 2019 lanceerde Volkswagen Bedrijfswagens de California 6.1. Die viel op door het touchscreen in de dakconsole, waarmee allerlei belangrijke functies worden bediend.
In totaal heeft Volkswagen sinds de introductie van de eerste California, al meer dan 260.000 buscampers verkocht.